US-GB-DE-IT-mediji - dp-Glasila/mediji-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Terorizam-Ratovi DNEVNI PREGLED BR. 21 30. SIJEČNJA 2002. RADIO VATIKAN - RV29. I. 2002.U rubrici Riječ urednika Glasnika postulature za proglašenje
svetim bl. Alojzija Stepinca u broju 1-2/2002. glavni urednik lista i postulator kauze dr. Juraj Batelja donosi osvrt na različite reakcije u hrvatskoj javnosti na knjigu Holokaust u Zagrebu dr. Ive i Slavka Goldsteina, prenijela je IKA. Posebno se osvrnuo na prosudbu kojom je o knjizi progovorio Globusov novinar Zvonimir Berković, u kojoj je odgovornost za Holokaust u Zagrebu pripisao Katoličkoj crkvi. Dr. Batelja u svome napisu-komentaru pod naslovom Tetovaža postavlja pitanje zbog čega autori knjige Holokaust u Zagrebu 'nisu jasno opisali i pred javnost iznijeli Stepinčevu djelotvornost u odnosu na Židove, već su pribjegli zaključcima na temelju članaka i autora koji često tendenciozno prikazuju povijesne činjenice'. Kad je Stepinac, dodaje dr. Batelja, 'pismima, osobnim interventima i u javnim nastupima otvoreno i nedvosmisleno osuđivao sve djelatnosti koje su gazile ljudska prava i ponižavale ljudsko dostojanstvo, i k tome javno s propovjedaonice, pred tisućama ljudi osuđivao progone zasnovane na rasnoj ideologiji, jedinstveni primjer u XX. stoljeću. Začuđuje tolika mržnja i iz
RADIO VATIKAN - RV
29. I. 2002.
U rubrici Riječ urednika Glasnika postulature za proglašenje
svetim bl. Alojzija Stepinca u broju 1-2/2002. glavni urednik lista
i postulator kauze dr. Juraj Batelja donosi osvrt na različite
reakcije u hrvatskoj javnosti na knjigu Holokaust u Zagrebu dr. Ive
i Slavka Goldsteina, prenijela je IKA. Posebno se osvrnuo na
prosudbu kojom je o knjizi progovorio Globusov novinar Zvonimir
Berković, u kojoj je odgovornost za Holokaust u Zagrebu pripisao
Katoličkoj crkvi. Dr. Batelja u svome napisu-komentaru pod
naslovom Tetovaža postavlja pitanje zbog čega autori knjige
Holokaust u Zagrebu 'nisu jasno opisali i pred javnost iznijeli
Stepinčevu djelotvornost u odnosu na Židove, već su pribjegli
zaključcima na temelju članaka i autora koji često tendenciozno
prikazuju povijesne činjenice'.
Kad je Stepinac, dodaje dr. Batelja, 'pismima, osobnim
interventima i u javnim nastupima otvoreno i nedvosmisleno
osuđivao sve djelatnosti koje su gazile ljudska prava i ponižavale
ljudsko dostojanstvo, i k tome javno s propovjedaonice, pred
tisućama ljudi osuđivao progone zasnovane na rasnoj ideologiji,
jedinstveni primjer u XX. stoljeću. Začuđuje tolika mržnja i iz
nekih izvora trajno podgrijavana kleveta na zagrebačkog nadbiskupa
Stepinca'.
Dr. Batelja se nadalje pita zašto neki tumači povijesnih činjenica
prešućuju istinu da je državna vlast u Kraljevini Jugoslaviji
paktirala s Hitlerom i njegovim pomagačima dok je istodobno
Stepinac spašavao prognane Židove i formirao odbore za
prikupljanje pomoći i njihovo zbrinjavanje. Dr Batelja u svom
napisu također podsjeća kako se ista vlast u to doba zabrinjavala i
cenzurirala članke koji su govorili o progonima Židova i Katoličke
crkve u nacističkom sustavu u Njemačkoj dok je zagrebački nadbiskup
i 'materijalno pomagao izbjegle Židove i javno osuđivao rasističku
ideologiju'. 'Dokumenti, činjenice i teološke prosudbe govore
posve drugačije i povijesno istinitije nego falsifikatori
povijesti, koji ne uvažavajući dokumente žele prikazati udruženu
djelatnost zagrebačkog nadbiskupa Stepinca i ustaške vlasti', piše
dr. Batelja.
On pritom napominje kako je nepobitno da su 'tetovaži' nadbiskupa
Stepinca 'propagandni kolorit umijesile jugoslavenske
komunističke vlasti' osobito knjigama poput Magnum Crimen Viktora
Novaka ili Il silenzio di Pio XII. Carla Falconija. 'Bilo bi uistinu
upitno da autori spomenutih članaka i knjiga prouče tko je, kada i
zašto naručio knjigu Viktora Novaka, ili gospodina Carla Falconija
doveo u Jugoslaviju, te koja mu je bila nagrada za pamflete napisane
protiv Katoličke crkve i nadbiskupa Stepinca', piše dr. Batelja.
On ističe kako najvjerojatnije nisu uništeni svi dosjei UDBE i KPJ
koji se odnose na tu temu te se na temelju tih dokumenata može
'odgovorno zaključiti tko je naručitelj, u koju svrhu i za koju
cijenu je taj pamflet napisan'. 'Zagrebački nadbiskup ne samo da je
pokazao spremnost spasiti onoga koga je uopće mogao spasiti, nego
su i stotine spašenih najbolje svjedočanstvo u prilog
stepinčevskog načina zastupanja ljudskih prava i proturijek lažnim
objedama', piše dr. Batelja u svom osvrtu u najnovijem glasniku
"Blaženi Alojzije Stepinac".
(RV)
DEUTSCHE WELLE - DW
29. I. 2002.
Berlusconi pobijedio pri odmjeravanju snaga - Fini će raditi na
europskom ustavu. Komentar Gerde Meuer.
Duhovi su se uzbudili kada je prošloga tjedna talijanski premijer
Silvio Berlusconi objavio da će za rimskoga predstavnika u konvent
Europske unije poslati šefa Nacionalnog saveza Gianfranca Finija -
političara koji je uz ostalo kritiziran i zbog izjava da je
Mussolini jedan do najvećih državnika 20. stoljeća.
Na jučerašnjem sastanku ministara vanjskih poslova Europske unije
Berlusconi je ipak unatoč svim otporima uspio progurati svoga
kandidata. Ne mora se voljeti da bi se živjelo skupa - tu su lekciju
ovih dana morali naučiti ministri vanjskih poslova Europske
unije.
Prvo se unijom prolomio krik: desno-konzervativni Gianfranco Fini
trebao bi na središnjem mjestu surađivati na jednom od najvažnijih
projekata - trebao bi čak biti jedan od onih koji će pisati ustav
Europske unije. Nezamislivo za većinu država članica koje desno
orijentiranu Berlusconijevu koalicijsku vladu, od kako je stupila
na vlast, promatraju s nepovjerenjem.
Pokrenuto je sve što se moglo da bi se spriječio Finijev ulazak u
konvent. Postoji predustav, postoji Deklaracija iz Laekena u kojoj
je sastav tog tijela jasno definiran: dopredsjednici konventa -
Talijan Giuliano Amato i Belgijanac Jean-Luc Dehaene - istodobno bi
trebali predstavljati i svoje vlade.
Berlusconi se uopće nije dao uvući u rasprave o nekakvim
predodredbama ili praodredbama. Kratko je izjavio: socijalist
Amato ne može zastupati njegovu vladu. No dodao je: ako svaka vlada
uistinu smije poslati samo jednoga predstavnika, onda će se prije
odreći Amata nego Finija.
