DE-IT-RU-FR-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Diplomacija-Terorizam-Gospodarstvo/poslovanje/financije DNEVNI PREGLED BR. 41 27. VELJAČE 2002. RADIO GLAS RUSIJE - RGR26. II. 2002.Petar Iskenderov: Jesu li terorističke akcije protiv
SAD-a razrađivane u Bosni? Središte međunarodne terorističke organizacije Al Kaide za Europu nalazi se u Bosni ? zaključili su ovih dana NATO-ovi stručnjaci. Kao što je poznato nedugo su pripadnici SFOR-a uhitili u Bosni šestoricu Arapa za koje se pretpostavlja da su povezani s međunarodnim terorističkim strukturama. Ovaj slučaj nije završen. Petorica Alžiraca i jedan Jemenac, ili također, Alžirac trenutno se nalaze u američkoj vojnoj bazi Guantanamo. Njihovim saslušavanjem i istragom na licu mjesta utvrđene su senzacionalne činjenice. Istražni suci su se domogli kompjuterskih materijala i dosjea s detaljnim informacijama o tornjevima Svjetskog trgovačkog centra u New Yorku, i zgradi Pentagona i vladinih ustanova u Washingtonu. Drugi podaci tiču se eksplozija kraj američkih ambasada u Keniji i Tanzaniji 1998. godine i oštećenja također američkog torpednog razarača Cole u Jemenu pretprošle godine. Sve se to nalazilo u sarajevskoj podružnici saudijske humanitarne agencije koja se službeno bavi davanjem pomoći bosanskoj djeci. Jedan od uhićenika
ije
RADIO GLAS RUSIJE - RGR
26. II. 2002.
Petar Iskenderov: Jesu li terorističke akcije protiv SAD-a
razrađivane u Bosni?
Središte međunarodne terorističke organizacije Al Kaide za Europu
nalazi se u Bosni ? zaključili su ovih dana NATO-ovi stručnjaci. Kao
što je poznato nedugo su pripadnici SFOR-a uhitili u Bosni
šestoricu Arapa za koje se pretpostavlja da su povezani s
međunarodnim terorističkim strukturama. Ovaj slučaj nije
završen.
Petorica Alžiraca i jedan Jemenac, ili također, Alžirac trenutno se
nalaze u američkoj vojnoj bazi Guantanamo. Njihovim saslušavanjem
i istragom na licu mjesta utvrđene su senzacionalne činjenice.
Istražni suci su se domogli kompjuterskih materijala i dosjea s
detaljnim informacijama o tornjevima Svjetskog trgovačkog centra u
New Yorku, i zgradi Pentagona i vladinih ustanova u Washingtonu.
Drugi podaci tiču se eksplozija kraj američkih ambasada u Keniji i
Tanzaniji 1998. godine i oštećenja također američkog torpednog
razarača Cole u Jemenu pretprošle godine. Sve se to nalazilo u
sarajevskoj podružnici saudijske humanitarne agencije koja se
službeno bavi davanjem pomoći bosanskoj djeci. Jedan od uhićenika
bio je uposlen baš u njoj. Tamo su otkriveni i detaljni zrakoplovni
naputci, te oprema za krivotvorenje isprava suradnika američkog
State Departmenta.
Istodobno su dobiveni podaci o prijenosu pozamašnih sredstava
preko te agencije za financiranje terorističke aktivnosti.
Agencija Associated Press navodi iznos od preko 6 stotina milijuna
dolara. Uz to, ovu agenciju osnovao je saudijski princ Salman ben
Abdul Aziz.
Američki dnevnik Boston Globe prvi je priopćio da je u Sarajevu
otkriveno središte za organizaciju rujanskih terorističkih akcija
u New Yorku i Washingtonu. Kasnije su predstavnici američkih i
bosanskih vlasti, pod uvjetom anonimnosti, potvrdili ovu
informaciju agenciji Associated Press.
Prva žrtva ovog skandala među visokim dužnosnicama bio je general
bosanske muslimanske vojske Sulejman Vranj. Zapovjednik SFOR-a
John Silvester izdao je zapovjed da mu se zabrani bilo koja dužnost.
U sjedištu zapovjedništva SFOR-a ova se mjera objašnjava formalnim
sudjelovanjem generala Vranja u prosvjednim akcijama protiv
uhićenja alžirske šestorice. Ali promatrači misle da Al Kaida i
druge međunarodne terorističke organizacije imaju u Bosni daleko
dublje korijene nego što izgleda na prvi pogled.
Prema podacima američkih i talijanskih izvora, jedan od uhićenika
Bensajah Belkačem je najbliži suborac Osame Bin Ladena na europskom
tlu. Upravo je Belkačem bio zadužen za koordinaciju akcija
islamskih terorističkih struktura na Balkanu. On je, na primjer,
rješavao, na razini najvišeg političkog vrha BiH-a, pitanja o
davanju bosanskog državljanstva ekstremistima iz svih
muslimanskih zemalja. Prema različitim informacijama, za vrijeme
rata u Bosni na strani lokalnih muslimana borilo se od 3 do 10 tisuća
pridošlica iz Bliskog i Srednjeg istoka, te Sjeverne Afrike.
Uspjeli su stvoriti razgranatu mrežu financijskih i vojno-
tehničkih struktura zbog čega je Balkan postao jedno od središta
međunarodnog terorizma. I do toga je dolazilo uz toleranciju
zapovjedništva SFOR-a i vlasti muslimansko-hrvatske federacije.
Upravo su ovi posljednji svojedobno zaključili da nema nikakvog
kriminala u akcijama šestorice Alžiraca, te su ih pustili na
slobodu. A ovih dana, uz čudnu toleranciju policije muslimansko-
hrvatske federacije, Bosnu su napustila devetorica Egipćana. Vlada
Egipta još je u prosincu uputila Sarajevu zahtjev za njihovo
uhićenje zbog umiješanosti u terorističke akcije. Očigledno
milijuni dolara koje su saudijski i drugi fondovi i organizacije
doznačivali za pomoć izbjeglicama i siromašnima, trošeni su u druge
svrhe, uključujući i podmićivanje lokalnih činovnika. Samo prema
službenim podacima, u Bosni ima oko 120 muslimanskih organizacija
takve vrste. Spomenuti uhićenici radili su u nekom od njih.
