DE-E-US-KOMENTARI-Politika NJ 4.III.-FAZ-SAD I EUROPA NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG4. III. 2002.Različite hitnosti"Uzbuđenje se u međuvremenu slegnulo, barem malo. Poslije govora predsjednika Busha o 'osovini zla', usmjerenog
na Irak, Iran i Sjevernu Koreju, ponajprije je, ali ne samo u Europi, izbila bura negodovanja. Uzbuđenje je odalo kako je mnogima s ove strane Atlantika poslije 11. rujna teško palo solidariziranje preko Atlantika i s kakvim su nestrpljenjem čekali da se svjetska politika Sjedinjenih Država opet pokaže kao 'simplicistička', 'apsolutistička', i 'glupa'. Atributi kao simplicistička ili glupa u tom se zaoštravanju više ne primjenjuju. Europski političari ipak su sada ponešto suzdržaniji u izboru riječi, možda stoga što su prestrašeni svojom vlastitom oštrinom i odjekom na koji su naišli. Ali nisu odustali od svoje kritike - kritike utemeljene na znatnom nerazumijevanju političkih posljedica poslije terorističkih napada u Americi, kritike koja čini se, ne shvaća promjenu mentaliteta američkih birača i njihovih političara.U Europi se stalno previđalo što je američki predsjednik želio
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
4. III. 2002.
Različite hitnosti
"Uzbuđenje se u međuvremenu slegnulo, barem malo. Poslije govora
predsjednika Busha o 'osovini zla', usmjerenog na Irak, Iran i
Sjevernu Koreju, ponajprije je, ali ne samo u Europi, izbila bura
negodovanja. Uzbuđenje je odalo kako je mnogima s ove strane
Atlantika poslije 11. rujna teško palo solidariziranje preko
Atlantika i s kakvim su nestrpljenjem čekali da se svjetska
politika Sjedinjenih Država opet pokaže kao 'simplicistička',
'apsolutistička', i 'glupa'.
Atributi kao simplicistička ili glupa u tom se zaoštravanju više ne
primjenjuju. Europski političari ipak su sada ponešto suzdržaniji
u izboru riječi, možda stoga što su prestrašeni svojom vlastitom
oštrinom i odjekom na koji su naišli. Ali nisu odustali od svoje
kritike - kritike utemeljene na znatnom nerazumijevanju političkih
posljedica poslije terorističkih napada u Americi, kritike koja
čini se, ne shvaća promjenu mentaliteta američkih birača i njihovih
političara.
U Europi se stalno previđalo što je američki predsjednik želio
postići svojom slikom 'osovine zla': kako kažu bliski savjetnici,
Bushu nije u prvom redu stalo da Irak, Iran i Sjevernu Koreju
identificira kao vojne ciljeve iduće faze u borbi protiv terorizma.
Predsjednik je želio skrenuti međunarodnu pozornost na povezanost
terorizma i oružja za masovno uništavanje. U Washingtonu nema
dvojbe u to da je sigurnost Amerike ugrožena, jer režimi tih triju
zemalja rade na razvitku oružja za masovno uništavanje ili ih
pokušavaju pribaviti, iako s različitom hitnošću i s različitim
uspjehom.
Europske su se vlade uglavnom posvetile smirivanju. Ili zanemaruju
ili bagateliziraju opasnosti koje proizlaze iz širenja atomskog,
biološkog i kemijskog oružja, ili ih drže izmišljotinom američkih
stratega kojom žele opravdati vojno upletanje a time i svjetsku
prevlast Amerike. Trijezna analiza opasnosti nigdje se ne provodi i
to unatoč tomu što se izvješća europskih tajnih služba ne razlikuju
od američkih.
Dok Bushova vlada poslije događaja 11. rujna može zamisliti sve
scenarije i sve ih uključuje u svoje sigurnosnopolitičke analize
rizika, njezini se europski saveznici u većini grade kao da se to
njih nimalo ne tiče. S ove strane Atlantika žale se na navodno
agresivnu retoriku Busha i vrha ministarstva obrane i američkoj
vladi predbacuju jednostran postupak. Pri tomu Europljani s druge
strane floskule o 'opravdanoj zabrinutosti' koju je španjolski
ministar vanjskih poslova Pique još želio podijeliti, izbjegavaju
presudna pitanja: primjerice, predstavlja li irački režim Sadama
Huseina zbog svojeg naoružanja opasnost ili ne i ima li iranska
atomska i raketna politika važnost za ravnotežu snaga na srednjem
Istoku ili ne.
Ta su pitanja već dovoljno neugodna. No još je neugodnije što o tako
osjetljivim temama nema pravog trasnatlantskog dijaloga. Tako je
bilo i prije 11. rujna i ništa se nije promijenilo ni kasnije.
Strategijski jaz je tako širok i dubok kao da napada na World Trade
Center i na Pentagon nikada nije bilo. Budući da nema pravog
dijaloga i da se stvarnom stanju opisanom u govoru pridaje
'različita žurnost', nema zajedničke, usklađene strategije
Zapada. Radije se izbjegava razgovor, naizmjence optužuje za ratno
huškanje ili politiku umirivanja, ali se propušta zajedničko
rasvjetljavanje stvari: kakve mogućnosti postoje za djelotvorno
suprotstavljanje širenju oružja za masovno uništavanje? Kako režim
poput iračkog navesti na razoružanje? Kakve bi izglede na uspjeh
imao i kakve bi troškove izazvao odlučan politički, diplomatski ili
vojni postupak? Kakve bi učinke jedno ili drugo imalo na
međunarodnu politiku, na određenu regiju i na svjetsko
gospodarstvo? Žalosno je da se ta pitanja ne obrađuju tako da iz
toga nastane strategija istoga kova. Na kraju će opet biti tako da
će američka vlada odlučiti a njezini europski saveznici zaostajat
će i škrgutati zubima", drži Klaus-Dieter Frankenberger.