Ovime je slučaj bio jasan: Europljani se ni u kojem slučaju nisu
htjeli odreći negdašnjeg talijanskog premijera Amata, što drugim
riječima znači pristati na Finija. Berlusconi je u odmjeravanju
snaga pobijedio. Ali njegov trijumf nije istodobno i poraz za
Europu - trojica od četvorice Talijana poslanih u konvent - Amato,
Lamberto Dini i kršćanski demokrat Marco Follini - osvjedočeni su
Europejci. Kako stoje stvari i sam će se Fini nastojati pokazati kao
dobar i ozbiljan, u europskoj politici pouzdan partner. Konačno sa
svojom Alleanza Nazionale želi postati članom Europske narodne
stranke, a jednoga - možda ne tako dalekoga dana postane i ministar
vanjskih poslova, ako ne i šef vlade.
I tako, koliko god talijanska koalicija s autokratskim medijskim
kraljem i milijarderom Berlusconijem mnogima bila odvratna, koliko
god mnogim političarima Europske unije teško pada da za istim
stolom sjede s čovjekom poput Finija koji je još do nedugo
neskriveno izricao divljenje prema fašističkom diktatoru
Mussoliniju, a koji se sada u Armanijevim odijelima predstavlja kao
suvremeni konzervativac - jedno je sigurno: Fini je talijanski
političar izabran na izborima, a kao Berlusconijev zamjenik jedan
je od onih koji u vlastitoj kući imaju težinu. Ni jedna druga vlada
iz Europske unije nije poslala u konvent nekoga tako visokog
položaja. Na kraju se i 'dogovor' s Berlusconijem može razviti i kao
korisna akcija prema načelu 'ja tebi - ti meni': Italija je mogla
pokazati političku veličinu, a ovoga se puta odrekla pokušaja
izbjegavanja integracijskih procesa.
Objektivno, Finijevom se imenovanju zbog toga ništa ne može
prigovoriti. Ali popuštanje drugih država Europske unije ima još
jedan razlog: nakon debakla s Austrijom - kada je nakon ulaska
desnih populističkih političara u vladu Beč po kratkom postupku
proglašen državom drugoga reda - unija je postala opreznija.
Vjerojatno se još uvijek ne ljube, ali toleriraju jedni druge.
(DW)
BRITANSKI RADIO - BBC
29. I. 2002.
Pregled tiska
Naslovnim stranicama većine britanskih dnevnika prevladavaju
dvije teme: nevrijeme nezabilježeno u prošlih deset godina koje je
pogodilo zemlju i odnijelo sedam života, i otkriće o vezama
laburističke vlade Tonyja Blaira i američkog energetskog diva
kompanije Enron koja je početkom prosinca otišla u stečaj.
The Times tvrdi da predsjednik Bush zatvara oči pred, po ocjeni
lista, brojnim manama prijelaznog premijera Afganistana Hamida
Karzaija koji se trenutno nalazi u Sjedinjenim Državama.
Washington je odlučan da izvuče najviše što može iz svoje
nesavršene pobjede u Afganistanu i ljubaznog, ali nesavršenog
novog vođe kojeg je postavio na vlast, piše The Times.
List primjećuje da su američki mediji prešli preko Karzaijevih
riječi da on podupire provođenje kaznenih mjera šerijatskog prava
uključujući i odsijecanje ruku i nogu. Spominjući sukob s
pripadnicima Al Kaide u bolnici u Kandaharu te stanje u raznim
područjima Afganistana u kojima sadašnji vlastodršci dižu glavu,
The Times sumira četiri mjeseca afganistanskog rata i piše:
Amerikanci imaju Kabul, Karzaia i utjecaj nad njim, ali je teško
prikriti činjenicu da on možda i nije osoba iz priželjkivanog
kalupa koja predsjedava ratom manje završenim nego što se to krajem
prošle godine činilo.
Načelnom odlukom Europske unije da od Ujedinjenih naroda krajem
godine preuzme odgovornost za međunarodne policijske operacije u
Bosni i Hercegovini bavi se The Financial Times. U Bosnu bi, piše
list, trebalo stići pet stotina europskih policajaca iz svih
zemalja članica unije u okviru operacije koja bi koštala između 39 i
43 milijuna dolara.
Najhitniji zadatak s kojim se Europa sada sučeljava je, prema
pisanju The Financial Timesa, postizanje sporazuma o financiranju
policijskih snaga, ali i svih potencijalnih civilnih ili vojnih
operacija koje će ubuduće poduzimati.
Teškoća je što se oko ovog pitanja već mjesecima bore Europsko
povjerenstvo odgovorno za financiranje civilnih misija i Vijeće
Europe, koje predstavlja članice unije ali nema nikakvog
financijskog utjecaja. Neke zemlje, poput Nizozemske, Belgije,
Njemačke, Danske i Italije, žele da se ukupni troškovi misije, kada
je o objektima, prijevozu i administrativnim taksama riječ,
pokrivaju iz budžeta unije dok bi policajcima plaće isplaćivale
zemlje članice.
No ukoliko Europskom povjerenstvu ponestane novca morala bi da se
za dodatna sredstva obratiti Europskom parlamentu. Britanija,
Francuska i Švedska su, međutim, krajnje suzdržane kada je riječ o
uključenju parlamenta jer bi on tada raspolagao pravom na uvid u
operacije policije Europske unije, zaključuje The Financial
Times.
Svi listovi naistaknutim mjestima pišu o vezama bankrotirane
američke energetske kompanije Enron i laburističke vlade Tonyja
Blaira. Dnevnici naime navode da je Enron svojedobno s 36.000 funti
sponzorirao niz zbivanja koje su organizirali laburisti. Navode se
i riječi šefa europskog ogranka američke kompanije koji tvrdi da je
novac dat kako bi se osigurao pristup do ministara.
Svi listovi, od The Financial Timesa do The Guardiana, pišu da je
tvrtka iz Hustona uz ostalo lobirala za ukidanje moratorija na
izgradnju plinskih elektrana koji je nešto kasnije odlukom vlade i
ukinut. The Daily Telegraph navodi kako zahtjev oporbenih
političara da se o kontaktima europskog ogranka Enrona i Blairove
vlade pokrene istraga, tako i kategorično nijekanje Dawning
Streeta da je tijekom niza sastanaka ministara i predstavnika
Enrona održanih nakon dolaska laburista na vlast bilo
nepravilnosti i da je Enronov novac utjecao na promjene u vladinoj
politici.
(BBC)
GLAS AMERIKE - VOA
29. I. 2002.
Pregled tiska
Pred dolazeći predsjednikov govor o stanju nacije Washington Post
bilježi da predsjednik uživa veću ? i dužu ? popularnost od bilo
kojeg drugog američkog predsjednika. Najnovija anketa koju su
proveli Washington Post i televizijska mreža ABC pokazuje da
predsjednika podržava čak 83 posto Amerikanaca.
Washington Post također danas donosi članak o bivšem direktoru
Enrona Kennethu Layu pod naslovom 'Koliko je znao?'. Kako piše
list, obrana gospodina Laya počela je jučerašnjim televizijskim
pojavljivanjem njegove supruge, koja tvrdi da on nije znao gotovo
ništa o lošem financijskom stanju ompanije, jer mu 'nitko nikada
nije ništa rekao'.
New York Times jutros piše da je Ministarstvo pravosuđa u
posljednji trenutak zatražilo znatne izmjene u mjerama sigurnosti
koje će pratiti Olimpijadu u Salt Lake Cityju. Ovaj je zahtjev
potaknula zabrinutost da pojedina borilišta nisu adekvatno
zaštićena od terorističkih napada. To se posebno odnosi na
trgovine, restorane i javne prostore na kojima će se okupljati
velik broj ljudi. Svečanom otvaranju Olimpijade 8. veljače trebao
bi nazočiti i predsjednik Bush.
