US-palestina-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi NYT 17. II. PLAN ZA NOVI POČETAK NA BLISKOM ISTOKU SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES17. II. 2002.Plan za novi početak na Bliskom istoku"Čim je došla na vlast, Bushova vlada je
odbila cilj predsjednika Clintona na Bliskom istoku. Amerika je od aktivnog nastojanja okončavanja izraelsko-palestinskog sukoba došla do toga da je okrenula leđa posredovanju u mirovnim pregovorima nakon čega je počela pokušavati rješavati nasilje koje eskalira. Nije vjerojatno da će takva nastojanja uspjeti, a čak da je i moguće privremeno suzbiti nasilje, svijetu je potrebno nešto više. SAD ima odgovornost da stremi dalje. Bushova vlada ima pravilnu procjenu kada smatra kako danas, ili u bližoj budućnosti, nema vjerojatnosti da bi dvije strane mogle ugovoriti opsežni mirovni sporazum same. Ovo vrijedi u slučaju da se od obje strane može dobiti obećanje da će se držati privremenog primirja. Postoji, međutim, alternativni pristup o kojem vrijedi razmisliti. Pažnju bi usredotočio na okončavanje izraelske okupacije Zapadne obale i Gaze, ne kroz bilateralne pregovore, nego pomoću inozemnih ovlasti, odnosno Vijeća sigurnosti UN-a. Vijeće sigurnosti, s američkim vodstvom, moglo bi odrediti
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
17. II. 2002.
Plan za novi početak na Bliskom istoku
"Čim je došla na vlast, Bushova vlada je odbila cilj predsjednika
Clintona na Bliskom istoku. Amerika je od aktivnog nastojanja
okončavanja izraelsko-palestinskog sukoba došla do toga da je
okrenula leđa posredovanju u mirovnim pregovorima nakon čega je
počela pokušavati rješavati nasilje koje eskalira. Nije vjerojatno
da će takva nastojanja uspjeti, a čak da je i moguće privremeno
suzbiti nasilje, svijetu je potrebno nešto više. SAD ima
odgovornost da stremi dalje.
Bushova vlada ima pravilnu procjenu kada smatra kako danas, ili u
bližoj budućnosti, nema vjerojatnosti da bi dvije strane mogle
ugovoriti opsežni mirovni sporazum same. Ovo vrijedi u slučaju da
se od obje strane može dobiti obećanje da će se držati privremenog
primirja. Postoji, međutim, alternativni pristup o kojem vrijedi
razmisliti. Pažnju bi usredotočio na okončavanje izraelske
okupacije Zapadne obale i Gaze, ne kroz bilateralne pregovore, nego
pomoću inozemnih ovlasti, odnosno Vijeća sigurnosti UN-a.
Vijeće sigurnosti, s američkim vodstvom, moglo bi odrediti
središnje elemente teritorijalnog rješenja na koje bi protivnici
mogli pristati odmah. Rasprava o pitanjima Jeruzalema i
palestinskih izbjeglica, za koje sada ne postoji rješenje, bilo bi
odgođena na tri godine.
Na temelju čega bi Vijeće sigurnosti moglo uspostaviti svoju vlast
nad teritorijem i državnosti? Nakon kolapsa Otomanskog imperija,
vlast nad povijesnom Palestinom preuzela je Liga naroda; nakon
Drugog svjetskog rata ju je preuzeo UN. Vijeće Sigurnosti zadržalo
je ovlasti, prema međunarodnom pravu, da određuje to tko ima
suverenitet u Zapadnoj obali, Gazi i Istočnom Jeruzalemu. Ovo je
ovlast koju je UN imao 1947. kada je pozvao na podjelu Palestine na
dvije države dok je Jeruzalem ostao zona izvan suvereniteta iti
jedne od njih. Radi se o ovlasti od koje se UN nikada nije odrekao.
Uz potporu SAD-a, Vijeće sigurnosti bi moglo početi rješavati
teritorijalnu dimenziju ovog sukoba u skladu s rezolucijom 242
Vijeća Sigurnosti, koja sadrži princip 'zemlja za mir'. Evo kako bi
proces mogao teći, korak po korak.
