GB-EU-DIPLOMACIJA-Organizacije/savezi-Diplomacija VB 18. II. REUTERS: VANJSKA POLITIKA EU TREBA JEDNOG GAZDU VELIKA BRITANIJAREUTERS18. II. 2002.Vanjska politika EU treba jednog gazdu"Europska unija neće potvrditi svoju važnu ulogu u
svijetu sve dok se njezino lice u javnosti bude mijenjalo svakih šest mjeseci sukladno sustavu rotacijskoga predsjedateljstva, istaknuto je u izvješću koje će biti objavljeno u utorak.U tekstu pod naslovom 'Oblikovanje vjerodostojne vanjske politike EU' analitičar Steven Everts iz Centra za europske reforme, utjecajnog britanskog intelektualnog pogona, tvrdi da šefu EU-diplomacije Javieru Solani valja dopustiti da sam vodi vanjske poslove EU a ne siliti ga da svakih šest mjeseci dijeli taj posao s drugim europskim ministrom vanjskih poslova.'Usprkos određenom napretku iz proteklih godina vanjska politika i dalje je najslabija karika u europskom projektu', ističe nizozemski istraživač u studiji objavljenoj u pravom trenutku - uoči sastanka na vrhu koji je zakazan sljedećeg tjedna a trebao bi za temu imati raspravu o ustavnim reformama EU.U trenutku u kojem Sjedinjene Države, preokupirane globalnim ratom protiv terorizma, očekuju od Europe ulaganje većih napora u
VELIKA BRITANIJA
REUTERS
18. II. 2002.
Vanjska politika EU treba jednog gazdu
"Europska unija neće potvrditi svoju važnu ulogu u svijetu sve dok
se njezino lice u javnosti bude mijenjalo svakih šest mjeseci
sukladno sustavu rotacijskoga predsjedateljstva, istaknuto je u
izvješću koje će biti objavljeno u utorak.
U tekstu pod naslovom 'Oblikovanje vjerodostojne vanjske politike
EU' analitičar Steven Everts iz Centra za europske reforme,
utjecajnog britanskog intelektualnog pogona, tvrdi da šefu EU-
diplomacije Javieru Solani valja dopustiti da sam vodi vanjske
poslove EU a ne siliti ga da svakih šest mjeseci dijeli taj posao s
drugim europskim ministrom vanjskih poslova.
'Usprkos određenom napretku iz proteklih godina vanjska politika i
dalje je najslabija karika u europskom projektu', ističe
nizozemski istraživač u studiji objavljenoj u pravom trenutku -
uoči sastanka na vrhu koji je zakazan sljedećeg tjedna a trebao bi
za temu imati raspravu o ustavnim reformama EU.
U trenutku u kojem Sjedinjene Države, preokupirane globalnim ratom
protiv terorizma, očekuju od Europe ulaganje većih napora u
očuvanje reda u vlastitom dvorištu, posebno na Balkanu, 'EU mora
učiniti više kako bi zatvorila jaz između očekivanog i
postignutog', tvrdi Everts.
On napominje da uzrok neuspješnih nastojanja zajednice 15 država da
zauzme značajniju ulogu na svjetskoj političkoj pozornici usprkos
ogromnoj pomoći pri razvoju i proračunu za humanitarnu pomoć nije
samo nepostojanje zajedničke vojne sile već i kronične strukturne
slabosti.
Everts potvrđuje da su tri velike članice EU - Velika Britanija,
Francuska i Njemačka - paralelno gradnji zajedničke vanjske
politike nastoje obnoviti nacionalnu diplomatsku autonomiju ali
tvrdi da su unutrašnji procesi u EU glavna prepreka kreiranju i
provedbi djelotvorne politike.
Posljedica takvog stanja jest sporost zajedničke vanjske i
sigurnosne politike EU koja proizvodi 'odluke po načelu najnižeg
zajedničkog nazivnika', ističući interni konsenzus na račun
vanjske djelotvornosti i deklaracije na račun konkretnih akcija,
napominje Everts.
Solana bi trebao predstavljati EU u inozemstvu, predsjedati
sastancima na kojima se donose odluke o vanjskoj politici EU i na
kraju kontrolirati veliko ravnateljstvo EU za vanjsku politiku i
njegov izdašni fond pomoći.
Trenutačno se EU predstavlja svijetu kao hibrid.
'Trojka' koju čini zemlja predsjedatelj, predstavnik Europskog
povjerenstva i Solana kao Visoki predstavnik za vanjsku i
sigurnosnu politiku putuju svijetom, zbunjujući sugovornike
budući da ne znaju tko uistinu govori u ime Europe.
Zemlja-predsjedateljica predsjeda sastancima ministara vanjskih
poslova članica EU a svaka obično dodaje pretrpanom rasporedu EU
vlastite nacionalne prioritete - u slučaju Španjolske to je
Latinska Amerika, u slučaju Belgije središnja Afrika.
'Rotirajuća funkcija predsjedatelja (...) jedan je od onih
aranžmana koji podjednako zbunjuju Europljane i neeuropljane',
primjećuje Everts.
Sjedinjene su Države među vodećim kritičarima tog sistema koji u
Washingtonu smatraju 'usložnjavajućim nevažnim detaljem',
napominje on.
Problem je potenciran prošle godine kada je funkcija predstavnice
350 milijuna Europljana u vrijeme globalne krize koja je uslijedila
nakon napada na SAD od 11. rujna, zapala Belgiju, jednu od manjih i
vojno slabijih članica EU.
U međuvremenu je Velika Britanija, oslanjajući se na samoproglašen
'poseban odnos' s Amerikom, preuzela neslužbeno vodstvo u
okupljanju glavnih europskih sila izvan strukture EU.
Iako su Solana i američki ministar vanjskih poslova Colin Powell
razvili odnos bliske suradnje u globalnom procesu rješavanja
krize, telefonirajući jedan drugome u prosjeku svaka dva dana,
postojao je dubok kontrast između njihovih ovlasti i resursa.
Everts zahtijeva utrostručenje Solanina mršavog proračuna,
trenutno teškog 390 milijuna eura - što je tek djelić od ukupnih 10
milijardi troškova, koliko se godišnje u EU troši na vanjsku
politiku.
On napominje da bi više vanjskopolitičkih odluka trebalo biti
doneseno većinom glasova, uz korištenje postojećih mogućnosti koje
nude ugovori o EU.
Everts također ističe da bi se Solanina funkcija na kraju trebala
spojiti s funkcijom Povjerenika EU za inozemne poslove - trenutačno
je obavlja Britanac Chris Patten - radi utemeljena dužnosti
jedinstvenog šefa za vanjsku politiku koji će promovirati interese
EU širom svijeta", prenosi na kraju priloga Paul Taylor.