HR-BA-vlade-Vlada-Politika RFE 18. II. BOSANSKOHERCEGOVAČKIM POLITIČARIMA I DALJE ZAGREB UPRAVLJA RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE18. II. 2002. Zagrebački susret ? uobičajena dnevnopolitička instrumentalizacija. Prilog Ivana Lovrenovića.
Primajući hrvatske političare iz Bosne i Hercegovine prošloga tjedna u Zagrebu, Ivica Račan svoj poziv motivirao je važnošću predstojećih ustavnih promjena u Republici Srpskoj. Pretpostavimo da je Račan u tomu posve dobronamjeran, a da svoju inicijativu legitimno obrazlaže poznatim činjenicama: da je njegova zemlja potpisnica Daytona, da joj je u interesu stabilnost Bosne i Hercegovine kao prvoga susjeda, te da ima i famoznu ustavnu obavezu da se brine o Hrvatima svugdje izvan svojih granica. No, i kad se sve to načelno uvaži, nijedan od triju razloga ne može se dovesti u izravnu, pogotovo ne u korisnu vezu s ustavnim promjenama. Prije bi se moglo ustvrditi obrnuto: u sadašnjoj političkoj konstelaciji između Banje Luke, Sarajeva i OHR-a svako izravno uplitanje Zagreba u pitanja političkog preustrojstva Republike Srpske može biti samo kontraproduktivno. Kako za sam proces, tako i za bosanske Hrvate kao jedne od krajnjih podnosilaca rezultata toga procesa. Ako Račan baš gori od želje da nekako pomogne, jedini način da pri tomu ne pravi štetu bio bi ? načelan,
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
18. II. 2002.
Zagrebački susret ? uobičajena dnevnopolitička
instrumentalizacija. Prilog Ivana Lovrenovića.
Primajući hrvatske političare iz Bosne i Hercegovine prošloga
tjedna u Zagrebu, Ivica Račan svoj poziv motivirao je važnošću
predstojećih ustavnih promjena u Republici Srpskoj. Pretpostavimo
da je Račan u tomu posve dobronamjeran, a da svoju inicijativu
legitimno obrazlaže poznatim činjenicama: da je njegova zemlja
potpisnica Daytona, da joj je u interesu stabilnost Bosne i
Hercegovine kao prvoga susjeda, te da ima i famoznu ustavnu obavezu
da se brine o Hrvatima svugdje izvan svojih granica.
No, i kad se sve to načelno uvaži, nijedan od triju razloga ne može
se dovesti u izravnu, pogotovo ne u korisnu vezu s ustavnim
promjenama. Prije bi se moglo ustvrditi obrnuto: u sadašnjoj
političkoj konstelaciji između Banje Luke, Sarajeva i OHR-a svako
izravno uplitanje Zagreba u pitanja političkog preustrojstva
Republike Srpske može biti samo kontraproduktivno. Kako za sam
proces, tako i za bosanske Hrvate kao jedne od krajnjih podnosilaca
rezultata toga procesa. Ako Račan baš gori od želje da nekako
pomogne, jedini način da pri tomu ne pravi štetu bio bi ? načelan,
jasan i otvoren dijalog sa službenim predstavnicima legalnih
bosanskohercegovačkih institucija i institucija međunarodne
zajednice.
Zagrebački susret isto je tako nejasan i kontraproduktivan i s
gledišta bosanskohercegovačkih Hrvata. Oni stranački lideri koji
su išli u Zagreb, a to su praktično svi osim predstavnika SDP-a,
ističu kao razlog to, što su se sad po prvi put sve stranke s tzv.
hrvatskim predznakom usuglasile oko načela u provođenju ustavne
odluke o konstitutivnosti. Pa, ako je to doista točno, onda bi to
bio odličan razlog da se s tako jasnim stavovima ide, kad je već
izgubljena dragocjena godina dana, na sva ona mjesta na kojima se
istinski može utjecati na odluke i promjene ? u Sarajevo, Banja
Luku, u parlamente, parlamentarne komisije, u OHR kod Petritscha,
itd. U svakom slučaju, svuda prije nego u Zagreb.
Ovako, jedino je suvislo objašnjenje da je susret trebao Račanu,
kako bi u unutarpolitičkom natezanju s Budišom pribavio koji bod iz
stare hrvatske politike prema Bosni i Hrvatima u njoj, gdje je
Budiša tradicionalno jači. Dakle, uobičajena dnevnopolitička
instrumentalizacija, koja, s druge strane, žalosno svjedoči da se
bosanskohercegovački hrvatski političari i danas od Zagreba daju
povlačiti kao na koncu.
(RFE)