SI-HR-ZABRANE-Gospodarstvo/poslovanje/financije SLO 19.I.-DELO-PRIJEVOZ NAFTE SLOVENIJADELO19. I. 2002.Račanov naftni rez"Već kad su Račanovi ministri jučer poslije podne stizali u Banske dvore bilo je jasno da je samo pitanje vremena
kada će Hrvatska ukinuti zabranu prijevoza nafte i naftnih derivata po svojem teritoriju. Jedini put iz nezgodnog položaja u kojem su se vlastitom krivnjom našli hrvatski predsjednik vlade i njegova vlada, bilo je traženje što elegantnijeg izlaza iz kuta u koji su bili stjerani.Neobična mjera koja je politiku, naftne trgovce i javnost u Hrvatskoj i susjednim državama udarila poput munje iz vedrog neba, bila je na snazi manje od tri dana. Iako su s terena, recimo iz luke Ploče, još sinoć stizale drukčije informacije, Račanova je poruka bila jasna - zabranu ćemo ukinuti. Hrvatski predsjednik vlade koji se do petka izgleda uopće nije bavio skandalom i naftnim ratom, povukao je odlučujući potez.Na posljetku se i u hrvatskoj javnosti rijetko kada čuo neki glas za 'naftne barikade' na cestama. Gotovo nitko nije vjerovao argumentima da se njima bore za sigurnost okoliša i protiv
SLOVENIJA
DELO
19. I. 2002.
Račanov naftni rez
"Već kad su Račanovi ministri jučer poslije podne stizali u Banske
dvore bilo je jasno da je samo pitanje vremena kada će Hrvatska
ukinuti zabranu prijevoza nafte i naftnih derivata po svojem
teritoriju. Jedini put iz nezgodnog položaja u kojem su se
vlastitom krivnjom našli hrvatski predsjednik vlade i njegova
vlada, bilo je traženje što elegantnijeg izlaza iz kuta u koji su
bili stjerani.
Neobična mjera koja je politiku, naftne trgovce i javnost u
Hrvatskoj i susjednim državama udarila poput munje iz vedrog neba,
bila je na snazi manje od tri dana. Iako su s terena, recimo iz luke
Ploče, još sinoć stizale drukčije informacije, Račanova je poruka
bila jasna - zabranu ćemo ukinuti. Hrvatski predsjednik vlade koji
se do petka izgleda uopće nije bavio skandalom i naftnim ratom,
povukao je odlučujući potez.
Na posljetku se i u hrvatskoj javnosti rijetko kada čuo neki glas za
'naftne barikade' na cestama. Gotovo nitko nije vjerovao
argumentima da se njima bore za sigurnost okoliša i protiv
krijumčara benzina. 'Hoćemo li ukinuti tramvaje jer nadzornici ne
otkrivaju putnike koji se voze bez karte?' pitao je komentator
Vjesnika.
Podpredsjednik vlade Slavko Linić, ministar vanjskih poslova
Tonino Picula i ministar unutarnjih poslova Šime Lučin zadnjih su
dana doduše zagovarali prijepornu zabranu (svaki sa svojim
argumentima), no pritisak na Hrvatsku ipak je bio prevelik. BiH je
zaprijetio još oštrije nego Slovenija, Austrija i Mađarska su se
pokrenule, informacije o neprihvatljivom hrvatskom
protekcionizmu već su se počele nakupljati u Bruxellesu. Budući da
su najviđe bili pogođeni poslovni interesi slovenskih gospodarskih
društava i budući da Slovenija u zadnjoj godini ima 'toplo-hladne'
odnose sa Zagrebom, Ljubljana se možda odazvala tankoćutnije nego
što su neki očekivali.
Osobito oni koji se pripremaju na oštru konkurentnu borbu naftaša u
jugoistoku. U Zagrebu politički utjecajna Ina koja osim hrvatskoga
tržišta vlada i bosanskim, nipošto ne želi da u BiH dobije jaku
konkurenciju. Zabrana tranzita u BiH preko Hrvatske bila bi jedna
od prepreka za strane naftne trgovce. Najavljenim nastojanjem
kupnje sarajevskog Energopetrola, slovenski naftaši najavljuju
još intenzivniji nastup u BiH, zato su očito već počele pripreme za
naftni rat o kojemu se do sada tek potiho govorilo", piše Peter
Žerjavić.