HR-OBRANA-Obrana-Vlada-Ratovi RFE 29. I. REFORMA HV-A RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE29. I. 2002.V. Cvrtila: reforma Hrvatske vojske primjerena demokratskim državama. S Vlatkom Cvrtilom, docentom na zagrebačkom Fakultetu političkih
znanosti razgovarao Nino Košutić.Kako urediti mirnodopsko upravljanje cjelokupnim sustavom vojske? Hrvatski ministar obrane Jozo Radoš predstavio je 'Program tranzicije i zbrinjavanja izdvojenog osoblja u Ministarstvu odbrane', kojim je, između ostalog, predviđeno otpuštanje ili umirovljenje više od polovine pripadnika Oružanih snaga i zaposlenih u tom ministarstvu do kraja 2005. godine. Radoš je rekao da će od sadašnjih 40.714 zaposlenih do kraja 2005. 'biti izdvojeno' 21.194 koji će otići u mirovinu ili će prihvatiti sporazumni prekid službe. Predstavljeni program predstavlja 'sidrište reforme oružanih snaga i nema alternative'. = Moram reći da posljednji događaji u Republici Hrvatskoj, ono što je Vlada, zapravo, pripremila pred slanje u Sabor, je nekoliko dokumenata koji su rezultat višegodišnjih pokušaja da se reformira sustav obrane i oružanih snaga Republike Hrvatske nakon pobjede u ratu, odnosno nakon završetka rata na ovim prostorima. Među tim dokumentima nalaze se strategija nacionalne sigurnosti, zatim
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
29. I. 2002.
V. Cvrtila: reforma Hrvatske vojske primjerena demokratskim
državama. S Vlatkom Cvrtilom, docentom na zagrebačkom Fakultetu
političkih znanosti razgovarao Nino Košutić.
Kako urediti mirnodopsko upravljanje cjelokupnim sustavom vojske?
Hrvatski ministar obrane Jozo Radoš predstavio je 'Program
tranzicije i zbrinjavanja izdvojenog osoblja u Ministarstvu
odbrane', kojim je, između ostalog, predviđeno otpuštanje ili
umirovljenje više od polovine pripadnika Oružanih snaga i
zaposlenih u tom ministarstvu do kraja 2005. godine. Radoš je rekao
da će od sadašnjih 40.714 zaposlenih do kraja 2005. 'biti
izdvojeno' 21.194 koji će otići u mirovinu ili će prihvatiti
sporazumni prekid službe. Predstavljeni program predstavlja
'sidrište reforme oružanih snaga i nema alternative'.
= Moram reći da posljednji događaji u Republici Hrvatskoj, ono što
je Vlada, zapravo, pripremila pred slanje u Sabor, je nekoliko
dokumenata koji su rezultat višegodišnjih pokušaja da se reformira
sustav obrane i oružanih snaga Republike Hrvatske nakon pobjede u
ratu, odnosno nakon završetka rata na ovim prostorima. Među tim
dokumentima nalaze se strategija nacionalne sigurnosti, zatim
obrambena strategija i nekoliko zakona koji, također, reguliraju
organizaciju sustava obrane, odnosno reguliraju upravljanje time
sustavom. Prije svega, tu je zakon o obrani, zakon o službi u
oružanim snagama, zatim zakon koji će regulirati služenje
pripadnika oružnih snaga Republike Hrvatske u mirovnim
operacijama, dakle, jedan sklop zakonskih rješenja koji bi
trebali, na neki način, usmjeriti budući razvoj oružanih snaga
Republike Hrvatske, ali i cjelokupni sustav nacionalne
sigurnosti.