O Olimpijadi, ali iz druge perspektive, piše Los Angeles Times,
koji posvećuje opsežan članak Park Cityu u kojem će se održati više
od polovice olimpijskih natjecanja. Ovo bivše rudarsko mjesto može
se pohvaliti stilom života neobičnim za mormonski Utah ? točnije,
nizom barova i sportskih terena. No Park City poznat je i kao jedan
od najbrže rastućih gradova Americi ? najviše zahvaljujući bogatim
došljacima iz Kalifornije koji traže netaknutu prirodu i opušteni
život.
(VOA)
ITALIJA
AVVENIRE
29. I. 2002.
SAD-Rusija: sukobiti se, a ne reći zbogom
"Prolazni oblaci ili nadolazeća oluja? Sitna gunđanja ili želja za
svađom? Sve u svemu, nakon medenog mjeseca nastalog u ime
zajedničke borbe protiv islamskog terorizma i talibana, je li brak
između SAD-a i Rusije upravo započeo, s fiziološkim poteškoćama,
ili se već tone u mržnju? Jer znakova uznemirenosti sada uopće ne
nedostaje. SAD, nakon što je riješio vojni aspekt ekspedicije u
Afganistanu, otklonio je gotovo sve osmijehe. (...)
Kremlj reagira. Vlada, posljednji Ilja Klebanov, dopredsjednik i
odgovorni za vojno-industrijski kompleks, optužuje SAD da 'želi
nadmoć kako bi vladao svijetom u budućnosti'. To su samo riječi,
Moskva se ne može suprotstaviti američkoj tehnološkoj nadmoći. No
argument je jedan od onih 'zločestih', odražava jednu po svijetu
proširenu sumnju, i postavlja Rusiju na čelo jedne hipotetske
fronte zemalja koje nisu spremne pognuti glavu. Putin se, uz to,
koristi nekim jakim uporištima. Odnosi s mnogim islamskim zemljama
su u snažnom usponu. Solidna je nazočnost (25000 ljudi samo u
Tadžikistanu) u središnjoj Aziji: Putin je kazao da će američke
postrojbe koje su došle u Uzbekistan, Kirgistan, Tadžikistan i
Kazahstan 'ostati kratko', a general Franks, čelnik operacije
'Trajni mir', morao je to potvrditi. Na kraju postoji i sporazum
između Rusije i Irana, s dobavom nuklearnog materijala. Bijela kuća
je uznemirena radi geostrateških razloga, obzirom da je
šutnja-pristanak Teherana dosta utjecao na afganistansko pitanje,
a osovina Teheran-Moskva mogla bi se pokazati kobnom u odlučivanju
sudbine Kaspijskog mora, s njegovim rezervama plina i nafte. Ali i
radi načelnih razloga; nije li Iran, sa Sjevernom Korejom i Irakom,
jedna od onih 'rogue states' (otpadničkih država), od kojih se
Sjedinjene Države žele zaštiti svemirskim štitom?
Problema ne nedostaje i oni su konkretni, no možda je ispravno ne
dramatizirati. Ili, točnije, mirno prihvatiti činjenicu da između
SAD i Rusije može doći samo do ujedinjavanja interesa. (...)", piše
Fulvio Scaglione.
CORRIERE DELLA SERA
19. I. 2002.
Hrvatski general na optuženičkoj klupi u Rijeci
"Nakon što je devet puta bilo odgođeno, u Rijeci je počelo suđenje
za ratne zločine protiv generala Mirka Norca, starog 34 godine,
optuženog, zajedno sa četiri druga visoka časnika hrvatske vojske,
da je ubio 42 srpska civila u okolici Gospića (središnja Hrvatska)
Godine 1991. tijekom srpsko-hrvatskog sukoba (1991.-1995.). Norac
je navodno zapovjedio pokolj i osobno pucao na jednu stariju ženu.
Petorica su se očitovala nevinima. Slučaj bi mogao biti premješten
u Haaški sud."
Nova sablast kruži Europom
"Jedna nova sablast kruži Europom, Njeno je ime Silvio Berlusconi.
Jeza straha prolazi stranicama ponekih novina na kontinentu:
Berlusconi vodi Italiju prema provaliji fašizma. Ta je uzbuna
potaknula angažman mnogih međunarodnih novinara, odlučnih
suprotstaviti se medijskom autoritarizmu koji prijeti našem
poluotoku. Šteta što te kolege ne gledaju talijansku televiziju, te
što stoga ne mogu s pravom prosvjedovati protiv izrazito
fašističkih programa koji idu od Chiambrettija do Santora, od
režimskih filmova do modnih revija, gdje trijumfiraju dlakavi
kaputi. Strani dopisnici, općenito, prikupljaju informacije iz
naših dnevnih listova. Ako čitaju samo glavne članke, iz toga
zaključuju da Italijom upravlja klika kriminalaca.(...)
U tom ozračju, eto kako Catherine Tasca, francuska ministrica
kulture, javno izražava svoju odbojnost spram Berlusconija, koji
bi kao počasni gost trebao otvoriti pariški Salon knjige. Gospođa
Tasca čak se nada da ga neće morati susresti, jer bi je to dovelo u
nelagodu, obzirom da ona poznaje (i ne slaže se s njima) 'njegova
stajališta na područjima kao što su stvaranje i kulturalna
različitost'. To je čudnovato, ne samo stoga što je Berlusconi (ili
je bio) izdavač kulturalno vrlo različitih knjiga, nego poglavito
radi problema 'stvaranja'. Ministrica, očito, ne aludira na 'šest
dana stvaranja svijeta'. Ne, ona govori o književnom stvaranju. Što
o tome misli Berlusconi? Misli li išta? I što ga briga?
Jedna je činjenica sigurna: ministrica si može dopustiti
zlostavljanje premijera jedne zemlje koja je, prema Lionelu
Jospinu, 'prijateljska i voljena', i nitko je ne prisiljava da se
ispriča. To je žalosno, ali i razumljivo jer u domovini, i drugdje,
mnogi predstavnici intelektualne ljevice ne smatraju Berlusconija
normalnim političkim protivnikom, nego uljezom, hajdukom,
opasnošću po demokraciju, potencijalnim populističkim
diktatorom: poput caudilla jednog režima kojega treba zbaciti.
(...)
Postoji i jedna ljevica koja, možda, smatra završenim svoje
povijesne zadaće. Kao da postoje samo ispitivanja javnog mišljenja
i lisice. Kao da više nema nepravdi, zagađenja, iskorištavanja,
zapuštenih i siromašnih područja, prijetnji po zdravlje na
gradilištima i u tvornicama, nezaposlenosti, zloporaba. Kao da je
glib politike progutao svaku nadu u stvaranje projekata,
iskušavanja promjena, poticanje zanosa. Tako ostaje samo jedan
cilj: uništenje Berlusconija. Zanosno, zar ne?", piše Giuliano
Zincone.
LA REPUBBLICA
29. I. 2002.
Katolička država koju sanja Wojtyla
"Pripremimo se na najgore: na republiku utemeljenu ne na krhkim i
uvijek opozivim člancima Ustava, nego na vječnim načelima
Katoličke crkve. Na republiku, dakle, u kojoj će biti zabranjeni ,
tek za početak, rastava, pobačaj, oni koji ne prihvaćaju bezgrešno
začeće, i u kojoj će vještice (ima ih, ima ih još, dovoljno je naći
ih...) biti poslane na lomaču zajedno s onima koji hule Boga, s
hereticima i sljedbenicima Giordana Bruna.
