ZAGREB, 21. veljače (Hina)- Znanstveno savjetovanje "Hrvatska drama kao refleksija društvene zbilje u drugoj polovici 20. stoljeća" počelo je danas u Zagrebu u organizaciji Odjela za kazalište i film Matice hrvatske.
ZAGREB, 21. veljače (Hina)- Znanstveno savjetovanje "Hrvatska
drama kao refleksija društvene zbilje u drugoj polovici 20.
stoljeća" počelo je danas u Zagrebu u organizaciji Odjela za
kazalište i film Matice hrvatske. #L#
Skup je okupio tridesetak istaknutih dramskih pisaca, dramaturga,
teatrologa, redatelja, dramskih umjetnika i nakladnika iz zemlje i
inozemstva.
Pročelnik matičina Odjela za Kazalište i film Miro Gavran je
istaknuo važnost savjetovanja na kojemu se pokušava pokazati
suodnos društvene zbilje u hrvatskim dramama u proteklih pedeset
godina. O tom problemu u nas se dosad nije sustavnije raspravljalo,
rekao je Gavran, dodavši kako se društvena zbilja najbolje može
predstaviti u drami za razliku od proze ili poezije.
Teatrolog Igor Mrduljaš govorio je o kritici vlasti ili igri
skrivača koja se provlači u Matkovićevu "Heraklu", Ivšićevu
"Gordoganu", Šoljanovoj "Dioklecijanovoj palači", Hadžićevoj
"Revoluciji u dvorcu", Bakmazovu "Šimunu Cirencu", Brešanovu
"Hamletu u Mrduši Donjoj", Gavranovoj "Antigoni" ili u Matišićevoj
tragikomediji "Cinco i Marinko".
Najviše zanimanja izazvalo je isčitavanje "Glorije" Ranka
Marinkovića, koja je praizvedena 1955. u Hrvatskom narodnom
kazalištu u Zagrebu. Što se tiče tog vrhunskog dramskog teksta
Željka Turčinović, Igor Mrduljaš i Jelena Lužina složili su se kako
je riječ o slojevitom i danas aktualnom djelu koje se ne može
ocijeniti oštrom kritikom upućenoj Crkvi ili pamfletu protiv
staljinizma.
Jan Jankovič iz Bratislave u svom izlaganju pokazao je na primjeru
dramskih uprizorenja Milana Grgića koliko su hrvatske drame
napisane u proteklih 50 godina, a neke od njih i izvedene na
slovačkim pozornicama utjecale na slovačku stvarnost.
U sklopu savjetovanja danas je predstavljena knjiga Milana Grgića
"Mali trg i komedije" u matičinoj nakladi, što ju je uredila Željka
Turčinović. U knjizi su objavljena četiri Grgićeve najizvođenije
komedije i drame "Mali trg", "Probudi se Kato", "Ne daj se Njofra" i
"Sveti Roko na brdu".
Ovom knjigom ispravljena je velika nepravda prema Grgiću koji za
života nije objavio niti jednu knjigu, rekao je Igor Mrduljaš,
podsjetivši da je Grgić bio i ostao miljenik gledatelja a ne
akademske kritike. Grgić je uz Kabilja, tvorac glazbeno-scenske
komedije-mjuzikla i tako proširio mogućnost kazališne ponude,
rekao je Mrduljaš.
Osvrćući se na Grgićev doprinos hrvatskom glumištu, veliku
popularnost i važnost njegove rukopisne ostavštine, Željka
Turčinović je ponovila kako je Grgić bio jedan od rijetkih skromnih
i samozatajnih autora, za koga se može reći da je bio "cijepljen od
taštine".
(Hina) ta az