Zapad postaje svjestan kakve su strukture formirane u Bosni, uz
optimistična izvješća o uspješnoj realizaciji Daytonskog mirovnog
sporazuma iz 1995. godine. Istodobno čini jednake pogreške i na
Kosovu. Zapad, kao i ranije u Bosni, provodi u srpskoj pokrajini
politiku dvostrukih standarda. Vojna i politička potpora albanskim
ekstremistima od strane NATO-a omogućila im je da pretvore Kosovo u
svoju očevinu i žarište terorizma koje ugrožava čitav Balkan.
(RFE)
GLAS AMERIKE - VOA
26. II. 2002.
Pregled tiska
Američki analitičari nisu našli znakova da je bin Laden imao
nuklearno oružje ? javlja New York Times. Dapače, analiza
pronađenih sumnjivih kanistara, kompjutorskih diskova i
dokumenata pokazala je da su bin Ladena i Al Kaidu možda prevarili
krijumčari koji su im prodali primitivne kontejnere s rukom
nacrtanim mrtvačkim lubanjama.
Washington Post javlja da su američke i europske vlasti postigle
znatne uspjehe u prekidanju najvećeg lanca krijumčarenja oružja na
svijetu koji opskrbljuje Al Kaidu, pobunjenike Abu Sajafa na
Filipinima i pobunjeničke snage u Africi. Kako piše list, američke
obavještajne službe već tri godine pokušavaju tajnim metodama
razbiti mrežu bivšeg sovjetskog časnika Victora Bouta koja
dostavlja moderno oružje diljem svijeta. Početkom mjeseca u
Bruxellesu je uhićen njegov bliski suradnik koji je u međuvremenu
otkrio pojedinosti o funkcioniranju Boutove mreže.
Los Angeles Times jutros piše da se otisci prstiju sve rjeđe
prihvaćaju u sudnicama kao dokazni materijal ? jer više od polovine
stručnjaka za otiske ne prolazi na državnom ispitu stručnosti... A
Christian Science Monitor osvrće se na cijenu upravo završene
Olimpijade u Salt Lake Cityju koja je stajala gotovo dvije
milijarde dolara, te se pita ? hoće li se ovaj veliki sportski
događaj pokazati profitabilnim kao što je bila Olimpijada u Los
Angelesu 1984, ili će više nalikovati Olimpijadi u Montrealu 1976.
godine čiji dugove stanovnici tog grada i danas otplaćuju.
(VOA)
BRITANSKI RADIO - BBC
26. II. 2002.
Pregled tiska
"Dok naslovnim stranicama britanskog tiska dominira afera oko
ministra prometa koja je otvorila pitanje odnosa vlade i državne
službe, u vanjskopolitičkim rubrikama najviše pažnje posvećuje se
novom nasilju na Bliskom istoku, početku predizborne kampanje na
predsjedničkim izborima u Francuskoj i budućnosti Europske unije.
Neke od novina kratko pišu o nastavku suđenja Slobodanu Miloševiću
pred Haaškim sudom, a samo 'The Independent' objavljuje poduži
članak posvećen pitanju uhićenja bivšeg zapovjednika vojske
Republike Srpske Ratka Mladića, kojeg je Tribunal optužio za
genocid. Dopisnik 'The Independenta' u Beogradu, pozivajući se na
izvor blizak vlastima koji je želio ostati anoniman, piše da su
vlasti u Srbiji otvorile vrata za uhićenje generala Mladića, budući
da mu je prije nekoliko tjedana rečeno da više neće uživati zaštitu
Vojske Jugoslavije. Jučerašnja izjava tog visokog srpskog
dužnosnika predstavlja prvu neizravnu potvrdu da Ratko Mladić
barem dio vremena provodi na teritoriju Srbije. Istodobno,
zaključuje novinar 'The Independenta', to znači da je kao
umirovljeni časnik on pod jurisdikcijom civilnih vlasti u Srbiji
koje imaju barem teoretsku priliku da ga uhite.
'The Independent' u dodatku posvećenom komentarima i analizama
navodi da je nakon 11. rujna u Sjedinjenim Državama, prema podacima
skupina za zaštitu ljudskih prava, uhićeno dvije tisuće ljudi koji
nemaju nikakvu pravnu zaštitu, protiv kojih nije podignuta
optužnica i nisu izvedeni pred sud. Njihova sudbina je gotovo
potpuno nepoznata. O tim slučajevima se rijetko raspravlja u
javnosti i oni ne privlače pažnju medija, djelomično zbog toga što
se u skladu s raspoloženjem koje trenutno prevladava u Americi ne
dovodi u pitanje djelatnost službi za sigurnost koje pokušavaju
spriječiti daljnja zlodjela na američkom tlu. Novinar 'The
Independenta', međutim, ocjenjuje da je riječ o skandalu koji
predstavlja sramotu za Ameriku.
'The Times' prenosi upozorenje glavnog tajnika UN-a Kofija Anana
Washingtonu, upućeno nakon razgovora s britanskim premijerom
Blairom u Londonu, da ne pokreće vojnu akciju protiv Iraka.
Gospodin Anan, koji će se početkom rujna sastati s šefom iračke
diplomacije, naglasio je da takav napad u ovom trenutku ne bi bio
mudar. I dok premijer Blair bezrezervno podupire planove
predsjednika Busha, 86 od 100 laburističkih poslanika, u anketi
koju je proveo BBC, protivi se takvoj akciji, ističe list".
(BBC)
DEUTSCHE WELLE - DW
26. II. 2002.
Pregled tiska
Izmjene prijedloga novog zakona o useljavanju stranaca u Njemačku
glavna je tema današnjih komentara njemačkog tiska. Svojim
pristankom da neke od zahtijeva oporbe uvrsti u tekst zakona,
vladajuća koalicija pokušava u posljednji trenutak ipak ostvariti
dogovor s demokršćanima i na taj način postići izglasavanje zakona
prije parlamentarnih izbora u jesen ove godine.
Gerhard Schroeder se ponovo pokazao majstorom političkog
taktiziranja, tvrdi u svom komentaru list Berliner Morgenpost, i
dodaje da je neposredno prije glasanja o novom zakonu o useljavanju
u saveznom parlamentu kancelar zelene uspio natjerati na ustupke, i
time doveo oporbu u nepriliku. On ponovno odbijanje zakona neće
moći uvjerljivo opravdati. Brandenburški ministar unutrašnjih
poslova iz demokršćanske stranke Joerg Schoenbohm već je najavio da
bi nakon ovih izmjena mogao pristati na zakon. Istodobno Schroeder
pregovara i sa Strankom demokratskog socijalizma čiji mu pristanak
također treba. Stoiberu bi bilo pametno da ove signale ozbiljno
shvati. Poraz demokršćanske unije pri glasanju ugrozio bi njegove
izglede na parlamentarnim izborima, dok bi mu pristanak mogao samo
koristiti - na taj način bi kandidat za kancelara mogao pokazati da
je političar umjerene sredine a ne desnice, drži komentator lista
Berliner Morgenpost.