Pripremimo se na najgore. Na 'fundamentalističku' ili 'talibansku'
republiku, kako hoćete, u kojoj će vjerska načela biti pretvorena u
državni zakon, u kojem će sve ono što je 'grijeh' za Crkvu, biti
'zločin' za sud.
Čvrsta osuda koju je jučer Papa izgovorio za 'ranu rastave',
strastvena obrana neraskidivosti braka, nije novost. I izgleda u
potpunosti legitimnom, štoviše, normalnom u ustima nekog
svećenika. No to je prvi put, to je novost, da je nakon osude rastave
uslijedio poziv 'pravnim djelatnicima', sucima i odvjetnicima, da
kao, katolici vjernici, moraju izbjeći 'biti osobno umiješani u
suradnju pri rastavi'. Radi se dakle o pozivu na 'prigovor
savjesti' kojega naš zakon ne predviđa (ili točnije koji je
predviđen u samo jednom slučaju, onome prekida trudnoće, za
liječnike i medicinsko osoblje). (...)
No, ne može ne zabrinjavati ovo ponovljeno ustrajavanje Pape da
diktira, katolicima, bili oni liječnici, ljekarnici, odvjetnici
suci, određena pravila ponašanja koja su u protivnosti talijanskom
zakonu.
Dakle, dvije su pretpostavke. Ili Papa zamišlja talijanske
katolike kao manjinu koju treba zaštititi u provođenju svojih
načela i tradicija (kao što čini muslimanka zajednica kada traži
pravo na mnogoženstvo ili ono da kolje stoku po svojim običajima);
ili sam Papa predlaže postupno smanjivati prostore primjene
talijanskog zakona sve do nametanja svima nama normi koje Crkve
ocjenjuje jedinim ispravnim. A to je, očito, naš slučaj.
Da se razumijemo: Crkvi neće bit lako, predložiti i postići ovu
promjenu pravca, taj pravi skok unatrag prema vjerskoj
državi.(...)
No Papa, kada govori o moralu, obitelji, rastavi, pobačaju, ne
govori samo Italiji. Govori i Europi, svim onim zemljama u kojima se
šire običaji i životne navike s kojima se Crkva ne slaže i koje
osuđuje; ne samo pobačaj ili rastava, nego i izvanbračne i
homoseksualne zajednice, i mogućnost da ti parovi usvoje djecu.
Europa (pa i Poljska...) ide dosta drukčijim putem od onog kojega bi
htio Papa.
U nacrtu Povelje prava odobrenom u Laekenu ne spominje se,
primjerice 'vjersko nasljeđe i baština' koje bi bilo dio našeg
identiteta. Francuzi, u ime laicizma svojih nacionalnih i
nadnacionalnih institucija, energično su se suprotstavili
prihvaćanju formule koja bi mogla otvoriti put određenju koje bi
bilo restriktivnije prema osobnim slobodama i načinima života koje
netko bira. Gianfranco Fini, osjetljiviji spram poziva Svete
Stolice, je međutim već izjavio da će 'talijanska vlada učiniti sve
što je moguće kako duhovne vrijednosti ne bile marginalizirane u
budućem europskom ustavu'. Sve u svemu, o laicizmu, i opasnostima
povratka fundamentalizmu raspravljat će se i u Europi", piše Miriam
Mafia.
NJEMAČKA
DPA
29. I. 2002.
Orešković štrajka glađu
"Zbog ratnih zločina optuženi bivši hrvatski časnik Tihomir
Orešković započeo je štrajk glađu. Time želi postići smjenjivanje
predsjedavajućeg suca u svojem procesu. To je izvijestio
zagrebački list Vjesnik od utorka. Već mjesecima odgađan proces
protiv Oreškovića i generala Mirka Norca nastavljen je u
ponedjeljak u jadranskom gradu Rijeci. Obojica su optuženi da su
odgovorni za ubojstvo 42 srpskih civila 1991. ali poriču svaku
odgovornost.
Prijepor oko postupka i fizički obračuni časnika u sudskoj dvorani
od lipnja prošle godine doveli su do niza odgoda. Norca je optužio i
UN-ov sud za ratne zločince u Haagu. Glavna tužiteljica Carla del
Ponte ipak je pristala na proces u Hrvatskoj. Protiv generalova
uhićenja prosvjedovali su deseci tisuća hrvatskih ratnih
veterana."
AUSTRIJA
PROFIL
br. 5/2002
Borba uspomena
"S njezina se lica moglo očitati moralno ogorčenje. Činilo se kao da
to demonstrativno ogorčenje pokušava pokazati ono što inače
pokazuje njezin smiješak. Izraz ozbiljne nepopustljivosti.
Ministrica vanjskih poslova Benita Ferrero-Waldner prošlog je
četvrtka bila odabrana da koaliciji verbalno preda cijelu stvar. Za
pomirbu Crnih i Plavih trebala je poslužiti i treća strana: Česi.
'Kako smo prevladali našu prošlost, trebaju i Česi prevladati
svoju', rekla je ministrica vanjskih poslova. 'Beneševi dekreti
prepreka su pristupu Europskoj uniji.'
Predsjednik kluba FP-a Peter Westenthaler nije bio prepoznatljiv.
Razborit, blag i proeuropski. Govorio je o 'dijalogu s drugim
zemljama EU-a' i o 'senzibilnosti', riječ veto nije mu opće više
prešla preko usta. Da više ne želi prijetiti ni s 'Ako...onda...',
rekao je.
Skup zakonskih prijedloga prema Češkoj tog je dana na posljetku već
izgovorila ministrica vanjskih poslova.
I predsjednik OEAAB-a Werner Fasslabend, nasljednik prognanih, u
međuvremenu je čvrsto uvjeren 'da do pristupa Češke EU-u više neće
biti nikakvih 'nepravednih zakona''.
To uvjerenje ipak nije uistinu utemeljeno. Jer do kraja ove godine
trebaju biti zaključeni pregovori o pristupu. Češka bi mogla biti
primljena već 2004. Povjerenstvo EU-a ipak nije proglasilo temom
dekrete iz 1945. tadašnjeg češkog državnog poglavara Edvard Beneša
koji su odredili progon i oduzimanje imovine Sudetskih Nijemaca i
Mađara. A u Pragu nema ni govora o pomaku po pitanju Beneševih
dekreta. Ni među socijaldemokratima koji čine sadašnju vladu, niti
u oporbi.
I to makar među češkim intelektualcima već odavno prevladava
mišljenje da zakoni nisu spojivi s EU-om. Praški politolog Bohumil
Dolezal uvjeren je primjerice da Češka mora obračunati sa svojim
mračnim stranama. 'No bilo bi bolje kad se to ne događalo pod
pritiskom', kaže, 'inače će nastati osjećaj silovanja.'
I bečki politolog Fritz Plasse austrijske zahtjeve drži 'drskima'.
Austrija, zemlja koja je sama prvi put raspravljala o svojoj
nacističkoj prošlosti tek četrdeset godina poslije rata, vjeruje
da može igrati psihoanalitičara susjednoj zemlji čija je potisnuta
povijest duboko isprepletena s vlastitom i koja se tek prije
dvanaest godina uspjela osloboditi iz totalitarne šutnje
komunizma.
'FPOE pokušava voditi politiku s poviješću i stvoriti novu
definiciju povijesnih činjenica', drži Plasser. Westenthaler je
nedavno progon i ubijanja Sudetskih Nijemaca usporedio s planskim
istrebljivanjem Židova. Haider je to napravio još prije nekoliko
godina. 'Ne želim suditi što je bilo strašnije', rekao je tada.
