PARIZ, 22. prosinca (Hina/AFP) - Uvođenjem vjeronauka kao obaveznog predmeta u javnim školama, španjolska je vlada pokrenula rasprave kojih je pošteđena većina europskih država.
PARIZ, 22. prosinca (Hina/AFP) - Uvođenjem vjeronauka kao
obaveznog predmeta u javnim školama, španjolska je vlada pokrenula
rasprave kojih je pošteđena većina europskih država.#L#
U španjolskim javnim školama od sljedeće školske godine vjeronauk
postaje obvezan, a ocjene iz toga predmeta ulazit će u prosjek
ocjena.
Jedino Turska s podukom o sunitskom islamu, Rumunjska, u kojoj je
pod pritiskom pravoslavne crkve vjeronauk postao obvezan 1999.
godine te Norveška, imaju donekle sličnu situaciju.
U Norveškoj se o predmetu "Kršćanstvo, religija i filozofija
života" vodi živa rasprava. Norveška humanistička udruga i
Norveško islamsko vijeće prigovaraju da se u okviru toga predmeta
podučava samo o kršćanstvu.
U Španjolskoj protivnici vjeronauka kao obveznog predmeta posebno
kritiziraju to što će se učenici morati izjašnjavati o svojoj
vjeroispovjesti, budući da će moći biti izuzeti iz te obveze samo na
temelju posebnog zahtjeva. Jedna roditeljska udruga čak se
obratila sudu ocjenjujući da je riječ o "kršenju prava na
ravnopravnost i načela laičnosti".
U većini ostalih europskih zemalja na snazi je svojevrsno srednje
rješenje.
Tako u Hrvatskoj, Austriji, Italiji, Njemačkoj, Poljskoj,
Portugalu i Srbiji i Crnoj Gori učenici mogu pohađati vjeronauk,
ali fakultativno.
Grčka, Nizozemska i Velika Britanija izabrale su drukčije
rješenje: vjerska poduka je uključena je u predmete, koji nisu
striktno vjerski. Tako mali Grci uče "povijest religija",
Nizozemci imaju nešto poput "poznavanja društva", u okviru kojeg se
uči o povijesti religije, a u Britaniji se daje poduka o različitim
vjerskim obredima i njihovoj povijesti.
Belgija ima mješavinu tih dvaju modela. Učenici imaju dva sata
tjedno obavezne "filozofske" nastave s tim da mogu birati između
religije i etike.
Francuska i neke bivše komunističke zemlje Mađarska, Bugarska i
Češka izabrale su četvrto rješenje: vjeronauka nema u javnim
školama, osim općenitog spominjanja u nastavi opće povijesti.
U Švicarskoj je školstvo u nadležnosti kantona, pa je stanje vrlo
raznoliko, a zastupljeni su gotovi svi modeli koji su na snazi u
Europi.
(Hina) sv nab