ZAGREB/LONDON, 30. siječnja (Hina) - Nova izložba slika, akvarela i crteža glasovitog švicarskog slikara i grafičara Paula Kleeja (1879.-1940), otvorena u londonskoj Hayward Gallery od 17. siječnja do 1. travnja ove godine pod nazivom
"Priroda stvaranja", pravi je užitak i otkriće.
ZAGREB/LONDON, 30. siječnja (Hina) - Nova izložba slika, akvarela i
crteža glasovitog švicarskog slikara i grafičara Paula Kleeja
(1879.-1940), otvorena u londonskoj Hayward Gallery od 17.
siječnja do 1. travnja ove godine pod nazivom "Priroda stvaranja",
pravi je užitak i otkriće. #L#
Ova izložba prikazuje umjetnika, poznatog široj kulturnoj javnosti
kao utemeljitelja modernizma, u potpuno novom svijetlu i naglašava
njegovu lirsku i glazbenu prirodu te istražuje različitosti
njegove umjetničke stvaralačke prakse, ocjenjuju britanski
mediji.
Klee, koji je rođen u Švicarskoj u obitelji glazbenika i sam je
violinist, radio je najviše u Njemačkoj do dolaska nacista na
vlast. Ključna je prijelazna figura u umjetničkom pokretu od
impresionizma k apstraktnoj umjetnosti.
Njegova bogata, bojom natopljena platna smatrana su uzorima
američkim apstraktnim umjetnicima kao što su Jackson Pollock i
Helen Frankenthaler u 40-im i 50-im godinama.
Kleeova umjetnička reputacija mijenjala se ovisno o sudbini tih
slikara i nikad nije bila tako visoka u Europi kao što je bila u
Americi.
Nova izložba u londonskoj Hayward galeriji - "The Nature of
Creation" - pokazuje kako je Paul Klee bio ne samo majstor boje nego
i linije te se u njegovim radovima ogleda istovremena upotreba
ritma, perspektive i slikovitog opisivanja.
Kao jedan od najutjecajnijih i najomiljenijih umjetnika 20.
stoljeća, Paul Klee je bio uvjeren da uloga pravog umjetnika nije
oponašanje prirode već pronalaženje one dublje, nevidljive,
unutarnje realnosti.
Imao je sreću da provjeri svoja shvaćanja kao član Bauhausa -
utjecajne umjetničke škole koja je bila talionica modernizma u
likovnoj umjetnosti između dva svjetska rata.
Neobično pedantan, Paul Klee je zapisivao svoje umjetničke teorije
u člancima, notesima i dnevnicima.
Poput svojeg suvremenika Vasilija Kandinskog nastojao je obogatiti
rječnik slikarstva upotrebljavajući liniju, boju i teksturu u
snažnim jukstapozicijama.
Izložba je puna iznenađenja, poput serije slika u kojima se
odražava Kleeov smisao za glazbu, pune malih linija kombiniranih s
obojenim poljima koje predstavljaju šumu ili dvorac.
Ona također pokazuje da su njegove najpoznatije slike - čiste
linije preko obojenih kvadrata - ustvari posljedica bolesti,
scleroderme, od koje je patio posljednjih godina života.
Poput glasovitih Matisseovih slika - izrezaka iz obojenog papira u
doba kad je oslijepio, i Paul Klee je svoje ograničenja uslijed
bolesti pretvorio u vrlo duboka djela.
(Hina) bbr bnš