List Frankfurter Rundschau tvrdi da su izgledi za usvajanje zakona
sada bitno poboljšani, što je omogućeno djelomičnim odustajanjem
stranke zelenih od nekih svojih ranijih stavova, i nastavlja da je
pitanje jesu li zeleni sada ponovo pokleknuli možda zanima stručne
promatrače. Ali iz njihove perspektive bolji zakon o useljavanju
objektivno nije moguće izglasati prije parlamentarnih izbora. To
je politički paradoks: upravo pristajanjem na kompromis i
odustajanjem od nekih svojih zahtijeva, zeleni poboljšavaju svoje
izglede da ostanu na vlasti i nakon jesenskih izbora. Razlog:
prihvaćanje zakona o useljavanju predstavljalo bi neuspjeh Edmunda
Stoibera, kalkulira komentator lista Frankfurter Rundschau.
I berlinski list Die Welt drži da se dosadašnja rasprava o zakonu
prije svega mora gledati u svjetlu predizborne kampanje za
predstojeće parlamentarne izbore. Iako bi po svim pravilima igre
kompromis oko useljavanja morao već odavno biti mrtav, još uvijek
se pregovara, razgovara i taktizira. Nitko ne zna kakve bi
posljedice neka odluka mogla imati. Svatko zna da će se novi zakon
morati donijeti. Sadašnja borba vodi se oko toga hoće li zakon biti
u javnosti shvaćen kao reformski uspjeh vladajuće koalicije protiv
Stoibera, ili će Stoiberu uspjeti dokazsti kako argumenti razuma
govore protiv Schroedera, tvrdi komentator Die Welta.
(DW)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
25. II. 2002.
Zagreb: Ustavni zakon o pravima manjina u tuđmanovskoj kolotečini.
Prilog Ines Šaškor.
Iz saborske je procedure povučen nacrt ustavnog zakona o položaju
nacionalnih manjina. Donošenje toga zakona bila je jedna od
hrvatskih obveza kod ulaska u Vijeće Europe, kao i kod sklapanja
sporazuma i stabilizaciji i pridruživanju s EU-om.
Hrvatska će posve sigurno dobiti međunarodnu pljusku zbog
povlačenja iz procedure Ustavnog zakona o položaju nacionalnih
manjina. Je li taj zakon bio baš tako katastrofalno loš, pa se morao
povući, neovisno o šteti za državu?
Tekst koji je sada odbačen nastao je u okrilju ove iste vlasti, od
strane radne skupine koju je formirao nesporni stručni autoritet,
bivši ministar uprave i pravosuđa profesor Stjepan Ivanišević.
Zanimljivo je da osporavatelji upravo tu činjenicu zaobilaze i žele
stvoriti dojam kako je cijeli tekst odnekud nametnut.
Neki članovi radne skupine tek su na samoj raspravi u saborskom
Odboru za Ustav doznali da će se cijeli tekst povući i da se kreće od
početka. Glavni argument za odbacivanje je što, kako tvrdi SDP-ev
predsjednik Odbora za Ustav Mato Arlović, ne bi dobio dvotrećinsku
većinu u Saboru i što nekim rješenjima dovodi većinski hrvatski
narod u položaj manjine.
U vehementnom odbacivanju predloženog nacrta Arlović ga je
protumačio kao politikantski motivirano zalaganje dijela srpskih
predstavnika za političkom autonomijom. Njegove riječi da se
predlagači zalažu za to da pripadnici manjina osnivaju čak i crkve,
objektivno razbuktavaju nacionalne strasti i izazivaju mrzovolju
prema manjinama.
Članovi radne skupine, naprotiv, drže da o tome nema ni govora, da
je tekst stručno podoban za usvajanje, te da su se amandmanima mogle
popraviti neke nedorečenosti. I u Ministarstvu vanjskih poslova
gdje znaju što Hrvatsku sve čeka na putu u Europu, očekivali su
upravo takav rasplet. Zašto se vlast ipak odlučila da nakon dvije
godine kreće ispočetka, pa i po cijenu međunarodih kritika?
U pitanju je procjena da nije vrijeme za geste prema manjinama,
prije svega srpskoj jer ostale su ovdje u položaju da trpe
kolateralnu štetu. U vizuri vlasti bavljenje manjinskim temama
smanjuje rejting u javnosti. Ova vlast ima neodoljivu potrebu
svidjeti se onima koji sumnjaju u njezino hrvatstvo. Zbog toga se
još ne objavljuje nacionalni sastav stanovništva Hrvatske, iako je
popis obavljen prije skoro godinu dana, zbog toga se i ono što se
čini u olakšavanju povratka ne otkriva na velika zvona, a pojave
šikaniranja Srba skrivaju, zbog toga premijer u dvije godine nije
napravio niti jednu jedinu gestu prema najvećoj manjinskoj
zajednici u zemlji.
Ratne traume jesu velike i za jedan dio Hrvata ostat će zauvijek
nezaliječene. Ali nakon rata koji je tako masovno zahvatio
pripadnike pojedine zajednice, upravo je vlast ta koja pruža ruku,
pomaže integraciji i olakšava normalan život. Srbi koji su ostali u
Hrvatskoj bili su u hadezeovsko vrijeme izloženi šovinstičkoj
mržnji koja je prema njima nesputano emitirana. Pokazuje se da ova
vlast ne želi učiniti ništa što bi zahtijevalo intelektualni napor,
rizik, pošteno zalaganje da se izađe iz tuđmanovske kolotečine.
Slaba je utjeha što nije samo srpsko pitanje to koje koalicija ne
miče s mjesta.
(RFE)
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
26.II.2002.
Ideološka globalizacija
"Riječ 'globalizacija' izmišljena je kao ideološka izlika za rat
koji zapadni svijet predvođen SAD-om vodi kako bi zavladao cijelim
svijetom. Jedna od najvažnijih sastavnica tog rata je ideološko
zatupljivanje čovječanstva u duhu koji je poželjan za
globalizatore, tj. ideološke globalizacije. Navest ću nekoliko
tipičnih (i jako aktualnih) primjera.
