LOS ANGELES, 7. prosinca (Hina/Reuters) - Neki misle da se u novoj koncertnoj dvorani Walt Disney, vrijednoj 274 milijuna dolara, može čuti igla kako pada, što bi mogao biti problem.
LOS ANGELES, 7. prosinca (Hina/Reuters) - Neki misle da se u novoj
koncertnoj dvorani Walt Disney, vrijednoj 274 milijuna dolara,
može čuti igla kako pada, što bi mogao biti problem. #L#
U koncertnoj dvorani gotovo savršene akustike, publika može čuti
svaku notu, a glazbenici svaki kašalj i šum.
Dvorana Disney, arhitekta Franka Gehryja, zapanjujući vrtlog
čelika koji izgleda kao da lebdi na svojem uglu u centru Los
Angelesa, privlači pozornost ne samo arhitekturom, već i svojom
izvornom akustikom.
Dom Losangeleske filharmonije otvorio je vrata u listopadu uz mnogo
pompe, nakon 16 godina stvaranja.
Nakon što se stišala prašina oko vanjske ljuske, glavnim predmetom
interesa postala je bogata, jelovinom ukrašena unutrašnjost.
Nakon izvedbi svih vrsta - klasične, jazz, zborske i dječje glazbe,
kao i premijere filma "Matrix Revolutions" - dvorana je glavna tema
razgovora u gradu. Debata se vodi oko toga je li to akustična
nirvana kakva bi trebala biti.
Kvaliteta zvuka, projekt Yasuhise Toyote, komentira se ovisno o
tome tko sluša što i gdje, u dvorani s kružnim sjedenjem.
Grant Gershon, već tri godine voditelj 40-godišnjeg Zbora Los
Angelesa, na svečanom je otvaranju, između ostaloga, izveo a
capella "Lux Aeterna" Gyorgyja Ligetija. Publika smještena kraj
zbora, koji je stajao s dvije strane dvorane, tužila se na nesklad
zvuka.
Tjedan dana kasnije zbor je s Esa-Pekkom Salonenom i Filharmonijom
izvodio Mahlerovu Drugu simfoniju ("Uskrsnuće"), a Gershon je
pjevao sa svojim zborom.
"Bilo je fantastično", kaže 42-godišnji zborovođa. "Na kraju sam
bio u suzama. To se ne događa često - kad vas sve pogađa punom
snagom".
U slučaju dvorane Disney, nažalost, punom snagom pogađaju i obični
zvukovi iz publike, kao što je listanje stranica, kašljanje,
kihanje i čišćenje grla te ulazak zakašnjele publike. Ti zvukovi
nisu glazba za ničije uši. Za vrijeme prvog jazz koncerta, pijanist
Keith Jarrett glasno se potužio na akustiku kad su zakašnjeli gosti
protapkali dvoranom, rekavši da zvuk putuje bolje od publike prema
pozornici.
Ideja da dvorana Disney služi u najrazličitije svrhe privlačna je u
smislu popunjavanja blagajne, ali u praksi možda neće
funkcionirati.
Don Davis, skladatelj glazbe za "Matrix Revolutions", rekao je da
se dvorana pokazala razočaravajućom. "Prostorija previše
odjekuje. Svako pojačanje tamo je greška. Dvorana nije za to
projektirana", kaže Davis.
No, kad se radi o poklonicima klasične glazbe, ljepota izvorne
Mozartove simfonije oduševit će slušače.
(Hina) pgo bnš