ZAGREB/PARIZ, 14. siječnja (Hina) - Ujedinjeni narodi proglasili su Desetljeće pismenosti (2003.-2012.), što je potvrđeno na zasjedanju Opće skupštine u prosincu 1999., a koordinirat će ga UNESCO.
ZAGREB/PARIZ, 14. siječnja (Hina) - Ujedinjeni narodi proglasili
su Desetljeće pismenosti (2003.-2012.), što je potvrđeno na
zasjedanju Opće skupštine u prosincu 1999., a koordinirat će ga
UNESCO. #L#
Kako se navodi na Internet stranici UNESCO-a, Vijeće je potvrdilo
kako je pismenost za sve temelj osnovnog obrazovanja te da je
stvaranje pismenog okruženja jedan od bitnih čimbenika
iskorjenjivanja siromaštva, postizanja ravnopravnosti spolova i
poticanja trajnog razvoja.
Bez pismenog svijeta, unaprjeđivanje znanja te moderna
informacijska i komunikacijska tehnologija samo će povećati,
umjesto da smanjuju, razlike između bogatih i siromašnih.
Iako se čini da je u mnogim zemljama došlo do napretka, nedopustivo
je da u 2000. godini 113 milijuna djece nije imalo pristup osnovnom
školovanju, 880 milijuna odraslih je nepismeno, u obrazovnim
sustavima i dalje vlada diskriminacija prema spolu, a kvaliteta
učenja i usvajanja vrijednosti čovječanstva daleko je od nada i
potreba ljudi i društava.
Pismenost bi, međutim, morala biti "funkcionalna", odnosno korisna
djeci, mladima i odraslima, kao sredstvo izražavanja, komunikacije
i učenja.
Potreba za pismenošću vremenom se mijenja, tako da čitanje, pisanje
i računanje u današnjem svijetu ima mnogo složenije značenje nego
prije dvadeset ili trideset godina. Zbog toga politika i poučavanje
pismenosti u današnje vrijeme prelaze okvire shvaćanja pismenosti
postavljene u prošlosti.
"Pismenost za sve" dio je svjetskih napora u okviru programa
"Obrazovanje za sve". Ovu inicijativu pokrenuli su sudionici
posebne sjednice o pismenosti koja je održana u sklopu Svjetskog
obrazovnog foruma u travnju 2000. u Dakaru, a podržana je i na
posebnom zasjedanju Opće skupštine UN-a o društvenom razvoju
održanom u Ženevi u lipnju 2000.
Inicijativi koja je proistekla iz mnogih zemalja širom svijeta
pridružio se UNESCO koji smatra da Desetljeće pismenosti može
uspjeti samo ako vlade i civilna društva prihvate Pismenost za sve
kao svoj vlastiti cilj i prilagode program svojim uvjetima,
mogućnostima i potrebama.
(Hina) abj bnš