S visina ideološke globalizacije pušten je u promet izraz
'informacijsko društvo' koje navodno određuje razinu društvenog
razvitka koju su gotovo dosegnule zapadne zemlje i koje će biti
buduće stanje čitavog čovječanstva. Tu imamo tipičnu pojavu
suvremene zapadne ideologije. Njegova je podvala u tome što se
naglašavaju pojedinačni aspekti ljudskog života koji privlače
pozornost, ili senzacionalna znanstvena otkrića i tehnički
pronalasci i njihova se uloga prekomjerno napuhava, a ljudski se
život prikazuje tako kao da je to temelj bitka općenito. U tom je
slučaju kao temelj i materijal za ideološku prijevaru poslužio
strahoviti napredak čovječanstva na informacijskom području.
Drugi primjer ideološke prijevare je zamisao o svršetku ljudske
povijesti (autor je Amerikanac Fukuyama). Njezina je bit da se
zapadni svijet na čelu s SAD-om tobože popeo na vrh društvene
evolucije i više nema kamo. I ostatku čovječanstva ne preostaje
drugo doli da teži k tom zapadno-američkom društvenom idealu koji
mu ni teoretski ne dopuštaju da nadmaši. To vam je gornja granica i
dalje se ne može! (...)
Nedavno je iz SAD-a stigla nova strašna vijest: ugledan američki
mislilac P. Buchanan (odmah nakon jednako uglednog S. Huntingtona)
ustvrdio je da su živa bića, koja sam ja svojedobno nazvao
'zapadnjaci', tj. bijeli ljudi sa Zapada, pred izumiranjem. Njihov
udio u ukupnom broju ljudi na planetu naglo pada i ubrzo će doći do
deset posto, pa i niže. (...)
No nemojte se prerano poveseliti da će zapadnjaci izumrijeti i da će
se čovječanstvo osloboditi od nasilja Zapada. Tu ideološku glupost
zapadni mislioci izmišljaju upravo zato što zapadni svijet koji
predvodi SAD, sigurno ide ususret svjetskoj prevlasti. Zapadnjaci
ne izumiru, oni će ostatak čovječanstva prije dovesti na put
izumiranja, nego što će dopustiti da se to dogodi njima. (...)
Sada je općenito poznato da se upravo smanjenjem postotka
zapadnjaka u masi stanovništva i njihovim miješanjem s
nezapadnjacima smišljeno i planski uništavaju 'nacionalne države'
Zapadne Europe. Poznato je da se sličan proces zahuktao i u Rusiji
kada je riječ o etničkim Rusima. Pritom se on nipošto ne događa zato
što ga vlasti ne mogu omesti, već zato što ga vlasti ne žele ometati.
Atomizirana masa stanovništva koju čine razni narodi najbolji je
materijal za mogućnosti upravljanja kojima raspolaže Rusija koja
se pozapadnjačuje.
Udio zapadnjaka pada, ali njihov pritisak na čovječanstvo sve više
raste. Oni sada u liku američkih političara i ideologa otvoreno
žele preuzeti ulogu vladara čovječanstva.
Dakako, jednom će zapadne zemlje i SAD malaksati i njihova će vlast
početi slabiti. Ali, kada? Do tada će uništiti milijarde
nezapadnjaka i učiniti planet neprikladnim za život ljudi. Taj
proces poguban za čovječanstvo može zaustaviti samo otpor
nezapadnjaka svjetskoj agresiji zapadnjaka. Jedan od uvjeta takvog
otpora jest da budemo svjesni činjenice da će se u mozgove
nezapadnjaka iz SAD-a preliti rijeka ideološkog lopovluka i
kretenizma koje potonji nameće kao vrhunac intelektualnih
postignuća čovječanstva", piše Aleksandr Zinovljev, doktor
filozofskih znanosti i pisac.
FRANCUSKA
LIBERATION
26.II.2002.
Rođen je dvojac Blair-Schroeder
"Pošto je 15.II. očitovao svoju naklonost prema predsjedniku
talijanskog Vijeća, konzervativcu Silviju Berlusconiju, Tony
Blair se sada pokazuje u javnosti s njemačkim kancelarom,
socijaldemokratom Gerhardom Schroederom. Ovaj put nije posrijedi
gospodarstvo, već ustanove Europske Unije (EU): u zajedničkom
pismu španjolskom kolegi Jose Mariji Aznaru čija zemlja predsjeda
EU-om, dvojica čelnika predlažu niz reforma za jačanje uloge
Ministarskog vijeća i Europskog vijeća šefova država i vlada.
(...)
Dakle, Tony Blair strpljivo nastavlja strategiju koju planira od
svog dolaska na vlast 1997: izvukavši pouku iz neuspjeha britanskih
konzervativaca koji su mogli samo usporiti, ali ne i zaustaviti
integraciju u EU, on želi Veliku Britaniju staviti u središte
Europe. Ali ne bilo kakve Europe: on želi da ona bude bliža
britanskim očekivanjima, t.j. manje federalna i više međuvladina
na institucijskom planu, manje regulacijska i više liberalna na
gospodarskom planu.
U tu je svrhu Blair znao pronaći prigodne saveznike: Francusku,
kako bi obrana i vanjska politika bile samo u ovlasti država;
Italiju i Španjolsku, kako bi se liberaliziralo tržište rada; i
sada Njemačku, kako bi se u institucijskoj reformi sačuvala
središnja uloga vlada.
Prijedlozi koji su objavljeni jučer idu za tim da obnove i ojačaju
Ministarsko vijeće, tj. instancu gdje su zastupljene vlade.
Europsko povjerenstvo i Parlament, odveć federalne instance, ni ne
spominju se. Blair i Schroeder napose predlažu da Europsko vijeće
šefova država i vlada kvalificiranom većinom glasuje o pitanjima o
kojima se takvim postupkom glasuje na ministarskoj razini: danas je
konsenzus među šefovima pravilo. Dvojica također predlažu da rad
Ministarskog vijeća, kada ovo djeluje kao zakonodavac, bude
dostupan javnosti, kako bi javnost znala da ono ima veće ovlasti od
Europskog parlamenta. Dvojica čelnika žele da se te izmjene
prihvate prije svršetka Konvencije kojom predsjeda Valery Giscard
d'Estaing...
21.II. Jack Straw, ministar vanjskih poslova, predložio je da se
ukinu polugodišnje smjene predsjedateljstava. Predlaže da svako
Vijeće izabere svog predsjednika na rok do dvije i pol godine.
London je čak spreman da prihvati Europski ustav ako on bude olakšao
djelovanje Unije. U međuvremenu, Pariz je spao na to da sudi tko će
biti pobjednik: čini se da je zauvijek prošlo vrijeme kada je
francusko-njemačka osovina vedrila i oblačila", piše Jean
Quatremer.