Tema je izrazito emotivna ali ipak nije prikladna za mobilizaciju
novih biračkih slojeva. 'To dopire samo do onih koji su ionako već
ideologizirani', drži Passer.
Među njih pripada predsjednik udruge zemljaka Sudetskih Nijemaca
Gerhard Zeihsel, bivši bečki zastupnik FPOE-a. On zahtijeva
ispravljanje nepravde, pravo na domovinu i restituciju. Kuće iz
kojih su 1945. prognani Sudetski Nijemci i njihovu imovinu treba
vratiti. Za ukidanje Beneševih dekreta zemljaci bi se, kaže
Zeihsel, 'povezali čak i s vragom'.
Udruga može računati na potporu vlade. Osim ministra pravosuđa
Dietera Boehmdorfera i Peter Westenthaler potječe iz obitelji
Sudetskih Nijemaca. Ali i bivši donjeaustrijski pokrajinski
poglavar Siegfried Ludwig važan je zagovornik. Preklinje Sudetske
Nijemce da i poslije ukidanja Beneševih dekreta 'ostanu usko
povezani'. U potporu bavarskog predsjednika vlade udruga zemljaka
ionako je sigurna. Ne može se, rekao je Stoiber u smjeru Praga,
'sitnim varanjem provlačiti kroz povijest, švejkati se u EU.'
Pri tomu su načelne želje prognanih posve zakonite. Njihova se
povijest u prošlosti zanemarivala. Onih tri milijuna ljudi koji su
od svibnja 1945. iz dana u dan protjerivani iz domovine koju su
njihovi preci naseljavali još u XII. stoljeću, žele da se prizna
nepravda koja im je nanijeta. I ne žele više da ih se paušalno naziva
nacistima.
Na restituciju ili povratak misle ponajprije dužnosnici udruge
zemljaka. 'Pretežna većina, koju ne čine siromašni ljudi, ne čezne
za tim da od onih koji su siromašniji, dobiju nekoliko tisuća
šilinga', kaže Barbara Coudenhove-Kalergi, i sama 1945. protjerana
iz svoje češke domovine. Mnogi Česi se ipak toga boje. Proteklih su
godina češki sudovi odbili više zahtjeva za povrat imovine. Te su
presude obrazložene Beneševim dekretima, onim zakonima koje češki
političari već godinama nazivaju 'mrtvim pravom'.
Sve dok će toljaga pitanja vlasništva lebdjeti iznad odnosa
Sudetskih Nijemaca i Čeha, može se opet buditi strah Čeha da bi
Nijemci mogli dovesti u pitanje teritorijalni poslijeratni
poredak. I sve do tada Česi se neće moći pomiriti s ukidanjem
dekreta.
Političar OEVP-a Josef Hoechtl u onom je austrijsko-češkom krugu
razgovora kojega je oživotvorila Ferrero-Waldner. Cilj je
zajednička izjava, slična onoj koja je 1997. isposlovana između
Njemačke i Češke. 'Ali to nije dovoljno', kaže Hoechtl. 'U jednom
ili drugom slučaju morat će doći do ispravka nepravde.'
Uistinu stari Austrijanci plaćaju za povijest koja je počela
njihovim pripojenjem čehoslovačkoj republici 1919. godine.
Predsjednik Thomas Masaryk tada je najavio 'vrlo brzu
degermanizaciju'. Idućih godina je njemačko stanovništvo, tri
milijuna ljudi, bilo jače pogođeno nezaposlenošću nego ostali, čak
su im bila uskraćena i najmanja manjinska prava. Stanovništvo
sudetskih područja koje je još do sredine tridesetih godina
uglavnom biralo socijaldemokrate, postalo je lak plijen za
desnicu: utemljenjem Stranke Sudetskih Nijemaca i sloganom: 'Doma
u Rajh', učitelj fiskulture Konrad Henlein uspio je okupiti veliki
dio njemačkog stanovništva. S izbora 1935. stranka je s 1,2
milijuna glasova izišla kao najjača skupina. Henleinov savjet
Hitleru: 'Uvijek moramo zahtijevati tako puno da nas se ne može
zadovoljiti.' 1938. je Hitler uz pomoć vojnih prijetnja uvjerio
Englesku i Francusku da pristanu na ustupanje područja Sudetskih
Nijemaca njemačkom Rajhu.
Izbjeglo je dvanaest tisuća sudetsko-njemačkih antifašista i 7325
Židova. Nada saveznika da će se Hitler zadovoljiti ustupanjem,
1939. se pokazala lažnom. Češka je proglašena njemačkim
protektoratom. Kad su 1942. inspektora Rajha Reinharda Heydricha
ubili Česi u egzilu, Hitler je dao pogubiti na tisuće Čeha i
istrijebio dva sela.
Geslo Čeha u egzilu 1944. je prešlo u eter: 'Udarite ih, ubijte ih!
Svatko mora pronaći najbolje oružje koje će Nijemce najjače
pogoditi.'
U svibnju 1945. počeli su 'divlji progoni'. Nijemci su morali
prišiti na odjeću slovo N za Nemci. Po osobi su smjeli ponijeti
najviše 50 kilograma prtljage. Imovina im je zaplijenjena.
U Landskornu su Sudetske Nijemce pred publikom utapali u kanti za
gašenje požara. Slijedili su pokolji u Aussigu. Iz Bruenna je
prognano 30 tisuća ljudi, 1700 pomrlo je od iscrpljenosti ili od
metaka na putu do granice. U lipnju je 265 Nijemaca istjerano iz
jednoga vlaka i masakrirano. Ukupno je u progonima živote izgubilo
240 tisuća ljudi. Neki preživjeli platili su dvaput. Otac bivšeg
ministra Rudolfa Scholtena Gerhard Scholten, bio je primjerice
1945. kao Nijemac u Češkoj odveden u koncentracijski logor nakon
što su ga ranije progonili kao Židova.
2. kolovoza 1945. pobjedničke su snage u Potsdamskom sporazumu
pristale na prisilno iseljavanje: 'Njemački narod počinje
ispaštati strašne zločine'. Predsjednik Beneš izdao je 143 dekreta
od kojih je deset dopuštalo obespravljenje, razvlaštenje i progon
njemačkih i mađarskih narodnosnih skupina. Daljnji je zakon
kaznena djela protiv 'okupatora ili njihovih pomagača' u razdoblju
od 30. rujna 1938. do 28. listopada 1945. proglasio
'neprotupravnima'.
Najprije smješteni u logorima u barakama, prognani su se uskoro
posve integrirali u novu domovinu, u Bavarsku, Donju i Gornju
Austriju.
Poslije preokreta u Čehoslovačkoj republici, predsjednik Vaclav
Havel doduše je osudio progone. Za ukidanje Beneševih dekreta ipak
se nije aktivno zalagao.
Za mnoge Čehe oni i dalje pripadaju nacionalnoj samorazumljivosti.
Prema ispitivanjima mišljenja 86 posto bi uskratilo glas takvim
strankama koje se žele ispričati za prisilno iseljavanje. 50 posto
se izravno izjašnjava za dekrete.
Europski je parlament 1999. zatražio ukidanje zakona. U ožujku
2000. su gornjeaustrijski pokrajinski poglavar Josef Puehringer,
njegov kolega iz Salzburga Franz Schausberger i Joerg Haider
potpisali peticiju u kojoj njihovo ukidanje povezuju s prijetnjom
veta Češkoj.
