FR-HU-CZ-kandidati-Vlada-Diplomacija-Nac. manjine i etn. zajednice FRANCUSKA-LE MONDE OD 27.2.02. MANJINE U ZEMLJAMA KANDIDATIMA ZA EU FRANCUSKALE MONDE27.II.2002.Teška pitanja u svezi s nacionalnim manjinama u zemljama
kandidatima"Postoje problemi od jučer i oni od danas. Europsko povjerenstvo ne želi ulaziti u stare prepirke kao što je protjerivanje njemačkih i mađarskih manjina iz Čehoslovačke 1945. 'Ne trebamo se izravno miješati. To su bolni događaji koji sežu puno dalje od početaka Unije', kaže visoki dužnosnik u Bruxellesu, za kojeg ti problemi nisu dio pregovora o ulasku istočnih zemalja u Uniju.Naprotiv, Bruxelles mora 'gurnuti nos' u te probleme ako se tiču stanja ljudskih prava u zemljama kandidatima, ili ako ove donose zakone koji nisu u skladu sa zajedničkim propisima Unije. Povjerenstvo je napose osjetljivo na sudbinu manjina.Prvo se pitanje tiče Mađarske koja je u lipnju 2001. prihvatila zakon prema kojemu se daju stanovita prava etničkim Mađarima izvan zemlje, napose pravo da mogu tri mjeseca u godini raditi u Mađarskoj. Rumunjska koja ima 1,8 milijuna Mađara, postavila je to pitanje u Vijeću Europe. Koncem 2001. Budimpešta se dogovorila sa susjedom i proširila pravo tromjesečnog rada u Mađarskoj na sve
FRANCUSKA
LE MONDE
27.II.2002.
Teška pitanja u svezi s nacionalnim manjinama u zemljama
kandidatima
"Postoje problemi od jučer i oni od danas. Europsko povjerenstvo ne
želi ulaziti u stare prepirke kao što je protjerivanje njemačkih i
mađarskih manjina iz Čehoslovačke 1945. 'Ne trebamo se izravno
miješati. To su bolni događaji koji sežu puno dalje od početaka
Unije', kaže visoki dužnosnik u Bruxellesu, za kojeg ti problemi
nisu dio pregovora o ulasku istočnih zemalja u Uniju.
Naprotiv, Bruxelles mora 'gurnuti nos' u te probleme ako se tiču
stanja ljudskih prava u zemljama kandidatima, ili ako ove donose
zakone koji nisu u skladu sa zajedničkim propisima Unije.
Povjerenstvo je napose osjetljivo na sudbinu manjina.
Prvo se pitanje tiče Mađarske koja je u lipnju 2001. prihvatila
zakon prema kojemu se daju stanovita prava etničkim Mađarima izvan
zemlje, napose pravo da mogu tri mjeseca u godini raditi u
Mađarskoj. Rumunjska koja ima 1,8 milijuna Mađara, postavila je to
pitanje u Vijeću Europe. Koncem 2001. Budimpešta se dogovorila sa
susjedom i proširila pravo tromjesečnog rada u Mađarskoj na sve
Rumunje, što je izazvalo buru u oporbi.
Nikakav sporazum nije zaključen sa Slovačkom, gdje 560 tisuća
Mađara čini deset posto puka, a najveći broj njih živi uz granicu.
Predizborne kampanje u Mađarskoj i u Slovačkoj samo su pogoršale
stvari. No, kaže jedan diplomat, 'mađarski zakon nije u skladu sa
stečevinama EU-a i zato se nije mogao primijeniti u Austriji, i više
neće vrijediti nakon proširenja'.
Drugo se pitanje tiče manjina - uglavnom govornika ruskog jezika - u
Estoniji (7 posto Rusa i 13 posto građana bez državljanstva) i u
Latviji (23 posto bez državljanstva). Ove dvije baltičke zemlje
morale su ublažiti svoje zakone koji su od govornika ruskog jezika
zahtijevali da nauče njihov jezik kako bi se naturalizirali.
'Nakon preuzimanja obveza, koncem prosinca je zatvorena OESS-ova
(Organizacija za europsku sigurnost i suradnju) misija', dodaje
jedan diplomat koji je u biti optimist. No letonski izborni zakon
prema kojemu, da bi netko bio izabran, mora savršeno vladati
letonski jezikom, i dalje je diskriminatoran.
Treće važno pitanje tiče se Roma koji više nisu nomadi, a ima ih od 6
do 8 milijuna. 'Nijedna se država ne brine za njih, za razliku od
Mađara u Rumunjskoj', kaže europski dužnosnik. Oduvijek na rubu
društva, oni su žrtve društvene i rasne diskriminacije.
Zahvaljujući novčanoj pomoći EU-a, zemlje kandidati započele su, s
više ili manje uspjeha, programe za integraciju. Vijeće Europe
nedavno je osudilo Rumunjsku, dok je Povjerenstvo ohrabrilo
Republiku Češku. Problem je još uvijek velik, a 'kada jednom budu
članovi Unije, više nećemo imati mogućnost pritiska', brine se
jedan dužnosnik", piše Arnaud Leparmentier.