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
26. II. 2002.
Kritika optužbe u procesu Miloševiću
"Na početku trećeg tjedna procesa svrgnutom jugoslavenskom
predsjedniku Miloševića, u Srbiji i u drugim zemljama na području
bivše Jugoslavije zanimanje za postupak nije popustilo. Proces se
gotovo posvuda u živo prati na televiziji. Stope gledanosti su
visoke. Prema suglasnim rezultatima istražitelja mišljenja,
Miloševićev nastup u Haagu većina Srba ocjenjuje pozitivno.
Istodobno se u ispitivanjima mišljenja potvrdilo da po mišljenju
naroda UN-ov sud malo vrijedi. Uz sav oprez kod takvih ispitivanja,
ipak treba zaključiti da Milošević svojom strategijom optuživanja
haaškoga suda da je politička instancija usmjerena protiv Srbije,
barem među svojim zemljacima nailazi na veliko odobravanje.
Kritika dosadašnjeg tijeka procesa u Beogradu se može čuti i iz
krugova koji ne osjećaju nimalo simpatija prema Miloševiću.
Zamjera se slab nastup dosadašnjih svjedoka. Ili su bili loše
pripremljeni poput kosovsko-albanskog političara Bakallija ili su
potjecali iz dijelova Kosova gdje se Milošević s lakoćom mogao
pozivati na zakonitu borbu protiv terorizma. Njemačkom časopisu
Spiegel srpski je predsjednik vlade Đinđić rekao da je ostao bez
riječi što su poslije tolikog truda suda nastupili tako beznačajni
svjedoci. Postupak je ponovno nazvao skupim cirkusom. U
ponedjeljak je te brzoplete riječi ipak povukao i ustvrdio da
ocjenjivanje suda nije na njemu ili njegovoj vladi. Neovisni
promatrači, primjerice britanski BBC, naprotiv nisu bili suzdržani
u svojoj kritici optužbe. Glavnoj tužiteljici Carli Del Ponte
predbacuju da računa na učinak šoka - Milošević kao pokretač
srednjevjekovne okrutnosti - umjesto da ga konkretnim dokazima
prikaže kao proračunatog ubojicu. No još je prerano za utemeljenu
kritiku optužbe. Velike bi nade mogla dati i činjenica da će idućih
mjeseci svojeg nalogodavca teretiti zločinci koje još treba
uhititi.
Daljnji srpski prigovor glasi da je dosadašnjim vođenjem procesa
Miloševiću pružena platforma za ponovno širenje njegovih odavno
poznatih paušalnih tirada protiv Zapada i predstavljanja sebe kao
neumornog mirotvorca. Ali tko je ako ne Milošević, takvo je
retoričko pitanje postavio beogradski komentator, glavni krivac za
300 tisuća mrtvih i dva milijuna prognanih u zadnjim ratovima na
Balkanu? U jednom krugu rasprava na hrvatskoj televiziji bivši
bosanski predsjednik vlade Haris Silajdžić nije dopustio dvojbe da
je Milošević glavni krivac za rat i zločine. Istodobno je uputio
oštru kritiku i tako zvanoj međunarodnoj zajednici koja je zbog
svoje nedjelotvornosti omogućila Miloševićeve velikosrpske
agresije.
Apsurdnom je nazvao činjenicu da bi Miloševića trebalo osuditi zbog
genocida u Bosni ali da posljedice te politike 'etničkih čišćenja'
nikada nisu bile u raspravi. Više od šest godina poslije svršetka
rata opstanak Republike srpske u Bosni nije ugrožen. Sadašnji
predsjednik bosanske vlade Zlatko Lagumdžija rekao je da ishod
procesa nije značajan, nego pouke koje će iz njega proizići, dakle
zla svih etničkih diskriminacija.
Nužnost svladavanja prošlosti prevladavala je i u komentarima
hrvatskih medija. Dnevnik Jutarnji list ukazao je na kolektivnu
krivnju Srba koji su godinama slavili Miloševića. S pravom je
osuđena paušalna teza da su u ratovima zadnjeg desetljeća svi na
neki način postali krivcima i da stoga nitko nema čistu savjest. Na
tim temeljima nikada neće biti trajnog razumijevanja među narodima
na južnoslavenskom prostoru. Novi list je zatražio da se zbog
nedvojbeno utvrđene Miloševićeve krivnje ne zaboravi ni uloga
hrvatskog utemeljitelja i predsjednika Tuđmana. Da je imao
razumijevanja za Miloševićeve planove u Bosni i da je slične nakane
imao u Hercegovini. Da ga je samo smrt spasila da uz Miloševića ne
dođe pred UN-ov sud u Haagu", izvješćuje novinar lista Wok.
LE TEMPS
26.II.2002.
UN: sučeljen sa švicarskim nepovjerenjem i s nerazumijevanjem
svijeta
"Za vjenčanje je potrebno dvoje. Švicarci će još do nedjelje
razmišljati hoće li se ponovno oženiti. Ostali su već rekli da.
Dovoljno je slušati izjave koje se opetuju u hodnicima sjedišta
Ujedinjenih naroda na Manhattanu ili u uredima na East Sideu, da bi
se u to uvjerili: Konfederacija je poželjna. Nema ni traga
neprijateljstvu ili bilo kakvu otporu na tim mjestima, kao ni
ravnodušnosti. 'Švicarska je za UN dodatna vrijednost', kaže
Michael Moller. Taj Danac, član ureda Kofija Annana u glavnom
tajništvu, ukratko sažima opće mišljenje. 'Bez Švicarske, dodaje,
nije zadovoljen zahtjev organizacije za univerzalnošću'. (...)
Diplomati koji rade u UN-u u New Yorku često su navraćali u Ženevu, u
europsko sjedište. Tako su se zbližili sa Švicarskom, njezinim
političkim sustavom i posebnim položajem u Europi koji ju čuva od
otrcanosti i zaborava. 'Doista mi je jasna, kaže jedan od njih,
predodžba koju Švicarci imaju o svojoj zemlji, o njezinoj
jedinstvenoj povijesti i ravnoteži. Ali, vidim isto tako da se
stvari oko njih mijenjaju i da većina ljudi znade kako postupci
pojedine zemlje utječu na ostale. Budući da previše želi sačuvati
svoju osebujnost, Švicarska bi mogla izgubiti sposobnost
djelovanja i utjecaja'.