Put do najnovije izjave ministrice vanjskih poslova teče
pravocrtno. Ali i politika praške vlade. Za nju vrijedi ono što je
Josef Zieleniec, bivši ministar vanjskih poslova rekao još 1994.
Pristup EU-u i Beneševi dekreti se ne vežu. 'No ako ipak dođe do toga
- neka nam Bog pomogne!'".
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
29. I. 2002.
Potrebna je mudra politika za Perzijski zaljev
"Kada je posrijedi rasprava o odnosu SAD-a i Saudijske Arabije, sve
je više pokazatelja u Kongresu a navodno i među saudijskim
dužnosnicima da je smanjenje broja američkih vojnih snaga u
Saudijskoj Arabiji politički neizbježno. Drastična promjena kao
što je potpuno povlačenje snaga nije vjerojatno. No smanjenje broja
vojnika bio bi mudar potez dok obje zemlje razmatraju svoje
odnose.
Iako Saudijci imaju koristi od američke vojne zaštite, jasno je da
prisutnost SAD-a u regiji pokreću naši vlastiti interesi.
Američka vojna strategija u Perzijskom zaljevu uvijek je bila u
jednakoj mjeri usredotočena na uskraćivanje kontrole nafte
neprijatelju koliko i na osiguravanje protoka nafte na Zapad. A
važnost odnosa sa Saudijskom Arabijom uvijek je bila više političke
nego vojne naravi.
Tijekom Hladnog rata, politika SAD-a bila je usmjerena na
sprječavanje mogućnosti da Sovjeti uspostave kontrolu nad zalihama
nafte u području Perzijskog zaljeva (...). Kao što to otkrivaju
nekoć tajni vladini dokumenti, ovu je strategiju počela Trumanova
vlada 1949. godine, kada je počela politiku- bez znanja lokalnih
vlada- s ciljem onemogućavanja instalacija za vađenje nafte u
zemljama Zaljeva, uz suradnju Velike Britanije i američkih i
britanskih naftnih tvrtki, u slučaju da sovjetska invazija bude
djelovala neizbježnom. Također je razmatrana i mogućnost
korištenja 'radiološkog' oružja kojim bi se naftna polja učinila
neupotrebljivima. Unatoč strahu dužnosnika State Departmenta da će
se takvoj politici protiviti zemlje domaćini ako za nju ikada
doznaju, ova je politika implementirana 1950-tih i bila je na snazi
do prve polovice 1960-tih- tolika je bila zabrinutost da će
Sovjetski Savez uspostaviti kontrolu nad velikim dijelom svjetske
nafte.
Kada je Irak izvršio invaziju na Kuvajt, postojao je veliki strah da
će agresivni i moćni Irak kontrolirati još više zaliha svjetske
nafte. Ovaj je strah bio još i veći od brige oko povećanja cijena
nafte. Danas je američka zabrinutost usredotočena na prijetnju
koju predstavlja Sadam Husein u Iraku, a sve dok Irak i Iran budu
viđeni kao prijetnje u Zaljevu, nije vjerojatno da će se potrebe
vojske SAD-a u regiji u kojoj se nalaze dvije trećine svjetskih
zaliha nafte promijeniti.
Istovremeno, rapoređivanje brojnih američkih snaga u Saudijskoj
Arabiji nije nužno bilo u najboljem interesu iti jedne od dviju
država, kao što su to tvrdili neki analitičari. 1997. godine,
Vijeće za vanjskopolitičke odnose, s generalom Josephom P. Hoarom,
bivšim glavnim zapovjednikom Središnjeg zapovjedništva SAD-a, kao
dopredsjednikom, preporučilo je ponovnu analizu konfiguracije
američkih snaga u Saudijskoj Arabiji i upozorilo je da ne treba
održavati vidljivi, stalni postav vojske. Njega, naime, može
zlorabiti naš neprijatelj kako bi rasplamsao arapske
neprijateljske osjećaje prema saudijskoj vladi i SAD-u.
Unatoč tome, čvrst odnos sa Saudijskom Arabijom i dalje je nužan,
čak i ako broj vojnih snaga koje su tamo raspoređene bude smanjen.
Prvo, za nužnu prisutnost američkih snaga u Bahrainu, Kataru, Omanu
i drugdje u Perzijskom zaljevu i dalje će biti potreban saudijski
pristanak. Saudijska Arabija i dalje je središnja sila u Vijeću za
zaljevsku suradnju, a njen stav utjecat će na odluke manjih država.
Drugo, Saudijska Arabija može koristiti svoju proizvodnju nafte
kako bi smanjila učinak kratkoročnih povećanja cijena na tržištu
nafte. U ovom smislu, vjerojatno je da će Saudijska Arabija u
budućnosti postati još važnija jer kontrolira više od četvrtine
svjetskih zaliha nafte.
Ne bi bilo mudro mijenjati našu politiku dok se nastavlja rat protiv
al Qaide. Zaista, dramatična promjena sada bi mogla biti shvaćena
kao nagrađivanje Osame bin Ladena. No tiho, s vremenom, SAD i
Saudijska Arabija trebale bi početi pregovore s ciljem smanjivanja
američke vojne prisutnosti jer će naši obostrani interesi
zahtijevati tu promjenu", piše Shibley Telhami.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
29. I. 2002.
Čečenija: ne vidimo nikakvo zlo kako se predsjednik Putin ne bi
uvrijedio
"Prošle srijede, službenik State Departmenta iskrao se iz svog
ureda na rendezvous tako delikatne naravi da Bushova vlada nije
željela dopustiti njegovo održavanje u vladinoj zgradi. Ekipa iz
vlade je bila osjetljiva, naime, na osjećaje Vladimira Putina,
gosta na Bushovom ranču i Bushovu srodnu dušu. Rendezvous je bio s
Ilijasom Akhmadovim, predstavnikom izabrane čečenske vlade.
Bushova ekipa, međutim(...), nije se mogla prisiliti u potpunosti
zatvoriti vrata Akhmadovu. No nadali su se da kratki sastanak u
inače praznoj učionici na sveučilištu George Washington Putina
možda neće razljutiti.
Ova kukavička diplomacija je zaista čudna. Richard Armitage (...)
kazao je kako očekuje da će Bushova vlada primiti čečenske
predstavnike na razini pomoćnika državnog tajnika.
Čudna je jer Europljani, inače prvi koji se ponizno ophode prema
Moskvi, imaju snage primiti čečenskog izaslanika otvoreno- u
britanskom Ministarstvu vanjskih poslova i na parlamentarnoj
skupštini Vijeća Europe.
Čudno je najviše zbog toga što je eksplicitna Bushova politika u
odnosu na Čečeniju uvjeriti Ruse kako nikakva vojna solucija nije
moguća i da bi se Putin trebao sresti s, da, Akhmadovim i njegovim
kolegama. Koliko će vjerodostojnosti takvi pozivi imati sada?
Zapravo se radi o dodatnim prepirkama oko 11. rujna. Amerikanci
žele da Rusi surađuju u ratu protiv terorizma. Jedan dio cijene te
suradnje, pojasnio je Kremlj, jest pristajanje na njegov stav o
ratu u Čečeniji, odnosno to da je ruska operacija rat protiv
terorista, jednako kao što je to američki rat u Afganistanu.
Mnogi ljudi u toj situaciji sliježu ramenima i kažu, možda je tome
zaista tako, no sve je tako složeno, a osim toga, Čečeni su imali
podršku terorista al Qaide i tko zaista zna što se događa u
Kavkazu?
