IT-VA-US-assisi-Politika-Religija/vjerovanje IT 25. I. LA REPUBBLICA - ASSISI ITALIJALA REPUBBLICA25. I. 2002.Wojtylina molitva posvećena povijesti"(...) U još prilično skoro vrijeme, s krajem hladnog rata, mnogi su opravdano mislili
da će na kraju etika odgovornosti prevladati u međunarodnim odnosima smanjujući tako sukobe oko načela ili vrijednosti. No suprotno tome, neki su se novi protagonisti međunarodnog života počeli izražavati teološkim rječnikom. S jedne se strane objavio džihad, s druge se odgovorilo objavljujući rat dobra protiv zla. Tako da se teoretičarima sukoba civilizacija (kultura, vjera) omogućilo da nazru u onome što se događalo potvrdu njihovih zlokobnih prognoza. Skup u Asiziju je osudio 'rat bogova'. Ne može se nadahnjivati Bogom kako bi se vršilo nasilje ili opravdavalo terorizam.(...)Idealni mir zazivan u Asiziju međutim nije ostvariv, kao što je precizirao Wojtyla, bez dva uvjeta: angažmanu na pravdi i spremnosti na oprost. U izvoru terorizma zapravo mogu biti frustracije i marginalizacije, a na nasilje se ne odgovara nasiljem. Iako lišen formalnih geopolitičkih osvrta, Papin jezik ne ostavlja prostor dvosmislenosti. I izraelski odgovor na
ITALIJA
LA REPUBBLICA
25. I. 2002.
Wojtylina molitva posvećena povijesti
"(...) U još prilično skoro vrijeme, s krajem hladnog rata, mnogi su
opravdano mislili da će na kraju etika odgovornosti prevladati u
međunarodnim odnosima smanjujući tako sukobe oko načela ili
vrijednosti. No suprotno tome, neki su se novi protagonisti
međunarodnog života počeli izražavati teološkim rječnikom. S jedne
se strane objavio džihad, s druge se odgovorilo objavljujući rat
dobra protiv zla. Tako da se teoretičarima sukoba civilizacija
(kultura, vjera) omogućilo da nazru u onome što se događalo potvrdu
njihovih zlokobnih prognoza.
Skup u Asiziju je osudio 'rat bogova'. Ne može se nadahnjivati Bogom
kako bi se vršilo nasilje ili opravdavalo terorizam.(...)
Idealni mir zazivan u Asiziju međutim nije ostvariv, kao što je
precizirao Wojtyla, bez dva uvjeta: angažmanu na pravdi i
spremnosti na oprost. U izvoru terorizma zapravo mogu biti
frustracije i marginalizacije, a na nasilje se ne odgovara
nasiljem. Iako lišen formalnih geopolitičkih osvrta, Papin jezik
ne ostavlja prostor dvosmislenosti. I izraelski odgovor na
palestinski terorizam ulazi u 'rat bogova'. Njemu nije sasvim
strana ni akcija Sjedinjenih Država, čiji su ritam pratili vjerski
naglasci, u kojoj se često interesi američke nacije miješaju (piše
Jean Daniel) s borbom za demokraciju u svijetu. Stara izreka kaže:
'Sve ono što je dobro za General Motors, dobro je za Sjedinjene
Države'.(...)
Prevedeni u konkretne političke termine neki aspekti pouke iz
Asizija mogu izazvati poneku zbunjenost. Posebice mislim na
spremnost za oprost, odnosno odbacivanje (apsolutno?) odgovaranja
nasiljem na nasilje. Neizbježan je osvrt na 11. rujan. Nekakav
američki 'oprost' nije bio zamisliv, kao što nije bilo zamislivo ne
reagirati pred terorizmom. O pravu na nadležnost, kao i obvezi
pomoći, u ime vrijednosti koje je prihvatila cijela međunarodna
zajednica, može se raspravljati, ali ne i a priori odbaciti.
Poglavito ako se vrše u okviru filozofije koja je dovela do
osnivanja Ujedinjenih naroda, a ne radi isključive želje ranjene
supersile. No to nije vjersko pitanje", piše Bernardo Valli.