Briga za neutralnošću i neovisnošću kako je vide protivnici ulaska,
zacijelo najviše čudi diplomate koji kao profesionalci rade u UN-u.
'Bio sam na odmoru u Švicarskoj i vidio početak kampanje, sjeća se
Michel Duval. Čini mi se da mnogi građani organizaciju zamišljaju
kao prisilu koje zapravo nema'. Ustvari, UN-ov se zakon nameće
državama članicama kada Vijeće sigurnosti, pokušavajući riješiti
neki sukob, primjenjuje članak 7. Povelje o sankcijama i o
djelovanju. 'Čak i u takvim prilikama, uzvikuje jedan savjetnik,
nije mi jasno gdje je problem za Švicarsku. Kada su se donosile
odluke o gospodarskim ili diplomatskim sankcijama, Savezno vijeće
redovito ih je prihvaćalo, premda zemlja to nije morala učiniti.
Kada je riječ o vojnom upletanju, Vijeće sigurnosti ni od koga ne
može tražiti da sudjeluje; svaka država odlučuje hoće li
sudjelovati ili ne. Uostalom, nevojni dio operacija o kojima
odlučuje UN sve je važniji'.
Švedska koja je ušla 1946., imala je tada brige dosta slične onima
koje danas muče jedan dio Švicaraca. 'Moja se zemlja, kaže
predstavnica Stockholma u New Yorku, najviše plašila da će morati
izvršavati zakon velikih, da će biti uvučena u sukob i da će morati
birati stranu. Bilo je to u opreci s našom neutralnošću. Tada je
pravo veta u Vijeću sigurnosti, po našem mišljenju, zbog toga bilo
važan institut. Sa svršetkom hladnoga rata, taj je švedski strah
nestao. On je još uvijek živ u Švicarskoj, a glavna je posljedica
tog stalnog otpora, prema viđenju iz ureda na Manhattanu, to što
zemlja ostaje bez instrumenata koji bi joj omogućili da širi svoj
utjecaj. 'U instancama koje su im otvorene, Švicarci znaju uspješno
braniti svoju stvar i promicati tehnička pitanja, kaže drugi
europski veleposlanik. Nije li besmisleno da tu akciju ne provedu
do kraja, pregovarajući, sklapajući saveze i glasujući na koncu?'
Prošle je godine Švicarska u Vijeću sigurnosti iznijela prijedlog o
ciljanim financijskim sankcijama čija je svrha spriječiti da UN-ov
embargo više pogodi puk nego vlade kojima je namijenjen. To je golem
posao koji se dugo pripremao na nekoliko međunarodnih susreta. 'No
Švicarska koja je financirala taj posao, čudi se Michael Moller,
sada ne može sudjelovati u njegovu nadzoru i primjeni. Po prirodi
stvari, ona je u tome osuđena na ulogu savjetnika. Nije li to
šteta?'", iz New Yorka izvješćuje Alain Campiotti.
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
26. II. 2002.
"Poljska u EU, ali ne kroz zadnja vrata"
"(...) Iako Bruxelles stišće kesu, poglavito u pitanju
poljoprivredne politike, i politike regionalnih pomoći, poljski
predsjednik Aleksander Kwasniewski, kojega se danas očekuje u Rimu
u trodnevnom službenom posjetu, ostaje uvjeren da će se širenje
Europske Unije 'dogoditi na ravnopravnim osnovama, uz prihvaćanje
istih pravila i istih načela za stare i nove članice', te da će
Poljaci unatoč tome što se nevoljko odazivaju na birališta u
posljednje vrijeme, 'u većini glasovati za Uniju' na referendumu
sazvanom da ratificira ulazak Varšave u EU. Poljska, kaže, 'želi da
se prema njoj odnosi kao prema drugim partnerima, s jednakim
obvezama i pravima'.
- Gospodine predsjedniče, u središnjoj Europu euroskepticizam je u
porastu. Mnogi se boje da će prema njima odnositi kao prema
građanima drugog reda, da će ući u Europu na ulaz za služinčad, da će
morati trpjeti ograničenja i nepravde.
= Poljska će ući u Europu kroz glavni ulaz. Ne postoje ljestvice,
već razlike. Smatra li se možda Velika Britanija koja nije
prihvatila euro zemljom druge kategorije? Problem je u različitim
razinama gospodarskog razvoja koji će trajati određeno vrijeme. U
tome je smisao integracije: jednake mogućnosti i uvjeti za
poboljšavanje gospodarstva. Poljaci neće moći odmah težiti
prosječnim europskim primanjima, nego moraju iskoristiti goleme
mogućnosti koje nudi tržište Unije.
- Jedan poljski pregovarač je kazao da Varšava predstavlja za
Europsku uniju veliku mogućnost i istovremeno neugodnu
glavobolju.
= To je sud kojega dijelim. U Poljskoj su nazočne sve velike
europske industrije, potrošačko tržište je u stalnom širenju,
sedma smo zemlja u Europi po broju prodanih automobila. U Europu će
ući zemlja sa 40 milijuna stanovnika, velikim ljudskim
potencijalom, što stvara niz problema. Širenje je izazov i ozbiljan
ispit za kojega se pripremamo proći s najvećim angažmanom.
- Ulaskom u Europu poljske će granice postati vanjske granice
Europske unije. Počevši od srpnja slijedeće godine, kako bi ih
prešli, Bjelorusi, Rusi i Ukrajinci trebat će vizu. Neki frkću
nosom, aludirajući na novu željeznu zavjesu.
= Pregovaramo sa susjedima kako bi olakšali kretanje osoba. Uvest
će se sustav višestrukih i dugotrajnih viza kako bi olakšali
prijelaz granice koja će istovremeno biti pojačana radi borbe
protiv kriminaliteta, krijumčarenje droge i terorizam. Uviđamo da
nove mjere neće biti primljene s radošću, poglavito od strane
poljskih građana koji žive u inozemstvu. Učinit ćemo što je moguće
kako bi pojednostavili procedure, smanjili teškoće i otkloniti
neugodan osjećaj nove željezne zavjese. (...)
- Koju ulogu Poljska namjerava igrati u novoj Europi?
= Naša je povijest europska. Mi smo mjesto susreta, tranzitna
zemlja između istoka i zapada koja želi izvoziti stabilnost i
predstavljati čimbenik stabilnosti. Donijet ćemo zanos, nove
energije, ideje, dah svježine, razmjerno smo mlado društvo, i vjeru
u Europu temeljenu na kršćanskim vrijednostima i tradicijama koje
nedostaju u određenim europskim ambijentima, a od kojih Europa može
imati koristi.(...)", piše Sandro Scabello.
