SI-HR-ZABRANE-Politika SLO-15-I.-DELO-SLOVENCI PRIJETE POLICIJOM? SLOVENIJADELO15. I. 2002.Zaušnica Račanu i Drnovšeku"Hrvati namjeravaju zabraniti tranzit naftnih derivata po svojim cestama na posve jednak način (iza leđa) kako su
Austrijanci lani u listopadu zabranili uvoz električne energije iz Slovenije. Dodatak pravilniku o cestovnom prijevozu opasnih tvari prošlog su utorka ukratko objavili u svojem službenom listu, isto kako su Austrijanci svoj pravilnik objavili na internetu. Slovenska je vlada opet bila iznenađena. Propis kojim hrvatski ministar unutarnjih poslova kani Petrolu i OMV Istrabenzu zabraniti prijevoz naftnih derivata po hrvatskim cestama, slovenska vlada vjerojatno još neko vrijeme ne bi ni primijetila da ju na to nisu upozorili trgovci naftom.U petak ujutro, kad su trgovci naftom ustanovili da su Hrvati prihvatili mjeru koju su doduše već najavljivali nekoliko mjeseci, pismeno su obavijestili predsjednika vlade, ministra prometa, ministra unutarnjih poslova i gospodarsku komoru. Odmah se odazvala samo gospodarska komora a vlada se notom ministarstva za vanjske poslove odazvala jučer, poslije cjelodnevnog usuglašavanja. O možebitnim mjerama za sada se slovenska vlada još
SLOVENIJA
DELO
15. I. 2002.
Zaušnica Račanu i Drnovšeku
"Hrvati namjeravaju zabraniti tranzit naftnih derivata po svojim
cestama na posve jednak način (iza leđa) kako su Austrijanci lani u
listopadu zabranili uvoz električne energije iz Slovenije. Dodatak
pravilniku o cestovnom prijevozu opasnih tvari prošlog su utorka
ukratko objavili u svojem službenom listu, isto kako su Austrijanci
svoj pravilnik objavili na internetu. Slovenska je vlada opet bila
iznenađena. Propis kojim hrvatski ministar unutarnjih poslova kani
Petrolu i OMV Istrabenzu zabraniti prijevoz naftnih derivata po
hrvatskim cestama, slovenska vlada vjerojatno još neko vrijeme ne
bi ni primijetila da ju na to nisu upozorili trgovci naftom.
U petak ujutro, kad su trgovci naftom ustanovili da su Hrvati
prihvatili mjeru koju su doduše već najavljivali nekoliko mjeseci,
pismeno su obavijestili predsjednika vlade, ministra prometa,
ministra unutarnjih poslova i gospodarsku komoru. Odmah se
odazvala samo gospodarska komora a vlada se notom ministarstva za
vanjske poslove odazvala jučer, poslije cjelodnevnog
usuglašavanja. O možebitnim mjerama za sada se slovenska vlada još
ne usudi govoriti. Na Austrijance i Mađare ne treba čekati iako su
se neslužbeno već javili i prijeporni akt nazvali
protekcionističkom mjerom, jer njihova poduzeća imaju manje
interese u BiH nego slovenska.
Od Austrijanaca koji su posve neutemeljenu zabranu uvoza slovenske
električne energije ukinuli kad je Eles usvojio jednaku mjeru,
slovenska vlada očito nije puno naučila. Zacijelo bi od slanja
prosvjednih nota Zagrebu bilo daleko djelotvornije kad bi se
primjerice na graničnom prijelazu Obrežje 'zbog sasma slučajnih
detaljnih pregleda' počele skupljati duge kolone hrvatskih
teretnih vozila ili kad bi slovenski policajci počeli izdvajati iz
prometa ekološki prijeporne hrvatske teretnjake i njihove vozače
slati sucu za prekršaje. No u slovenskoj policiji po riječima
njezinog tiskovnog predstavnika o aktu kojega je propisao hrvatski
ministar unutarnjih poslova, službeno još ništa ne znaju, a kamoli
da bi razmišljali kakve bi protumjere predložili vladi. Policija o
tomu ni ne treba razmišljati, njezina je ovlast ponajprije
provođenje usvojenih mjera.
Prijeporna hrvatska mjera koju je potpisao ministar unutarnjih
poslova nije dakle akt kojega je potvrdila vlada, vrlo je neugodan
ponajprije za predsjednika slovenske vlade Janeza Drnovšeka. Već
neko vrijeme naglašava da su odnosi s Hrvatskom uzorni, da vlade
dobro surađuju. Ako su točne informacije da hrvatski ministar
unutarnjih poslova prijeporni akt nije uskladio s vladom, njegovim
je objavljivanjem opalio zaušnicu i Drnovšeku kao i predsjedniku
hrvatske vlade Račanu. To znači da Račan ne vlada ministrima u
svojoj vladi pa se u njegovu riječ nipošto ne treba pouzdati. Ako
prijeporni akt ima i Račanovu suglasnost, još je gore.
Objavljivanjem je izgubio težinu ponajprije sporazum o NE Krško.
Provođenje odluka koje se odnose na odvoz otpadaka iz Krškog i
razgradnju elektrane, u potpunosti ovisi o hrvatskoj dobroj volji.
To znači da ne smijemo isključiti mogućnost da Hrvati i kod
sporazuma o NE Krško kane, jednako kako su sada napravili uslugu
Ini, pomagati hrvatskom elektrogospodarstvu (HEP) da ostvari svoje
interese.
Nema dvojbe da iza zabrane tranzita naftnih derivata po hrvatskim
cestama stoji Ina, njezini su predstavnici to sami potvrdili s
pojašnjenjem da treba spriječiti krijumčarenje i prodaju naftnih
derivata na crno. S nekakvim mjerama za očuvanje okoliša, čime je
hrvatski ministar unutarnjih poslova pokušao pojasniti dodatak
pravilniku, to nema nikakve veze.
Nema dugo da je i u Sloveniji izbila afera zbog prodaje naftnih
derivata na crno. Naša država nije riješila problem zabranom
prijevoza po cestama, nego djelotvornijim nadzorom mjerodavnih
ustanova. Hrvatska mjera nedvojbeno odgovara i nekim
predstavnicima bosanske vlasti. Kad ne bi bilo tako, jamačno ne bi
čekali da Hrvati utvrde svoju zabunu i akt ukratko opozovu", piše
Darja Kocbek.