Vijeće Sigurnosti P.L.O.- u bi iznijelo konkretne uvjete za
osnivanje i priznavanje palestinske države i njeno prihvaćanje u
UN: priznati Izrael kao židovsku državu, suverenu unutar granica
koje bi bile određene prema planu Vijeća sigurnosti, dok bi
pregovori o Jeruzalemu bili odgođeni. Ne obećati da će se ući u
ikakav obrambeni ili sporazum o pomoći s bilo kojom državom koja je
u neprijateljskim odnošajima s Izraelom, a sve dok nije postignut
bilateralni sporazum s Izraelom, ne uvoziti bilo kakvo oružje.
Pristati na prisutnost međunarodnih inspektora koji bi bili
predvođeni Amerikancima, uz sudjelovanje i Izraela, kako bi se
provjerilo da li su svi ovi uvjeti ispunjeni. Složiti se da će
palestinska država iskazati monopol nad korištenjem sile unutar
svoga teritorija. Ovo bi zahtijevalo razoružanje a možda i
raspuštanje nedržavnih organizacija kao što su Tanzim, Hamas i
Islamski džihad.
Kada bi ti uvjeti bili prihvaćeni, Vijeće sigurnosti od Izraela bi
zahtijevalo da u roku od 90 dana predoči plan za povlačenje iz
buduće države Palestine. Od Izraela bi se zahtijevalo slijedeće:
povlačenje iz čitavog pojasa Gaze i iz minimalno 95 posto Zapadne
obale i to da osigura teritorijalnu zamjenu za područja koja Izrael
namjerava zadržati. Ne zadržati teritorije koji bi spriječili
teritorijalno jedinstvo države Palestine ili pristup Jordanu.
Unutar evakuiranih područja, osigurati punu evakuaciju izraelskih
građana. (...)
Nakon revizije izraelskog plana za povlačenje i eventualnih
izmjena, Vijeće sigurnosti počelo bi provoditi povlačenje unutar
12 mjeseci. Kada bi ovo bilo dovršeno, Vijeće sigurnosti potvrdilo
bi kako su teritorijalne dimenzije rezolucije 242 ispunjene(...).
Vijeće sigurnosti tada bi pozvalo na bilateralne pregovore s temom
preostalih neriješenih pitanja kao što su gospodarska i sigurnosna
suradnja i prava na vodu, a rješavanje pitanja Jeruzalema i prava
izbjeglica bilo bi odloženo na tri godine.
O pitanju izbjeglica tada bi bilo raspravljeno u sklopu pregovora
između dviju suverenih država, unutar konteksta Izraela kao
židovske države. Vodeći princip za Jeruzalem, unutar pregovora pod
pokroviteljstvom Vijeća sigurnosti, bio bi slijedeći: 'Što je
arapsko bit će palestinsko; što je židovsko, bit će izraelsko.'
Moguće je, naravno, da bi P.L.O. mogao odbiti ispuniti uvjete koji
su nužni za započinjanje procesa. Ovo bi nas ostavilo tamo gdje se
nalazimo i danas, s jednom velikom razlikom: krivnja za nastavak
okupacije pala bi isključivo na P.L.O. Plan Vijeća sigurnosti čekao
bi sve dok se palestinsko vodstvo ne bi složilo pokoriti njegovim
odredbama.
Što se izraelske suradnje tiče, nema sumnje da izraelska vlada
predvođena Arielom Sharonom neće pozdraviti ovo nametanje ovlasti
Vijeća sigurnosti. Međutim, ako P.L.O. ipak prihvati Izrael kao
židovsku državu i složi se da će ovaj plan okončati teritorijalnu
dimenziju sukoba, čak će i Sharonu biti teško odbiti direktivu
Vijeća sigurnosti koja ima američku potporu. Ako to ipak učini,
koalicija unutar Izraela vjerojatno će se raspustiti, a slijedeći
izbori bit će zapravo referendum o okončanju sukoba.
Međunarodna zajednica je objeručke prihvatila vodstvo
predsjednika Busha tijekom rata protiv terorizma. Ako bude gurao
ovakvu vrstu bliskoistočnog rješenja, mogao bi biti iznenađen kada
otkrije koliko Izraelaca je spremno prihvatiti američko vodstvo i
spremno priznati da oni i Palestinci mogu ostvariti mir jedino uz
pomoć vanjskog svijeta u ulozi posrednika", piše Jerome M. Segal.