AUSTRIJA
APA
26. II. 2002.
Srpska akademija brani se od 'politizacije' svojeg memoranduma
"Srpska akademija znanosti i umjetnosti (SANU) brani se od
'politizacije' svojeg prijepornog 'memoranduma', objavljenog
1986. Optužnica UN-ovoga suda za ratne zločince u procesu protiv
bivšeg jugoslavenskog predsjednika Slobodana Miloševića
'pokušava iskoristiti memorandum kao ideologijski temelj navodne
velikosrpske politike', rečeno je u ponedjeljak u Beogradu u izjavi
Akademije.
Sva tumačenja o 'velikosrpskom značaju neznanstvene su, nepoštene
i zlonamjerne', naglasio je Dejan Medaković, predsjednik SANU
jugoslavenskoj državnoj televiziji RTS. Da su 'zabrinuti' i zbog
dijela masovnih medija koji su se priključili 'senzacionalističkom
načinu kampanje pogrda na SANU'.
Akademija želi 'još jedanput potvrditi sve svoje zaključke koji se
odnose na značaj i svrhu tekstova koji su ilegalno i nedovršeni
predstavljeni javnosti pod oznakom 'Memorandum SANU'. Time se
Akademija pozvala na to da je jedan dio 'memoranduma' od 74 stranice
objavljen u listu Večernje novosti još prije dovršenja 26. rujna
1986. i izazvao silovite rasprave u svim republikama tadašnje
Jugoslavije.
I Milošević se još u prvom govoru pred UN-ovim sudom pozvao na
'memorandum': 'Suprotno svim tvrdnjama tužitelja da se tu vodi
postupak zbog zločina pojedinca, ipak se radi o cijelom srpskom
narodu. Optuženi su svi, zajedno s inteligencijom koju predvodi
Akademija znanosti i umjetnosti. Tvrdi se da je memorandum
Akademije (o etničkim pitanjima), bio duhovni temelj za zločine nad
Albancima', naglasio je bivši predsjednik optužen za ratne
zločine, zločine protiv čovječnosti i genocid.
Do danas prijeporni 'memorandum' sastoji se od dva dijela. Dok se u
prvom dijelu ('Kriza jugoslavenskog gospodarstva i društva')
ponajprije traže izlazi iz gospodarske krize, u drugom se
prijepornom dijelu ('Položaj Srbije i stanje srpskog naroda')
poglavito radi o nacionalnim pitanjima. Među tvorcima memoranduma
bio je i srpski književnik i bivši jugoslavenski predsjednik
Dobrica Ćosić.
Dokument su najprije osudili i srpski političari koji su bili
svjesni njegove razorne snage. Predbacili su akademicima da su
sročili 'politički opasan tekst' koji sadrži 'sumnjive teze
strahovito nacionalističkih' obilježja.
U tekstu memoranduma objavljenom u jugoslavenskim medijima riječ
je o možebitnim katastrofalnim posljedicama jugoslavenske krize
koja bi mogla završiti i raspadom države. U tom bi slučaju najviše
morala profitirati Srbija, ponajprije u obliku teritorijalnog
širenja. Kosovo je nazvano 'srpskim područjem', stanje Srba U
Hrvatskoj 'žalosnim', jer da 'nemaju nacionalnih prava'".
NJEMAČKA
DIE WELT
27. II. 2002.
Stiže Bushova doktrina
"Zastupati mišljenje da SAD neće napasti Irak jer su međunarodni
rizici veliki, sve je riskantnije. Washington je odlučan dati
fundamentalnu prednost odvraćanju svih opasnosti od Sjedinjenih
Država. To proizlazi iz sirovog plana nove vanjskopolitičke
koncepcije koji kruži na Potomacu i vjerojatno će u dogledno
vrijeme ugledati svjetlo dana.
Bushova doktrina tvori povijesni rez. Ona mijenja redoslijed u
vanjskoj politici. Ona čak ne isključuje ni primjenu atomskog
oružja ako se druga sredstva pokažu preslabima da pogode
terorističku opasnost u izvor i srž.
Bushova doktrina još nije primijenjena ali je formulirana. To je
globalna doktrina ofenzivne obrane. Sve države, čak i savezničke,
procjenjuje po jednom jedinom kriteriju, jesu li spremne i kadre
boriti se protiv terorizma svim sredstvima, razoriti 'gusarske
luke', aktivno onemogućavati širenje oružja za masovno
uništavanje, Al Kaidi, njezinim ograncima i drugim terorističkim
skupinama uskratiti potporu i logistiku, vlastita sredstva za
masovno uništavanje držati pod najstrožim nadzorom (slučaj
Pakistana) i obustaviti proizvodnju takvog oružja (Irak, Iran,
Sjeverna Koreja).
Ako države odbiju tu doktrinu, moraju računati s vojnom
intervencijom. Ako nisu kadre slijediti je, i dalje će biti pod
nekom vrstom nadzora 'droge'. Ako ulože prigovor, slovit će kao
nepouzdane, u slučaju upornog protivljenja, kao potencijalan
neprijatelj.
U sirovom planu Bushova doktrina udiše izrazite konzekvencije.
Implementirana u takvom obliku, iznova definira pojam saveznika.
Postojeći saveznički odnosi bit će podvrgnuti njezinim mjerilima.
Svjetska se politika iznova podešava.
Događaj podsjeća na 1947. i godine hladnoga rata sa Sovjetskim
savezom koje su slijedile. S tri razlike: jedina velesila SAD
nalazi se u vrućem ratu. Odlučna je na napad na svoj teritorij i na
daljnje prijetnje odgovoriti svim sredstvima. U tom sukobu ne
priznaje neutralnost. Postoje samo dva stajališta: za ili protiv
Sjedinjenih Država.
Doktrina sliči arsenalu oružja. Njezina primjena pitanje je
strategijskog 'trenutka'. Kad kucne, neće se odmah uporabiti sve
oružje - načelno to nije nužno. Često je dovoljno pokazati sredstva
mučenja da bi se postigao politički cilj doktrine. Ako se politički
djeluje, mogu postojati razlozi koji blokiraju vojnu primjenu,
ometaju ili ju ne čine preporučljivom. Napad na Irak s ovaj put
bezuvjetnim ciljem uklanjanja Sadama Huseina prema doktrini se
čini vrlo uvjerljivim, ali zbog nepredvidljivih posljedica još
uvijek kao 'last resort'. Amerika je svjetska sila, ne svemoćna
sila.