Tu nastupa Putinova strategija gušenja medija. Pojasnio je da više
ne postoji neovisna ruska televizijska mreža koja bi izvještavala o
ratu. Većina novinara ovo ni ne pokušava, a neke koji se to usude-
kao Anna Polikovskaja i Andrej Babitski- ruska vlada maltretira i
hapsi.
Ipak ispliva dovoljno informacija- od ruskih i stranih dopisnika i
od ruskih i stranih agencija za ljudska prava, kao što je Memorial
iz Moskve- i jasno pokazuju kako čečenska i afganistanska kampanja
nisu jednake. Riječ genocid se i prečesto koristi olako, no ona
zaista spada u ovakvu raspravu.
Prije prvog ruskog rata protiv Čečenije, koji je trajao od kraja
1994. do 1996. godine, stanovništvo Čečenije brojilo je 1.1
milijuna. Prošle jeseni, dvije godine od početka drugog rata,
znanstvenik s Instituta Hoover, John B. Dunlop, procijenio je da je
Rusija ubila oko 12.000 čečenskih boraca i 55 do 60.000 civila.
Procjene agencije Memorial su mnogo više.
Dunlop ističe kako je broj izbjeglica koji žive u susjednoj
pokrajini u teškim uvjetima vjerojatno dvaput veći od službenog
podatka, 148.000.
Nitko ozbiljno ne proturječi ruskim taktikama koje su dovele do ove
katastrofe: samovoljna raketiranja i bombardiranja, ubojstva
civila, kidnapiranja zbog otkupnine. Rezultat, tvrdi Zbigniew
Brzezinski, jest 'ogromno smanjenje veoma ograničenog broja
ljudskog stanovništva.' Brzezinski, bivši savjetnik za nacionalnu
sigurnost koji je sada supredsjedatelj Američkog odbora za mir u
Čečeniji, dodaje: 'Veliki postotak muškog stanovništva u dobi
između 16 i 5 godina likvidiran je... Nema ratnih zarobljenika.'
Nitko ne tvrdi da bi SAD trebao prisiliti Rusiju da promijeni svoje
ponašanje, a malo Amerikanaca je spremno prihvatiti čečensku
neovisnost ili ignorirati veze separatista s arapskim
ekstremistima. Ono što je ostvarivo, međutim, i što neki vladini
dužnosnici i dalje pokušavaju ostvariti, jest uravnotežena
politika prema Rusiji u kojoj bi legitimna užasnutost zbog rata u
Čečeniji imala vjerodostojnu i bitnu ulogu.
Kao što je to glasnogovornik State Departmenta, Richard Boucher,
kazao prije par tjedana, 'Nepostojanje političkog rješenja i broj
vjerodostojnih izvješća o velikim kršenjima ljudskih prava,
vjerujemo, pridonose stvaranju okoliša koji pogoduje terorizmu.'
Kada State Department tako revno izbjegava uvrijediti Putina da
šalje svoje dužnosnike van njihovih ureda, to šalje drugačiju
poruku. Onima koji krše ljudska prava govori da se isplati
zavlačiti Busha; vrijedi pokušati barem ga zastrašiti. Svakoj
vladi koja bi voljela zamaskirati svoja kršenja ljudskih prava kao
antiterorističke kampanje govori da bi Washington to mogao
progutati.
Jedna takva vlada, diktatura sovjetskog tipa iz Uzbekistana, ovoga
tjedna će ugostiti izaslanstvo SAD-a na visokoj razini. Amerikanci
se zalažu za barem malo prostora za civilno društvo, blago
smanjivanje represije. Ostaje da se vidi idu li ljudska prava
ikamo, ili će završiti u Taškentskoj verziji prazne učionice", piše
Fred Hiatt za "The Washinton Post" a prenosi list.
FRANCUSKA
LE MONDE
29.I.2002.
Vlada Tonyja Blaira u neprilici zbog svojih veza s Andersenom
"Skandal Enron u neugodan položaj dovodi vladu Tonyja Blaira jer je
na svjetlo dana iznio tijesnu povezanost New Laboura i ureda
Andersen koji je obavljao obračunsku reviziju za energetski
koncern.
'Laburistička je stranka uspostavila vrlo tijesne veze s poslovnim
krugovima na sumnjivoj osnovi, dobivši novac i pomoć od koncerna
koji pak ima korist od vladine politike': kao što svjedoči kritika
koju je 28.I. upravio Matthew Taylor, službeni predstavnik
liberalno-demokratske (centrističke) oporbe zbog financijskih
afera, stečaj Enrona dovodi britansku vladu u položaj da se brani.
Politički, možebitna šteta zbog otkrića o utjecaju Andersena,
Enronova auditora, u hodnicima laburističke vlade, zapravo je
velika. (...)
Ako je vjerovati zadnjem izdanju tjednika 'The Spectator',
Andersenove su ekipe sudjelovale u izradi gospodarskog programa
nove laburističke momčadi, a napose u svezi s oporezivanjem
prevelike dobiti poduzeća, reformom pristojba na kapitalnu dobit,
partnerstvom između privatnog i javnog sektora, itd. Andersen je
također bio posrednik između vlade i svog uglednog klijenta Enrona.
Prema 'The Spectatoru', čelnici New Laboura uzvratili su ukidanjem
moratorija na gradnju plinskih centrala i odobrivši preuzimanje
tvrtke Wessex Water od strane Enrona.
Andersen je u vladi imao savršenog posrednika u liku Patricije
Hewitt, direktorice odjela za istraživanje u Andersen Consultingu
od 1992. do 1997. i sadašnje ministrice za trgovinu i industriju.
Danas je Matthewu Tayloru lako upozoravati da je auditor, po
dolasku Tonyja Blaira na vlast, dobivao najpovoljnije vladine
ugovore za obračunsku reviziju i konzalting (Dome du millenarie,
željeznica, metro...). 'Nije bilo nikakvih nepravilnosti':
niječući da je dobio bilo kakvu pomoć od Enrona i njegova auditora,
Downing Street je odbacio zahtjev za pokretanje parlamentarne
istrage. Andersen je pak odlučno odbacio optužbe 'Spectatora'.
Afera je izbila upravo u času kada Tony Blair želi dati novi poticaj
svom mandatu. Premijer ipak ima udarni adut kojim će spriječiti
pobunu u parlamentu: u ime tisuća okradenih umirovljenika,
središnjica sindikata AFL-CIO razmišlja da britanskom sudstvu
podnese tužbu protiv bivšeg konzervativnog ministra za energetiku
Lorda Wakehama koji je bio među glavnim direktorima Enrona. Taj je
odličnik torijevske oporbe bio član odbora za obračunsku reviziju
energetskog koncerna koji je danas na meti američkih
istražitelja", iz Londona izvješćuje Marc Roche.
Proširenje Unije poremetit će regionalnu pomoć
"Premda Unija nije samo veliko područje slobodne trgovine, upravo
regionalna i strukturna politika omogućuje da se najsiromašnijim
područjima Unije pruži pomoć od oko 32 milijarde eura na godinu.
'Cijena solidarnosti u Europi iznosi tek 0,32 posto BDP-a',
podsjeća u 'Le Mondeu' Michel Barnier, povjerenik za regionalnu
pomoć, čije izvješće o budućnosti regionalne politike u razdoblju
proširenja, koje se s nestrpljenjem očekuje, Povjerenstvo treba
prihvatiti u srijedu 30.I.
Ulaskom istočnih zemalja, regije sadašnje Unije mogle bi ostati bez
pomoći. Kada EU s 15 prijeđe na 27 članova, njezin puk i površina
porast će za trećinu, a bogatstvo tek za 11 posto. BDP zemalja
kandidata po stanovniku je 40 posto BDP-a sadašnje Unije.
