FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

OESS: PREPORUKE NA PODRUČJU RADIJA I TELEVIZIJE U HRVATSKOJ

ZAGREB, 23. siječnja (Hina) - Zakoni o HRT-u i o telekomunikacijama i dalje omogućuju neprihvatljiv utjecaj vlasti na nacionalnu rtv i privatne radio i televizijske postaje, ocjenjuje se u OESS-u nakon provedene analize hrvatskih zakona na tom području.
ZAGREB, 23. siječnja (Hina) - Zakoni o HRT-u i o telekomunikacijama i dalje omogućuju neprihvatljiv utjecaj vlasti na nacionalnu rtv i privatne radio i televizijske postaje, ocjenjuje se u OESS-u nakon provedene analize hrvatskih zakona na tom području.#L# "Analizu i komentare Zakona o HRT-u (2001.) i Zakona o telekomunikacijama (1999., izmijenjenog i dopunjenog 2001.), izradio je poljski stručnjak dr. Karol Jakubowicz, predsjednik Upravnog odbora za prekograničnu televiziju Vijeća Europe. Dokument izrađen na deset stranica predstavljen je 29. studenoga u Beču, a ovih je dana predan i predstavnicima Vlade, doznaje Hina. "Zakon, usvojen u veljači 2001., predstavlja korak naprijed, ali u biti nije uspio udaljiti HRT od utjecaja Vlade i Sabora", kaže se u predgovoru analize te neizravno sugerira usvajanje potpuno novoga Zakona o telekomunikacijama, neprimjerenog zbog toga što omogućuje stavljanje privatnoga sektora pod nadzor Vlade. "Iako se izgledi za ranu reviziju ova dva zakona čine slabima, prije i kasnije to će vjerojatno biti neophodno. U ovom trenutku potrebno je mnogo dobre volje i spremnosti za suradnju svih učesnika u procesu kako bi se proveo Zakon o Hrvatskoj radioteleviziji", dodaje se u predgovoru. Napominje se da je Hrvatska, nedavnom ratifikacijom Europske Konvencije o prekograničnoj televiziji, pokazala spremnost da prihvati europske standarde na području radiodifuzije. Stoga se preporuča usvajanje određenoga broja ključnih izmjena i dopuna zakona kako bi se HRT-u pružila pravna osnova za uspješan pomak prema neovisnom javnom mediju. Upozorava se da je prilikom usvajanja Zakona o HRT-u, iako je njegova "opća struktura ispravna", na mnogim razinama zanemaren savjet međunarodnih organizacija. Preporuča se da Zakon treba isključiti mogućnost nerazmjernog utjecaja vlasti i političkih snaga na HRT. "Ako takva mogućnost postoji, ona će se i upotrijebiti, prije ili kasnije". Nadalje, preporuča se i razrada posebnoga zakona o radiodifuziji koji bi ustanovio potpuno neovisno regulatorno tijelo za usluge radiodifuzije, odgovorno za nadzor svih rtv postaja, pa i HRT-a. Uz navođenje niza primjedaba, upozorava se da sadašnja nadzorna i upravljačka struktura daje stvarnu vlast unutar HRT-a politički imenovanim osobama parlamentarne većine, odnosno Vlade. U dokumentu se ocjenjuje da je to "u izravnoj suprotnosti s međunarodnim normama kao što je, na primjer, izraženo u Preporuci Br. R (96) 10 Ministarskog odbora Vijeća Europe o jamstvu neovisnosti javne radio i televizije". Preporuča se redefiniranje Vijeća HRT-a u pravi organ HRT-a s potrebnim strateškim ovlastima u donošenju odluka kao što je imenovanje i, u iznim okolnostima, razrješavanje Upravnoga vijeća, odobravanje godišnjega financijskog i programskog plana te Statuta. Trajanje mandata Vijeća HRT-a mora se razlikovati od onoga kojega ima Sabor, preporuča se. Upravno vijeće bi trebalo biti odgovorno samo za upravljanje HRT-om i za sva imenovanja djelatnika, a Ravnatelj bi trebao biti njegov predsjedavajući. Jedna od alternativa, po analizi možda i poželjnija, bila bi da postoji samo Ravnatelj, bez Upravnoga vijeća, jer bi to pojednostavilo svakodnevno donošenje odluka i upravljanje. Također, status HRT-a treba se promijeniti, ili se sadašnji zakon treba odvojiti od Zakona o ustanovama kada on daje državnim tijelima bilo koji stupanj utjecaja ili kontrole nad HRT-om. U tom kontekstu preporuča i brisanje odredbe po kojoj je država osnivač HRT-a, jer joj to daje neodređenu "opću ulogu" u osiguravanju odgovornosti HRT-a prema javnosti. Također, Vlada ne bi smjela imati utjecaja na financiranje HRT-a, pa bi odluke o povlasticama i oslobađanju od plaćanja pristojbe za dozvolu trebalo donositi Vijeće za radio i televiziju. OESS nema primjedaba na ovlast Sabora da imenuje svoje predstavnike u Vijeće HRT-a sve dok su oni u tom tijelu u manjini, kao i na ovlast o davanju suglasnosti za mogući stečajni postupak. No, Zastupnički dom ne bi smio dobiti nikakvu mogućnost izravnog miješanja u rad HRT, pa bi Zakon trebao biti jasan po pitanju posljedica mogućeg odbijanja izvješća kojega mu Vijeće HRT-a, inače, ima obvezu podnositi. U analizi su i na Zakon o telekomunikacijama suštinske primjedbe, prije svega na skučen opseg djelovanja Vijeća za radio i televiziju. Upozorava se, naime, da predstavlja izravnu povredu Preporuke REC (2000)23 o neovisnosti i funkcioniranju regulatora sektora radija i televizije Ministarskog odbora Vijeća Europe to što je Saboru dano da na prijedlog Vlade imenuje Vijeće za radio i televiziju i da njegove članove razrješuje kada god hoće. Stoga, trebalo bi promijeniti sastav Vijeća i način imenovanja njegovih članova tako da ono postane pluralističko i tijelo istinski neovisno od političkih snaga ili gospodarskih interesa. Vijeću bi trebalo dodijeliti pravo nadzora nad HRT-om, a sukladno spomenutoj Preporuci VE i daleko šire ovlasti, kao što je donošenje propisa, zaključivanje ugovora s davateljem radijskih i televizijskih usluga, sudjelovanje u planiranju opsega državnih frekvencija, te ovlast za razmatranje žalbi i, u skladu sa zakonom, za uvođenje sankcija ili opoziva dozvole. (Hina) vl

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