US-E-novac-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Energetika-Glasila/mediji-Proračun NYT 3. I. JEDNA VALUTA ALI NE I JEDINSTVENO GOSPODARSTVO SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES3. 1. 2002.Jedna valuta ali ne i jedinstveno gospodarstvo"Kako
su euri sada u prometu u velikom dijelu Europe, Europska monetarna unija je potpuna. San europskih čelnika nakon Drugog svjetskog rata, gospodarski i politički ujedinjen kontinent, za jedan je veliki korak bliži svom ostvarenju, a članstvo u monetarnoj uniji lako bi moglo narasti na 20 ili više zemalja, sa sadašnjih 12 članica, kako se Europska Unija bude širila na istok. Do kraja organizirana Europska monetarna unija, međutim, nije ujedno i jamstvo uspjeha. Postoji jedan golemi problem: ova unija stvara jedinstvenu monetarnu politiku za skupinu prilično različitih državnih gospodarstava koji često prolaze kroz različite sheme poslovnih ciklusa. Tijekom većeg dijela protekle tri godine, dok je Europska središnja banka vodila monetarnu politiku za 12 zemalja članica čak i bez zajedničke valute, njemačko je gospodarstvo bilo prilično sporo- što je stanje za koje se može očekivati da će ga niže kamate ublažiti. Nizozemska, Irska i još nekolicina manjih zemalja, međutim, bilježile su bitan gospodarski rast; za njih su niže
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
3. 1. 2002.
Jedna valuta ali ne i jedinstveno gospodarstvo
"Kako su euri sada u prometu u velikom dijelu Europe, Europska
monetarna unija je potpuna. San europskih čelnika nakon Drugog
svjetskog rata, gospodarski i politički ujedinjen kontinent, za
jedan je veliki korak bliži svom ostvarenju, a članstvo u
monetarnoj uniji lako bi moglo narasti na 20 ili više zemalja, sa
sadašnjih 12 članica, kako se Europska Unija bude širila na istok.
Do kraja organizirana Europska monetarna unija, međutim, nije
ujedno i jamstvo uspjeha. Postoji jedan golemi problem: ova unija
stvara jedinstvenu monetarnu politiku za skupinu prilično
različitih državnih gospodarstava koji često prolaze kroz
različite sheme poslovnih ciklusa.
Tijekom većeg dijela protekle tri godine, dok je Europska središnja
banka vodila monetarnu politiku za 12 zemalja članica čak i bez
zajedničke valute, njemačko je gospodarstvo bilo prilično sporo-
što je stanje za koje se može očekivati da će ga niže kamate
ublažiti. Nizozemska, Irska i još nekolicina manjih zemalja,
međutim, bilježile su bitan gospodarski rast; za njih su niže
kamate značile poticaj inflaciji. Upravno vijeće Europske
središnje banke, (...) kamate je 1999. godine održavalo niskima ali
ih je povisilo 2000. i početkom 2001. (Nedavno je počelo skromno i
prerano ublažavanje.) Politika središnje banke navodno je godila
Nijemcima a ljutila Nizozemce i Irce 1999. godine; dok je obrnuto
vrijedilo 2000. i 2001.
Sve dok uvjeti poslovnih ciklusa budu bitno različiti među zemljama
članicama Europske monetarne unije, nema načina na koji politika
središnje banke može izbjeći stvaranje ozbiljnih problema za neke
od članica. U posljednje vrijeme mogu se čuti neslužbena izvješća o
kontroverzi koja postoji unutar Upravnog vijeća banke, koje
uključuje upravitelje svih pojedinačnih središnjih banaka zemalja
članica. No kako to vijeće(...) ne pušta u javnost informacije o
svojim sastancima ili načinima glasovanja unutar vijeća, ne možemo
biti sigurni u to u kojoj su mjeri različite članice mogle biti
nezadovoljne.
U SAD-u, sustav Federalne pričuve ponekad ima sličnih problema u
osmišljavanju monetarne politike za 12 distrikta zemlje. 1986. i
1987., na primjer, najveći dio američkog gospodarstva bilježio je
rast no disktrikt oko Dalasa bio je zapao tešku recesiju zbog sve
nižih cijena nafte i zemnog plina. Federalna pričuva održavala je
kamate prilično visokima pa se lokalna recesija u državama koje
proizvode naftu pogoršala umjesto da se smanji. Međutim, za ovu je
zemlju uobičajeno da se ponaša kao jedinstveno nacionalno
gospodarstvo i dijeli cikličke šokove koji se javljaju u pojedinim
regijama.
Shema gospodarskih uspona i padova u zemljama Europske monetarne
unije, međutim, i dalje je mnogo raznolikija i nije izvjesno da će
se ovo uskoro izmijeniti. Krojači monetarne unije smatrali su kako
će nametanje jedinstvene monetarne politike, u kombinaciji sa
slobodnom trgovinom među zemljama članicama, potaknuti brzu
promjenu cikličnih uvjeta, stvarajući tako ujedinjenu skupinu
gospodarstava koja bi veoma nalikovala gospodarstvu SAD-a. Iako bi
se ovo jednog dana moglo ostvariti, dokazi koji bi upućivali na
takvu pretvorbu za sada su oskudni.
Sporazum iz 1997. godine također ograničava moć pojedinih zemalja u
Europskoj monetarnoj uniji da koriste ulaganje vlade ili smanjenje
poreza s ciljem smanjivanja nacionalnih gospodarskih kriza. Naime,
mogu biti novčano kažnjene ako proračun ima deficit veći od 3 posto
BDP-a zemlje. Ovo pravilo do sada nije primijenjeno, no opasnost
postoji.
Čak i ako gospodarstva zemalja članica Europske monetarne unije
postanu sličnija u svojim ciklusima, pretvorba novih zemalja
članica za koje se očekuje da će se pridružiti Uniji u slijedećih 10
do 15 godina bit će mnogo sporija. Mogućnost za konsenzus unutar
Upravnog vijeća, koliko god sada djelovala malo vjerojatna, postat
će mnogo manje vjerojatna kada još više članica bude predstavljalo
još raznolikija nacionalna gospodarstva. A veće zemlje, kao što su
Njemačka, Francuska i Italija, mogle bi osporavati moć
predstavnika iz mnogo manjih zemalja da ih nadglasaju u pitanju
monetarne politike.
Sve ovo ne znači kako je vjerojatno da će Europska monetarna
politika propasti. No jasno je da uvođenje eura kao standardne
valute - koliko god to bilo važno za prosječnog europskog potrošača
- ne jamči uspjeh Unije", piše Robert M. Dunn, profesor
gospodarstva na Sveučilištu "George Washington".