Španjolska je prva zazvonila na uzbunu zatraživši 2001., bez
uspjeha, jamstva o daljnjem korištenju fondova nakon 2006., kada će
se morati ponovno pregovarati o europskom proračunu. Zamahom
čarobnog štapića Unija neće postati bogatija, jer u nju ulaze
siromašnije zemlje, zaključila je. Takvo mišljenje dijeli i g.
Barnier. 'Regionalna i politika solidarnosti najkonkretnija je i
najočitija u Uniji. Ako se ukine u čitavoj sadašnjoj Uniji, kako
ćemo građaninu govoriti o Europi, kako ćemo ga uvjeriti? Propisima,
uputama, rasprama? Važno je pokazati da je Unija tu', zahtijeva g.
Barnier.
Ta politička raspra poprima izgled tehničke prepirke. Da bi neka
regija danas imala pravo na fondove takozvane prve skupine - u koju
ide 70 posto pomoći- njezin BDP po stanovniku mora biti manji od 75
posto prosječnog BDP-a Unije. Simulacija koju je izveo g. Barnier
pokazuje da ako Unija primi deset novih zemalja (sve osim Rumunjske
i Bugarske), petnaest regija više neće imati pravo na te fondove,
dok bi na njih imale pravo da nije proširenja, među kojima i gotovo
čitava bivša istočna Njemačka. (...)
Izvješće koje Povjerenstvo treba prihvatiti taktično omogućuje da
se Nijemce podsjeti kako i oni imaju korist od europskog proračuna,
makar u nj najviše i uplaćuju. Njemačka je na drugom mjestu po
korištenju agrarne pomoći, iza Francuske, a na trećem po korištenju
strukturnih fondova, s 28,2 milijarde eura subvencija za razdoblje
od 2000. do 2006., iza Španjolske i Italije.
Za g. Barniera je izazov dobiti potporu regija bivše istočne
Njemačke i pobiti one koji priželjkuju renacionalizaciju stukturne
pomoći. Europska politika solidarnosti čija je svrha pomoći
najslabijim regijama da se sučele s jedinstvenim tržištem, imala je
nekoliko velikih uspjeha: tako je između 1988. i 2000. BDP po
stanovniku u Irskoj sa 64 posto porastao na 119 posto prosjeka
Unije.
Primajući svake godine pomoć koja se kreće od 1,5 do 3,5 posto
njihova BDP-a, Španjolska, Portugal i Grčka u deset godina su
nadoknadile svoje zaostajanje za trećinu, prešavši sa 68 posto na
79 posto prosječnog BDP-a. Uspjeh nije uvijek zajamčen: Apulija i
Sicilija nisu u zadnjih deset godina nimalo smanjile svoje
kašnjenje. 'Na koncu, treba se zapitati tko je odgovoran za
stagnaciju južne Italije: Bruxelles, Rim ili sami južni Talijani',
pita se europski dužnosnik.
Za sada, razmišljanja idu u pravcu da se te regije nakon proširenja
ne prepuste sudbini. G. Barnier bi htio uvesti prilično dugo
prijelazno razdoblje kako bi se i dalje pomagalo siromašnim
područjima sadašnje Unije. Povjerenik želi u potpunosti
preispitati pomoć iz takozvane druge skupine koja je namijenjena
različitim područjima u Europi, od čega velik dio odlazi u
Francusku. 'Neke su zemlje rekle da je više ne žele, zbog načela
supsidijarnosti', kaže g. Barnier. Ta je pomoć 'odveć zamršena,
nejasna i birokratska', kaže g. Barnier koji je želi usmjeriti na
pet do šest jasnih ciljeva, kao što je gradska pomoć. 'Da bi se
spasila regionalna politika, moram je jako pojednostavniti',
kaže.
Na koncu, čini se da se povećanje troškova ne da izbjeći. G. Barnier
misli da je 'gornja granica' brojka 0,45 posto BDP-a koja obuhvaća
sve pomoći, pa i one koje se daju zemljama kandidatima, a unesene su
u proračun za razdoblje 2000.-2006. Povjerenik je rano načeo temu
kako se ne bi poklopila s temom reforme PAC-a (zajednička agrarna
politika). Izdvajanja za istočne zemlje porast će nakon njihova
ulaska u Uniju: pomoć predviđena za njih u razdoblju 2000.-2006.,
uključujući pomoć u razdoblju pripreme, bit će 60 milijarda eura-
usporedi s 43 milijarde koliko treba dobiti Španjolska. Ipak,
povećanje potencijala ići će sporo, jer su novi kandidati jako
siromašni, a Unija ne želi izdvajati po zemlji više od 4 posto
njezina BDP-a: inače ne bi mogla propisno ulagati dobivenu pomoć",
piše Arnaud Leparmentier.
RUSIJA
IZVESTIJA
28.I.2002.
Maksim Medvedkov: 'Ući ćemo kada bude vrijeme'
Maksim Tokarev razgovarao je u Ženevi, gdje se ovih dana završio još
jedan krug pregovora o ulasku Rusije u Svjetsku trgovačku
organizaciju (WTO), s Maksimom Medvedkovom, šefom ruskog
izaslanstva i zamjenikom ministra za gospodarski razvoj i
trgovinu: " - Kao što je ovih dana izjavio glavni direktor WTO-a
Mike Moor, 'Rusija već 2003. može biti punopravna članica
organizacije'. Možete li komentirati tu izjavu?
= Mislim da je to vrlo optimistično predviđanje. No, s druge strane,
takav rok zacijelo nije nerealan. Još prošle godine pred Rusiju su
se postavljali preveliki zahtjevi u svezi s ulaskom u WTO, o kojima
se sada više ne govori. Naše je stajalište dosljedno i
nepromijenjeno - ulazak Rusije u WTO moguć je samo na dogovornoj
osnovi. Ne želimo preuzimati obveze izvan toga, koje se kose s našim
državnim interesima.
- Kako, po vašem mišljenju, ruski poslovni krugovi očekuju ulazak
Rusije u WTO - sa zabrinutošću ili s optimizmom?
= Među našim poslovnim ljudima za sada se nitko u načelu nije
usprotivio tom koraku. Stanoviti oprez, pa i strah očituje se samo u
svezi s rokovima i uvjetima prijama - to se ponajprije tiče ruske
zrakoplovne i automobilske industrije i poljodjelstva. No u
cjelini će odnos predstavnika tih grana prema ulasku Rusije u WTO
ovisiti o tomu kakve ćemo konkretne sporazume postići na tom
polju.
- Koje pregovore držite prioritetnim za Rusiju, a koje najtežim?
= Naš je glavni prioritet zaštita interesa svih grana nacionalnog
gospodarstva, bez iznimke. Već sada možemo reći da će ona biti
osobito jaka na području već spomenute zrakoplovne i automobilske
industrije, poljodjelstva i obrade drva.
- Možemo li zaključiti da će te grane biti ugrožene nakon ulaska
Rusije u WTO? Hoće li neke druge grane dobiti povlastice?
= Očitu korist od ulaska Rusije u WTO trebaju dobiti sva poduzeća
koja se bave vanjskotrgovinskom djelatnošću - ponajprije ona koja
su sučeljena s ograničenim izvozom svojih proizvoda. Što se tiče
ugroženosti, ne mislimo da bilo koje područje ruskog gospodarstva u
cjelini očekuju ozbiljnije teškoće. Problemi se mogu javiti kod
pojedinih poduzeća koja su tradicionalno usmjerena na potporu
države. No ti se problemi javljaju i sada, kada se u Rusiji sve više
razvijaju tržišni uvjeti poštene konkurencije."