ZAGREB, 8. ožujka (Hina) - Među kradljivcima osobnih automobila na zagrebačkom području najcjenjeniji su automobili njemačkih proizvođača, u prvom redu "Wolkswagena" i "Audija", kojih je prošle godine ukradeno 429, odnosno 41 posto od
svih zabilježenih prošlogodišnjih krađa.
ZAGREB, 8. ožujka (Hina) - Među kradljivcima osobnih automobila na
zagrebačkom području najcjenjeniji su automobili njemačkih
proizvođača, u prvom redu "Wolkswagena" i "Audija", kojih je prošle
godine ukradeno 429, odnosno 41 posto od svih zabilježenih
prošlogodišnjih krađa.#L#
Prema podacima zagrebačke policije, u prošloj je godini ukupno
ukradeno 1.087 vozila, od toga 929 osobnih, a pronađeno je 380
vozila.
Najčešće su se krali automobili marke "Volskwagen" (351),
"Mercedes" (97), "Audi" (78), "Opel" (74), "Fiat" (73), te
"Zastava" (55).
Najrizičniju skupinu osobnih automobila predstavljaju
"Volkswagenova" vozila tipa "passat", "golf" linije III i IV, te
"bora", a zatim slijede "Audiji" tipa "A4" i "A6", "Mercedesi",
posebno linije 124, "BMW", kao i kombiji raznih proizvođača.
Iako policija, kako tvrdi, ne raspolaže konkretnim saznanjima o
postojanju "automafije", zbog razine današnje elektroničke
zaštite nekih modela vozila smatra da je neminovno povezivanje
osoba s određenim znanjima iz područja elektronike, mehanike ili
strojarstva s kradljivcima vozila. To se posebno odnosi na izradu
specijalnih elektroničkih sklopova i provalničkog alata koji služi
za onesposobljavanje tvornički ugrađenih zaštitnih uređaja i
mehanizama u vozilu.
U prilog organiziranim skupinama kradljivaca, po mišljenju
policije, ide i pojava mobilne telefonije koja im omogućava stalnu
komunikaciju pri krijumčarenju i transportu ukradenih vozila,
posebno za pravovremeno dojavljivanje o kontrolnim policijskim
punktovima.
Načini krađe ovise o klasi, modelu i starosti vozila. Provaljivanje
u vozilo uz uporabu fizičke snage, pri čemu se lomi kontakt brava i
spajaju žice, danas je vrlo rijetko, a pojavljuje se kod starijih
vozila, kažu u policiji.
Specijalnim provalničkim alatima, tzv. belgijanerima, kojima se
čupa uložak brave na vratima ili od spremnika goriva, te ručno
izrađenim ključem za određenu vrstu vozila kradu se uglavnom
stariji "Audiji" tipa 80 i B4, te "golfovi trojke".
Na sličan način, tzv. ruskim ključem, lomi se uložak brave na
vratima i na kontakt bravi vozila, a primjenjuje se kod "Mercedesa"
linije 124 i starijih "BMW-a".
Najsloženiji način je uporaba posebno izrađenih elektroničkih
sklopova za imobilizaciju ugrađenih zaštitnih sustava na vozilima
koja imaju tzv. kodirane ključeve. Tim se sklopovima isključuju ili
zaobilaze centralni kompjutorski i elektronički sustavi, a na taj
se način kradu vozila srednje ili više klase novijih godina
proizvodnje - "passati", "golfovi četvorke", te "Audiji" tipa A3,
A4, A6, i A8.
Od ukupnog broja ukradenih putničkih i terenskih vozila policija je
pronašla njih oko 40 posto, a od ukupnog broja prijavljenih
kaznenih djela vezanih uz krađu i prodaju ukradenih vozila
razriješila je 38 posto.
Policija napominje da skoro 80 posto ukradenih vozila nije imalo
ugrađeni elektronički ili mehanički sustav zaštite, te predlaže
građanima da, ako to mogu, ugrade zaštitu u svoja vozila.
Građani se upozoravaju i da pri korištenju raznih usluga,
primjerice u autopraonama, u vozilima ne drže rezervne ključeve i
dokumente od vozila.
(Hina) tr so