RU-CN-US-analize-Vlada-Diplomacija-Organizacije/savezi-Obrana RUSIJA-NEZAVISIMAJA GAZETA OD 14.1.02. UTJECAJ RUSIJE NA ISTOKU RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA14.I.2002.Veliki Istok i veliki Zapad"Danas su za Rusiju veliki Istok 44 države i
državne tvorevine u azijsko-pacifičkom području, na Bliskom i Srednjem istoku, u južnoj i u srednjoj Aziji, koje su s njome u različitim odnosima. Njihova pojedinačna uloga za Rusiji nipošto nije jednaka. Postoje egzotične države koje su uglavnom mjesto za odmor bogatih Rusa i strateški partneri s kojima odnosi nipošto nisu 'turističke' naravi.Nakon 1991., ruska se istočna politika počela bitno mijenjati. Rusija je strateški otišla iz Afrike, s Bliskog istoka i iz jugoistočne Azije, ustupivši 'mlađoj braći' pravo da odsada biraju bilo koji pravac. Koncem prošle godine napustila je vojne baze na Kubi i u Vijetnamu. Je li Rusiji danas potreban veliki Istok? Uz kakve prioritete i po kakvim se vektorima danas treba graditi istočna strategija?Smijemo reći da je zadaća brze integracije Rusije i skupine zemalja na azijsko-pacifičkom području - Indonezije, Malezije, Filipina, Singapura, Australije, Novog Zelanda, Bruneja, Kambodže, Tajlanda
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
14.I.2002.
Veliki Istok i veliki Zapad
"Danas su za Rusiju veliki Istok 44 države i državne tvorevine u
azijsko-pacifičkom području, na Bliskom i Srednjem istoku, u
južnoj i u srednjoj Aziji, koje su s njome u različitim odnosima.
Njihova pojedinačna uloga za Rusiji nipošto nije jednaka. Postoje
egzotične države koje su uglavnom mjesto za odmor bogatih Rusa i
strateški partneri s kojima odnosi nipošto nisu 'turističke'
naravi.
Nakon 1991., ruska se istočna politika počela bitno mijenjati.
Rusija je strateški otišla iz Afrike, s Bliskog istoka i iz
jugoistočne Azije, ustupivši 'mlađoj braći' pravo da odsada biraju
bilo koji pravac. Koncem prošle godine napustila je vojne baze na
Kubi i u Vijetnamu. Je li Rusiji danas potreban veliki Istok? Uz
kakve prioritete i po kakvim se vektorima danas treba graditi
istočna strategija?
Smijemo reći da je zadaća brze integracije Rusije i skupine zemalja
na azijsko-pacifičkom području - Indonezije, Malezije, Filipina,
Singapura, Australije, Novog Zelanda, Bruneja, Kambodže, Tajlanda
i niza drugih država na tom području, tek daleka budućnost. Kao što
je poznato, Rusija je 1998. ušla u ATES (Konferencija azijsko-
pacifičke gospodarske suradnje), jača suradnju s ASEAN-om i drugim
područnim strukturama. Ipak, taj proces više ima obilježje velikih
političkih 'zahvata', nego stvarne integracije Rusije u azijsko
gospodarstvo. Polazeći od svojih, za sada ograničenih mogućnosti,
Rusija na tom području mora sačuvati specijaliziranu gospodarsku
nazočnost. Primjerice, koristeći dobro iskustvo u rusko-
vijetnamskom vađenju nafte iz mora, perspektivan izvoz vojne
opreme na malezijsko tržište i slično.
Drugi pravac koji ima još veći prioritet je razvitak odnosa sa
skupinom istočnih država koje su Rusiji zemljopisno bliske, ili
imaju s njom osobite povijesne i područne veze. U takvu uvjetnu
skupinu možemo ubrojiti Indiju, Iran, Pakistan, Afganistan, Tursku
i niz arapskih zemalja.
Taj je vektor za Rusiju najteži. Tako su Indija i Iran važni
strateški partneri Rusije, no eskalacija indijsko-pakistanskih
veza i zamršene američko-iranske veze čine ruski položaj prema
Islamabadu i Washingtonu prilično osjetljivim.
Teška vremena doživljavaju rusko-iračke i rusko-palestinske veze i
općenito veze sa zemljama arapskog područja. Primjera je puno. Tu
je glavno proturječje u nepodudaranju geopolitičkih ambicija
Rusije kao pravne sljednice sovjetske naddržave i njezinih
stvarnih mogućnosti kao velike, ali regionalne države.
Ruska se strategija objektivno premjestila iz globalnih sfera
'obuzdavanja' SAD-a i njegovih saveznika na Istoku u sferu borbe
protiv terorizma, ekstremizma i drugih prijetnja na bliskom i
dalekom poslijesovjetskom prostoru. Zato je treći vektor - koji je
presudan za ruske probitke - razvitak odnosa s najbližim susjedima:
Japanom, Sjevernom Korejom, Kinom, Mongolijom, Kazahstanom,
Azerbajdžanom i Gruzijom. Svaka ta država ima svoje osobito mjesto
u institucijskom, vojno-strateškom i trgovinsko-gospodarskom
'registru' Rusije. Ipak, sve čine jedinstveni prostor koji graniči
s Rusijom, a proteže se od Kurilskih otoka do Zakavkazja. Upravo je
tu naša glavna 'zona životnih interesa', glavna granica obrane i
suradnje sa susjedima.
Koliko god čudno zvučalo, u pojmovima 'obrana' i 'suradnja', ako se
primijene na rusku posebnost, nema proturječja. Pače, u širem
smislu riječi, ruska granica od Kurila do Zakavkazja nije samo crta
razgraničenja, već i možebitno područje ruskog utjecaja koje bi
moglo 'prekoračiti' službene granice. Koncem XIX. i početkom XX.
stoljeća, rusko je carstvo duž istočne granice od Korejskog
poluotoka do Crnog mora izgradilo sustav gospodarskih 'sfera
utjecaja'. Tako je na području sjeveroistočne Kine prometovala
ruska željeznica, Harbin je bio ruski grad, a u Vanjskoj Mongoliji,
Perziji (Iranu) i Otomanskom Carstvu (Turska) radile su podružnice
ruskih banaka i tvrtka. Ruski je kapitalizam, ne konkurirajući na
Zapadu, aktivno zauzimao istočnu periferiju.
Imajući na umu manje, ali stabilne pokazatelje jačanja ruskog
gospodarstva u zadnje vrijeme, zamisao o takvom području utjecaja
može biti pozitivna ne samo za Rusiju, već i za njezine susjede.
Tako, velike izglede za širenje gospodarske suradnje imaju Sibir,
ruski Daleki istok i sjeveroistočna Kina, osobito u provedbi
plinskih i naftnih projekata. Neiskorišteni resursi postoje u
'zoni' Mongolija-istočni Sibir-Burjatija: razvoj stočarstva,
porast proizvodnje bakarno-molibdenskog koncentrata, razvitak
elektroenergetike i prometnih projekata. Velike zalihe međusobnog
gospodarskog utjecaja postoje i na rusko-kazahstanskom području.
Nova ruska istočna strategija u početnoj je fazi svoga razvitka i
osmišljavanja. S porastom ruske moći moguća je promjena
prioriteta. Glavno je da se veliki Istok ne suprotstavi velikom
Zapadu. Sličnu je protimbu Rusija već doživjela u svom vanjskom i
unutarnjopolitičkom životu", piše Sergej Luzjanjin, doktor
povijesti i politolog.