US-AF-pomoć-Diplomacija-Strana pomoć-Oružani sukobi-Ratovi IHT 21. I. POMOĆ AFGANISTANU: POŽURITI POLAKO SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE21. I. 2002.Pomoć Afganistanu: požuriti polako"Kada se ovoga tjedna u Tokiju
sastanu zemlje donatori, od njih će biti zatraženo da ove godine ulože između 1.5 do 2 milijarde dolara u pomoć obnovi Afganistana i da istu svotu nastave ulagati svake godine u slijedećih 10 godina. Za usporedbu, kroz UN se svake godine ulaže 260 milijuna dolara, u sklopu dugoročne pomoći Afganistanu, dok se za Bosnu 1996. godine osiguralo 1.3 milijarde dolara godišnje, četiri godine. Proces pomaganja Afganistanu za sada potiče uznemirujuća pitanja. Izgleda da sadrži sve ono što ne bi trebao, prema naučenom u mnogim procesima rekonstrukcije i mirotvorstva iz proteklog desetljeća. Međunarodne organizacije za pomoć procijenile su potrebe i odredile političke prioritete bez ikakvog ozbiljnog savjetovanja s afganistanskim vlastima ili afganistanskim narodom. Sadašnji afganistansku kabinet, o čijem je sastavu odlučeno u Bonnu i kojeg je Vijeće sigurnosti UN-a prihvatilo kao ključnu tranzicijsku strukturu, nema najosnovnijih sredstava, tako ni novca za plaće svojih dužnosnika. Slijedeći kabinet, koji bi vlast
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
21. I. 2002.
Pomoć Afganistanu: požuriti polako
"Kada se ovoga tjedna u Tokiju sastanu zemlje donatori, od njih će
biti zatraženo da ove godine ulože između 1.5 do 2 milijarde dolara
u pomoć obnovi Afganistana i da istu svotu nastave ulagati svake
godine u slijedećih 10 godina. Za usporedbu, kroz UN se svake godine
ulaže 260 milijuna dolara, u sklopu dugoročne pomoći Afganistanu,
dok se za Bosnu 1996. godine osiguralo 1.3 milijarde dolara
godišnje, četiri godine. Proces pomaganja Afganistanu za sada
potiče uznemirujuća pitanja. Izgleda da sadrži sve ono što ne bi
trebao, prema naučenom u mnogim procesima rekonstrukcije i
mirotvorstva iz proteklog desetljeća. Međunarodne organizacije za
pomoć procijenile su potrebe i odredile političke prioritete bez
ikakvog ozbiljnog savjetovanja s afganistanskim vlastima ili
afganistanskim narodom.
Sadašnji afganistansku kabinet, o čijem je sastavu odlučeno u Bonnu
i kojeg je Vijeće sigurnosti UN-a prihvatilo kao ključnu
tranzicijsku strukturu, nema najosnovnijih sredstava, tako ni
novca za plaće svojih dužnosnika. Slijedeći kabinet, koji bi vlast
trebao preuzeti sredinom lipnja, imenovat će tradicionalna
skupština (loja jirga) pa će tako imati više vjerodostojnosti kod
kuće. Do tada, međutim, mnoge temeljne principe rekonstrukcije
odredit će stranci.
(...)Donatori ignoriraju osnovni princip uspješne tranzicije. Mir
neće potrajati ako ratne političke strukture ne budu zamijenjene
vladom koja može obnoviti društveno povjerenje, osigurati ključne
javne službe kao što su zdravstvo i obrazovanje i osigurati
zakonodavnu državu.
Gospodarstvo se neće obnoviti ako vlada ne može jamčiti prava i
prihvatiti reforme. Implementacija projekata rekonstrukcije
učinkovita je samo ako su vlasti sudjelovale u određivanju
prioriteta.
Velike svote koje se predlažu za neposrednu budućnost, osim toga,
nadilaze, izgleda, bilo kakvu razumnu procjenu sadašnjih potreba.
U proteklih nekoliko godina međunarodna zajednica, koja osigurava
pomoć, zaobilazila je i zanemarivala nacionalne vlasti. Socijalnim
službama upravljao je UN u suradnji s uglavnom stranim nevladinim
organizacijama. (...) Sigurnost je problem u čitavoj zemlji,
onemogućavajući tako dužnosnike UN-ovog Programa za razvoj, npr.,
da vrše procjene na terenu, koje su potrebne za plan koji se iznosi u
Tokiju.
U ovoj situaciji, tko će dobiti novac, u kojoj regiji, u koju svrhu?
Manjak osnovnih podataka otežava osnivanje transparentnih
kriterija za dodjelu novca. Principi podjele moći tranzicijskog
kabineta, koji nema vlastitog novca, može samo potaknuti borbe među
lokalnim i vrhovnim vojnim zapovjednicima za pristup novcu.
Neki promatrači tvrde kako je zasnivanje rekonstrukcije
Afganistana na priznavanju vrhovnih ratnih zapovjednika trenutno
najrealističniji pristup. Međutim, ovo je struktura moći nastala u
ratu. Zasnovana je na sili i političkom gospodarstvu kojeg pokreću
krijumčarenje, pljačka, proizvodnja maka i pomoć iz vana iz raznih
zemalja u regiji i van nje. (...) Ne možemo se ne sjetiti slučaja
Bosne, gdje je politika pomoći dala moć nacionalistima. Šest godina
nakon Daytona, još uvijek ne postoji vlada koja funkcionira. Osim
toga, ogromno ulaganje novca prije nego što u uvjeti bili prikladni
za to bio je recept uza korupciju. Jednako bismo tako mogli navesti
Kosovo, Kambodžu i ostale.
Politika pomoći koja je od velike koristi vrhovnim ratnim
zapovjednicima gotovo da jamči ponavljanje sheme iz ranih 1990-tih
kada su se suprotstavljeni ratni zapovjednici borili među sobom, a
svaki je dobivao pomoć od pokrovitelja iz inozemstva. Kaos koji je
uslijedio utro je put talibanima.
Jedina alternativa jest ojačati nacionalne institucije na
središnjoj, pokrajinskoj i razini kotara.
Afganistan je 1960-tih i 1970-tih imao nacionalne institucije koje
su funkcionirale. Ideja o nacionalnoj državi nije nova. No jačanje
nacionalnih kapaciteta traje.
Ono zahtijeva stabilnu, dugoročnu uključenost donatora u izgradnju
institucija a ne hitno ulaganje novca u vidljive projekte za koje se
zalažu donatori- koji ne funkcioniraju jer se stalni troškovi kao
što su plaće ne mogu pokriti. Osnovni troškovi kao što su plaće
državnih javnih službi moraju biti pokriveni, a postojeći projekti
na razini zajednice i u svrhu pomoći mogu biti nastavljeni ili
prošireni. Iskustvo drugih situacija nakon sukoba pokazuju nam da
je ovo jedini način na koji se mogu graditi sigurnost javnosti u
mir, stvarati zaposlenost i prihodi vlade i osigurati alternative
za one koji su imali koristi od proizvodnje narkotika i
krijumčarenja, terorizma i rata.
Državni tajnik Colin Powell i izaslanik UN-a, Lakhdar Brahimi
potaknuli su međunarodnu javnost na protivljenje još jednom
međunarodnom protektoratu, kao što su Kosovo i Istočni Timor. Ovo
mora biti afganistanski proces. No to znači požuriti polako i
podržavati nacionalne institucije", pišu Astri Suhrke i Susan L.
Woodward.