Ono što je bilo najspornije, recimo to tako, u posljednjih dvije
godine od dolaska šesteročlane koalicije na vlast, je kako zapravo
kako nakon ustavnih promjena urediti odnose u upravljanju samim
sistemom, zato što je Vlada preuzela određene veće ovlasti u okviru
izvršne vlasti, a predsjednik je i dalje ostao vrhovni zapovjednik
i najspornije je pitanje bilo, zapravo, kako urediti to mirnodopsko
upravljanje cjelokupnim sustavom. Jedna tema, dakle, u okviru svih
tih priča koje se intenziviraju u zadnje vrijeme na poticaj Vlade,
je dakle bilo upravljanje u sustavu, a druga je zapravo priča
reforme ? reforma vojske, oružanih snaga, obrambenog sistema, kako
bi se zadovoljili određeni kriteriji koji su primjereni za razvitak
tih dijelova državnog sustava u demokratskim državama.
- Možete li reći kako je riješeno upravljanje i gdje je postignut
dogovor?
= Upravljanje je riješeno na način da se u mirnodopsko vrijeme oko
ključnih poteza u obrambenom sustavu dogovaraju, zapravo, i
usuglašavaju tri strane: to su predsjednik države, Vlada Republike
Hrvatske i ministar obrane. To znači, kada predsjednik države izda
određenu naredbu, koja se spušta prema oružanim snagama, odnosno
cijelom obrambenom sustavu, tada on, zapravo, tu naredbu
prosljeđuje ministru obrane, koji je onda, u njegovo ime i u ime
vlade, izvršava. U vrijeme rata, zapravo, ta linija preko ministra
obrane bi se ukinula i vrhovni zapovjednik, odnosno predsjednik
Republike bi izravno izdavao zapovijedi načelniku stožera.
- Da li prije izvršavanja takve naredbe postoje neki dogovori, ili
se ona neminovno izvršava?
= Po principu i načelima kako funkcionira zapovijedanje i
upravljanje u obrambenom sustavu, jednom kada ta naredba bude
napisana, poslana od predsjednika, ona će se morati realizirati u
samome sustavu. Naravno da tu postoji jedna opasnost, možda, na
političkoj razini sporenja oko te odluke itd. ali tu, zapravo, ne bi
trebalo biti ništa sporno, jer taj sustav upravljanja će, na neki
način, prisiliti sve strane u procesu upravljanja obrambenim
sustavom i oružanim snagama da se o ključnim potezima dogovaraju
prije.
- Možete li reći dokle su stigli razgovori, ili čak možda odluke oko
profesionalizacije vojske?
= To je jedna ideja koja je bila lansirana prije nekih godinu dana i,
nažalost, ona je na neki način propala upravo zato što nije bila
ekspertno podržana, odnosno Republika Hrvatska, Ministarstvo
obrane i sam ministar Radoš, koji je tu ideju iznio u javnost, nisu
na određeni način dali odgovore na pitanje da li to, zapravo,
Republika Hrvatska može ili ne može, da li je to potrebno raditi
zbog nekakvog približavanja NATO-u ili novoj participaciji
Republike Hrvatske u nekakvom sigurnosnom regionalnom kompleksu
itd. Ali sama ideja, zapravo, nije odbačena i u ovom trenutku se o
njoj ne razgovara, jer se razgovara o ovim pitanjima upravljanja i
reforme cijeloga sustava, ali je kao ideja ostala kada Republika
Hrvatska bude imala određene garancije iz međunarodne zajednice i
garancije, prije svega, NATO-a da, u slučaju određenih oružanih
sukoba u regiji, potencijalnih, ako bi se dogodili, da postoje
određena sigurnosna jamstva, te da Republika Hrvatska u nekakvoj
participaciji međunarodnim mirovnim snagama itd, bi zapravo
trebala svoj sustav, oružane snage usmjeriti prema potpunoj
profesionalizaciji u jednom broju koji će Republika Hrvatska moći
financirati itd. a da, naravno, ne bude ugrožena nacionalna
sigurnost. Prema tome, ta ideja ostaje i dalje, ali za sada se o njoj
ne razgovara ozbiljno.
(RFE)