BA-ENTITETI-Vlada RFE 7. I. SAFET HALILOVIĆ: SVE ĆE MO UNIFICIRATI RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE7. I. 2002.Predsjednik Federacije BiH Safet Halilović: ustavna rješenja u entitetima moraju biti simetrična. Sa Safetom Halilovićem
razgovarao Benjamin Butković.- Kao predsjednik Federacije već ste najavili da ćete povući neke poteze. Je li politički realno očekivati, nakon vaše eventualne odluke o raspuštanju Skupštine, da se održe prijevremeni izbori?= Raspuštanje Skupštine je posljednje sredstvo i mislim da to nitko ozbiljan ne bi bez velikog i teškog razloga učinio. Ja se nadam da će svi zastupnici imati dovoljno snage, odgovornosti i političkog sluha da prihvate proračun, bez kojeg nema financiranja ni institucija Federacije, niti zapravo građani mogu normalno živjeti u takvom jednom socijalnom, političkom okruženju. Što se tiče drugih ovlasti koje ima predsjednik Federacije, zajedno s dopredsjednikom, radi se o tome da ćemo u sljedećem razdoblju nastojati poduzeti, uz pomoć stručnjaka pravnih, ekonomskih i t.d. čitav niz analiza određenih zakonskih rješenja, zakonskih projekata iz ranijeg razdoblja, kada je postojao potpuni paralelizam, od vrha do dna, od dvije nacionalne stranke, i taj naciokratski model podrazumijevao je to da praktično svako
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
7. I. 2002.
Predsjednik Federacije BiH Safet Halilović: ustavna rješenja u
entitetima moraju biti simetrična. Sa Safetom Halilovićem
razgovarao Benjamin Butković.
- Kao predsjednik Federacije već ste najavili da ćete povući neke
poteze. Je li politički realno očekivati, nakon vaše eventualne
odluke o raspuštanju Skupštine, da se održe prijevremeni izbori?
= Raspuštanje Skupštine je posljednje sredstvo i mislim da to nitko
ozbiljan ne bi bez velikog i teškog razloga učinio. Ja se nadam da će
svi zastupnici imati dovoljno snage, odgovornosti i političkog
sluha da prihvate proračun, bez kojeg nema financiranja ni
institucija Federacije, niti zapravo građani mogu normalno živjeti
u takvom jednom socijalnom, političkom okruženju. Što se tiče
drugih ovlasti koje ima predsjednik Federacije, zajedno s
dopredsjednikom, radi se o tome da ćemo u sljedećem razdoblju
nastojati poduzeti, uz pomoć stručnjaka pravnih, ekonomskih i t.d.
čitav niz analiza određenih zakonskih rješenja, zakonskih
projekata iz ranijeg razdoblja, kada je postojao potpuni
paralelizam, od vrha do dna, od dvije nacionalne stranke, i taj
naciokratski model podrazumijevao je to da praktično svako
ministarstvo ima dva ministarstva na etničkoj osnovi, s dva računa,
koja su praktično etnička. Privatizacija se radila etnički.
Poduzeća su postojala etnički. Još su samo trebali biti uvedeni
etnički vlakovi. Tom paralelizmu ova aktualna vlast želi označiti
kraj, iako nekih elemenata toga ima, ali kroz analizu ovih
stručnjaka mi ćemo osporiti određene zakone i određena rješenja
donesena pod ucjenom, pod prisilom.
- Možete li biti konkretni? Koji su to zakoni?
= Ima desetak zakona i ja ne bih prejudicirao jer će to biti na
Ustavnom sudu Federacije. Zbog buduće procedure.
- Jeste li zadovoljni načinom i ritmom otklanjanja paralelizama u
institucijama Federacije?
= Uglavnom jesmo. To je manje-više učinjeno uspješno u većini
ministarstava. Ostatke tog paralelizma imamo uglavnom u
Ministarstvu obrane gdje se ministar i zamjenik ministra još ne
mogu usuglasiti oko projekta Zakona o obrani, iako je zakon iz 1996.
godine imao formulaciju o tome da se Vojska Federacije sastoji od
dvije komponente - to su Armija BiH i HVO. Ali također stoji odredba
da se u roku od tri godine mora transformirati takva vojska u
jedinstvenu vojsku Federacije. To je razdoblje isteklo još 1999.
godine. Ni do danas ta, tako da kažem, unifikacija, odnosno
ujedinjenje dviju komponenti, nije učinjeno. Sada se na način
eufemizma, dakle drugih riječi, uvodi takozvana nacionalna
dvokomponentnost, što je također izraz paralelizma.
- U nekoliko navrata već je isticano da je administrativni aparat u
Federaciji prilično glomazan. Razmišlja li se u ovom trenutku o
smanjenju administrativnog aparata?
= Mišljenje većine ministara je da treba smanjiti broj zaposlenih u
federalnim institucijama, kojih je preko 7000, za najmanje deset
posto.
- Teškoće u financiranju županijskih vlasti u nekim županijama su
nesporne. Hoće li federalne institucije intervenirati u smislu
sanacije šteta nastalih u županijskim proračunima, obzirom da su
federalne vlasti ipak priskrbile neke nadležnosti koje su dosad
bile na županijskoj razini?
= Federalne vlasti su donošenjem određenih zakona o porezima, na
neki način, osigurale monopolan položaj Federacije na račun
županija. Tako da su županije, praktički, bankrotirale. Međutim
tada je već rečeno u nekim županijama da se takva odluka treba
primjenjivati jedno vrijeme, tri-četiri mjeseca, da se testiraju
njeni rezultati i ukoliko bude održiva da takvo stanje i ostane.
Međutim, očito da za županije takva zakonska rješenja u poreznoj
politici daju loše rezultate i kroz proračun za sljedeću godinu
morat će se nešto radikalnije tu činiti, ili što prije ići na
izmjenu zakona.
- Za kraj nešto što mnogi drže čak i krucijalnim: ustavne promjene u
Federaciji još uvijek nisu učinjene u skladu s odlukom Ustavnog
suda. Hoćete li u tom smjeru poduzeti neke korake?
= Mi nismo zadovoljni opsegom ponuđenih ustavnih promjena,
posebice u Republici Srpskoj. Držimo da su te ponuđene promjene od
stranog ustavnog povjerenstva kozmetičke naravi i da prihvaćaju
dopuniti neke notorne diskrimnirajuće norme, a da istinske želje za
osiguranjem instrumenata zaštite kolektivnih i individualnih
prava svih naroda i građana, podjednako na cijelom prostoru, očito
nema. Pošto se radi o jedinstvenoj odluci Ustavnog suda koja mora
biti jednako provedena u oba entiteta, normalno je da ta rješenja
moraju biti simetrična, dakle, imati iste instrumente zaštite
kolektivnih i individualnih prava kako u Federaciji za sva tri
naroda, dakle i za pripadnike srpskog naroda, tako i u Republici
Srpskoj za predstavnike hrvatskog i bošnjačkog naroda.
(RFE)