BERLIN, 9. siječnja (Hina/dpa/Reuters) - Stopa nezaposlenosti u Njemačkoj porasla je u prosincu već dvanaesti mjesec zaredom zasjenjujući pomalo izglede kancelara Gerharda Schroedera za drugi mandat na općim izborima u jesen ove
godine.
BERLIN, 9. siječnja (Hina/dpa/Reuters) - Stopa nezaposlenosti u
Njemačkoj porasla je u prosincu već dvanaesti mjesec zaredom
zasjenjujući pomalo izglede kancelara Gerharda Schroedera za drugi
mandat na općim izborima u jesen ove godine.#L#
Proteklog je mjeseca broj nezaposlenih porastao za 175 tisuća na
stopu od 9,6 posto ili ukupno 3,9 milijuna osoba, objavio je u
srijedu Savezni ured za rad.
Prisutna je pritom znatna neujednačenost između bivšeg
komunističkog istočnog dijela i zapada zemlje - nezaposlenost je
17,6 posto na području bivše DRNj dok na prostoru bivše Zapadne
Njemačke iznosi 7,1 posto.
Trend zaposlenosti u idućim mjesecima mogao bi odlučiti o pobjedi
ili porazu kancelara Schroedera na izborima 22. rujna. On je obećao
da će nezaposlenost smanjiti na 3,5 milijuna do dana izbora.
"Teško je očekivati zaokret na tržištu rada ove godine", tvrdi
međutim ekonomist iz Dresdena Rainer Guntermann. Ističe da je za
poboljšanje stanja na tržištu rada potrebno imati gospodarski rast
od najmanje 2 posto, a Njemački institut za ekonomska istraživanja
predviđa da on u 2002. neće biti veći od 0,6 posto.
Konzervativna oporba, za koju se do prije nekoliko mjeseci činilo
da neće imati pravih izgleda istisnuti Schroedera iz kancelarskog
stolca, čvrsto je prigrlila pitanje zaposlenosti kao središnju
temu predizborne kampanje.
No, osim zapošljavanja i ekonomije, Schroedera muče i rastuća
potpora javnog mnijenja kršćanskim demokratima te pad izbornog
rejtinga 'zelenih', koalicijskog partnera SPD-a. Najnovija
ispitivanja javnog mnijenja pokazuju da se prvi put od 1999.
socijaldemokrati u potpori birača nalaze iza oporbene koalicije
CDU/CSU.
Općoj popularnosti Schroederove stranke zacijelo ne pridonosi i
činjenica da je njegov SPD u Berlinu načinio koaliciju s
postkomunistima, već treću na regionalnoj razini. Schroeder tvrdi
da nikad u takvu koaliciju ne bi stupio na državnoj razini, no
CDU/CSU zasigurno neće propustiti predizborno iskoristiti tu
"opasnost".
Sve su veći izgledi da će bavarski premijer Edmund Stoiber, čelnik
CSU-a, biti kandidat oporbe za kancelara, a ne čelnica CDU-a Angela
Merkel što bi, s obzirom na Stoiberovu veću televizičnost, moglo
također pridonijeti oporbenim izgledima.
Štoviše, Stoiberov ugled premijera ekonomski najuspješnije
njemačke savezne pokrajine, može biti važan čimbenik u
nastojanjima da se pobijede socijaldemokrati u vrijeme kad se
savezna država približava stanju recesije.
Kad se žele našaliti, analitičari ističu kako nogomet najbolje
oslikava gospodarsku razliku između Bavarske i ostatka Njemačke.
Dok je Bayern iz Muenchena europski prvak, reprezentacija Njemačke
jedva je izborila nastup u završnici Svjetskog prvenstva.
Stopa kriminaliteta u Bavarskoj druga je najniža u Njemačkoj, a
pivo se smatra najboljim u državi. Dok je ranije tipični Bavarac
opisivan u tradicionalnim kožnim hlačama, kako jodla, čuva krave
ili proizvodi pivo, danas bi ga se puno prije moglo prikazati kao
osobu u Armanijevu odijelu kako u moćnom BMW-u hita 'autobahnom'.
Stoiberov recept za gospodarski uspjeh bio je privlačenje ulagača
kroz davanje novčane potpore novim poslovima iz sredstava
privatizacijskih fondova - pristup karakterističniji za ljevicu
nego za pokrajinu u kojoj već pola stoljeća vlada Kršćansko-
socijalna unija. Oko 30 tisuća tvrtki iz područja visoke
tehnologije i medija smjestilo se u okolicu Muenchena, a čak su i
velike tvrtke poput Applea ili Microsofta svoja njemačka sjedišta
prebacila u Bavarsku. Nezaposlenost u Bavarskoj iznosi 5,2 posto.
No, Stoiber tek treba uvjeriti birače u ostatku Njemačke da im
vrijedi kušati 'bavarski specijalitet'.
(Hina) ii dh