NEW YORK, 25. siječnja (Hina/Reuters) - Briga za ugled suzbija ljudsku sebičnost, stoji u istraživanju objavljenom u posljednjem broju časopisa "Nature".
NEW YORK, 25. siječnja (Hina/Reuters) - Briga za ugled suzbija
ljudsku sebičnost, stoji u istraživanju objavljenom u posljednjem
broju časopisa "Nature". #L#
"Mnogo je interakcija u kojima ugled pojedinca ima važnu ulogu u
odlučivanju", kaže jedan od suradnika u istraživanju, biolog Dirk
Semmann s odjela za evolucijsku ekologiju njemačkog Instituta Max
Planck.
Voditelj istraživanja Manfred Milinksi i suradnici proučavali su
mehanizme koji ljude ohrabruju na međusobnu suradnju, u trenucima
kad prirodni nagon vlastiti interes pretpostavlja interesu grupe.
U poznatom eksperimentu suradnje, igrači su podijeljeni u skupine u
kojima mogu imati veliku korist od zajedničkog stavljanja novca u
kutiju, ali su potaknuti i na izbor većega osobnog dobitka.
Najčešće, u nedostatku provjere ili nagrade za obuzdavanje
vlastitog interesa, kod sudionika pada sklonost suradnji.
U ovom su istraživanju ispitanici igrali dvije igre. U prvoj su
javno donirali u zajedničku kutiju, a u drugoj, zvanoj neizravni
reciprocitet, igrači su otvoreno donirali novac drugim članovima
skupine, ali nikad nisu primali izravne donacije od tih istih
ljudi.
Kao što se očekivalo, kad su igrači igrali igru zajedničkih dobara,
suradnja u skupini ravnomjerno se smanjivala. No kad su mijenjali
igre, razina suradnje ostajala je visoka, motivirana ugledom
razvijenim u igri javnih dobara.
Istraživači pretpostavljaju da je to zato što su "škrti" igrači u
igri javnih dobara razvili negativan ugled pa su ih suigrači u
sljedećoj igri "kažnjavali". Ti su igrači, kad su ponovno igrali
igru javnih dobara, imali više motivacije za suradnju.
Poticaj za suradnju, kažu istraživači, nepostojan je; kad nisu
očekivali da će sudjelovati u igri neizravnog reciprociteta,
ispitanici su manje surađivali u igri javnih dobara.
Općenito, međutim, igrači koji su mijenjali igre pokazali su visok
stupanj suradnje u igri javnih dobara - što je vodilo većoj dobiti
za sve igrače.
"Ovo istraživanje neće promijeniti društvo", primjećuje Semmann.
"No objašnjava nam zašto u određenim uvjetima ljudi ne žele
surađivati."
(Hina) lbr dgk