Između 1947. i 1991. SAD je u razvijanju Trumanove doktrine
slijedio tri cilja: 1. Isključivanje Sovjetskog saveza kao
svjetske sile. 2. Konsolidirane granice cijele Njemačke. 3.
Očuvanje američkog statusa 'europske sile' (Jim Baker u govoru o
'novom atlanticizmu' u Berlinu 1989.). Svi su ciljevi postignuti,
zadnji širenjem NATO-a koje je Clinton pokrenuo 1994.
Bushova doktrina neće se u svojem razvitku ograničiti na uklanjanje
terorističkih podzemnih sila i njihovih pomagača. Njihov dosljedni
progon implicira širenje u tri smjera:
- nadzor prednjih i srednjih azijskih tranzitnih država od Kavkaza
do Hindukuša;
- sprječavanje islamističkog osvajanja vlasti u Saudijskoj
Arabiji;
- usredotočenje zanimanja na Iran, Indiju i Kinu gdje nastaju nove
aglomeracije moći.
Deset godina poslije hladnoga rata, izazvana akcijama
organiziranog terorizma protiv SAD-a, izbija razlika između
političkih kultura Amerike i Europe. Bush svojom ofenzivnom
strategijom defenzive, prijetnjama i borbenim pojmovima ('osovina
zla'), slijedi pravila svjetske sile koja su u biti očuvana, ali u
intelektualnom diskursu slove kao arhaična. Europa, oklijevalo u
razumijevanju terorističke globalne opasnosti, emocionalno visi
na 'ireverzibilnosti' mirovnog razvitka (Genscherov smjer) kao na
duhovnoj infuziji. Time dolazi u opasnost da nestane s američkog
radarskog zaslona.
Obrambeni savez protiv Sovjetskog saveza kao aktivnog eksponenta
svjetskog komunizma počivao je na konsenzusu i stvorio je oštru
političku definiciju 'Zapada'. Samoobrana SAD-a od terorizma traži
solidarnost i izvan Zapada, cijeli svijet država podčinjava svojem
političko-vojnom diktumu i operira s koalicijama u pojedinim
područjima sukoba. Zapad i njegov savez će se ili svrstati ili
raspasti.
Kao globalna strategija, Bushova doktrina odgovara na stvarnu
svjetsku opasnost. Nužno sadrži provokativne elemente. Diktira
kodeks ponašanja na rubu podčinjavanja. Doktrina je osumnjičena za
hegemoniju.
Činjenica da terorizam predstavlja svjetsku opasnost, 'načelno'
nije prijeporna. Ipak, protiv posljedica, diobe svijeta na
prijatelje-neprijatelje, dignut će se pobuna. Središta će biti
Rusija i Kina. Europa zauzima nesigurnu sredinu", piše komentator
lista Herbert Kremp.
SJEDINJENE DRŽAVE
INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
26. II. 2002.
NATO pred velikim širenjem na istok
"Ukazuje se transformacija NATO-a dok ovaj priprema uporedne
poteze da uključi do sedam novih članica iz istočne Europe,
istovremeno poboljšavajući odnose s Moskvom, dugo vremena glavnom
protivnicom sveza, kazali su diplomati.
Paket, koji treba ovoga tjedna dobiti probno odobrenje, može dobiti
konačan prolaz na summitu NATO-a u studenom u Pragu. To bi osiguralo
takozvano povećanje 'velikim praskom' koje bi članstvo u NATO-u
proširilo na zemlje duž zapadne granice Rusije, uključujući tri
baltičke zemlje, Letoniju, Litvu i Estoniju.
Prijedlogom bi se isto tako dalo Rusiji glas u okviru saveza u
izabranim pitanjima poput mirovnih operacija i drugih područja
pretpostavljenog zajedničkog interesa, uključujući i suradnju
protiv širenja nuklearnog naoružanja. No to bi bilo daleko od
davanja punog članstva, ili čak i pravo ruskog veta u vojnim
odlukama saveza.
Ne postoji izričita veza između širenja Sjevernoatlantskog saveza
na istok i pojačanih veza s Rusijom, ali istovremeno idu naprijed
pregovori u oba pitanja. (...)
Značajno je da bi plan NATO-a mogao skupinu pretvoriti iz
obrambenog vojnog saveza u više političku organizaciju koja
održava sigurnost po cijelom europskom kontinentu. Promjena u tom
pravcu produbila bi sadašnje dvojbe glede buduće vojne važnosti
NATO-a, pa i njegovom preživljavanju u ključnoj hladnoratovskoj
ulozi ostvarivanja kolektivne transatlantske sigurnosne politike
između Sjedinjenih Država i njezinih europskih saveznika.
Uključenjem istočnoeuropskih država i većom ulogom Moskve izgleda
da će NATO vjerojatno biti manje ključan kao forum zapadnjačkog
odlučivanja u većim vojnim sukobima. Sukob na Kosovu 1999., prva
borbena operacija saveza, već je pokazala komplikacije
savjetovanja između savezničkih prijestolnica u ratno vrijeme. I
krajem prošle godine Sjedinjene Države zapravo su ignorirale NATO
kao izvor značajne vojne pomoći u Afganistanu.
Čak i tako, NATO može ostati vojno vrijedan kao 'kutija s alatom'
savezničkih saga, kazao je jedan dužnosnik, objašnjavajući da je
savez postao rezervom oružanih snaga sa sličnim operativnim
doktrinama koje mogu trebati u savezima, predvođenih Sjedinjenim
Državama, ili možda Europskom Unijom u regionalnim krizama. (...)
Predstojeće promjene u NATO-u odražavaju radikalno razmatranje od
strane SAD-a saveza kao instrumenta učvršćivanja novog statusa
quo-a po Europi, kazali su zapadni diplomati. U planovima za
širenje razmatra se sedam novih članica: Slovenija, Slovačka,
Bugarska, Rumunjska i tri baltičke države. Čak i ako ih se sve ne
priključi ove godine, Europa u svojoj zemljopisnoj cjelini uskoro
bi mogla biti uključena u NATO uz izuzetak nekoliko malih
neutralnih država, Albanije, i novih zemalja koje su nekad bile
Jugoslavija.
Dužnosnici Bushove administracije javno su kazali da se članstvo u
savezu jednom treba ponuditi i Rusiji, što je promjena u
stajalištima SAD-a koja održava trend da NATO postaje organizacija
u kojoj vojna pitanja dobivaju drugo mjesto pred političkim ciljem
demokratske stabilnosti u Europi.", piše Joseph Fitchett.