HR-MMF-STANDBY-Financijsko-poslovne usluge MMF: PRIHVAĆENA DRUGA PROVJERA STAND BY ARANŽMANA S HRVATSKOM MMF: PRIHVAĆENA DRUGA PROVJERA STAND BY ARANŽMANA S HRVATSKOMHina- Financijski servis Izvršni odbor Međunarodnog monetarnog fonda
sinoć je po našem vremenu zaključio drugu provjeru ostvarivanja 14-mjesečnog stand-by aranžmana s Hrvatskom, odobrenog početkom veljače ove godine, izvijestili su iz Hrvatske narodne banke, koja u svom priopćenju prenosi službenu objavu MMF-a. Program dopušta Hrvatskoj korištenje 105,9 milijuna posebnih prava vučenja (oko 151 milijun USD), no hrvatske vlasti ocijenile su da povlačenje tih sredstava nije potrebno i da je ovaj program značajan u prvom redu kao svojevrsna međunarodna potvrda ispravnosti hrvatske gospodarske i novčane politike, napominju pritom iz HNB-a. Pri zaključivanju druge provjere Izvršni odbor MMF-a je udovoljio zahtjevu Hrvatske da ne uzme u obzir činjenicu da nisu u potpunosti ostvarena četiri kvantitativna kriterija, koji se odnose na konsolidirani proračun i na dospjele obveze središnje države, te na neto raspoložive međunarodne pričuve i neto domaću aktivu središnje banke. U priopćenju MMF-a navodi se da je, zaključujući kao predsjedavajuća raspravu Izvršnog odbora, prva zamjenica glavnog
MMF: PRIHVAĆENA DRUGA PROVJERA STAND BY ARANŽMANA S HRVATSKOM
Hina- Financijski servis
Izvršni odbor Međunarodnog monetarnog fonda sinoć je po našem
vremenu zaključio drugu provjeru ostvarivanja 14-mjesečnog stand-
by aranžmana s Hrvatskom, odobrenog početkom veljače ove godine,
izvijestili su iz Hrvatske narodne banke, koja u svom priopćenju
prenosi službenu objavu MMF-a.
Program dopušta Hrvatskoj korištenje 105,9 milijuna posebnih prava
vučenja (oko 151 milijun USD), no hrvatske vlasti ocijenile su da
povlačenje tih sredstava nije potrebno i da je ovaj program
značajan u prvom redu kao svojevrsna međunarodna potvrda
ispravnosti hrvatske gospodarske i novčane politike, napominju
pritom iz HNB-a.
Pri zaključivanju druge provjere Izvršni odbor MMF-a je udovoljio
zahtjevu Hrvatske da ne uzme u obzir činjenicu da nisu u potpunosti
ostvarena četiri kvantitativna kriterija, koji se odnose na
konsolidirani proračun i na dospjele obveze središnje države, te na
neto raspoložive međunarodne pričuve i neto domaću aktivu
središnje banke.
U priopćenju MMF-a navodi se da je, zaključujući kao
predsjedavajuća raspravu Izvršnog odbora, prva zamjenica glavnog
direktora Anne Krueger istaknula da se u Hrvatskoj nastavlja snažan
gospodarski rast, stabilnost cijena i povećanje međunarodnih
pričuva. Realni rast bruto domaćeg proizvoda veći je, a porast
maloprodajnih cijena manji nego što se očekivalo nakon prve
provjere.
Ipak, s obzirom na još visoki tekući platnobilančni deficit, da bi
se održavali dobri ekonomski učinci, hrvatske vlasti moraju voditi
razboritu makroekonomsku politiku, uz daljnje strukturne reforme,
nastavljajući napore usmjerene ka fiskalnoj konsolidaciji i
provodeći čvrstu novčanu politiku unutar odgovarajuće
preustrojenih okvira monetarne kontrole.
Uz ocjenu da bi se proračunski manjak opće države mogao u ovoj
godini održati u predviđenim okvirima i da se Vlada zasad odupire
pritiscima da u izbornoj kampanji povećava potrošnju, slijedi
upozorenje da i ubuduće Vladu čeka nastavak ograničavanja izdataka
i upravljanje prihodima kako bi se u srednjem roku deficit dodatno
smanjio. Napredak u postizanju održive eksterne (platnobilančne)
pozicije bit će ključni faktor u određivanju potrebne fiskalne
prilagodbe u 2004. godini.
U cilju podrške monetarnoj politici Vladi je preporučeno da "u
većoj mjeri svoje financijske potrebe pokriva na domaćem tržištu.
Neovisno o nižem deficitu i većim privatizacijskim prihodima,
stabiliziranje javnog duga (u širem smislu, koji uključuje i
izravno zaduženje i jamstva) zahtijeva strožu primjenu smjernica
glede odobravanja državnih garancija".
"Manjak na tekućem računu platne bilance počeo se smanjivati
zahvaljujući odličnoj turističkoj sezoni i usporavanju kreditne
ekspanzije, koje je rezultat mjera središnje banke. U predstojećem
razdoblju središnja banka je spremna pažljivo pratiti kretanja na
tekućem platnobilančnom računu i poduzeti dodatne mjere ako se
deficit ne bude smanjivao kao što se očekuje".
"Središnja banka" - navodi se u priopćenju MMF-a - "spremna je
također spriječiti i ponovno ubrzavanje kreditne ekspanzije. Njena
je namjera da početkom 2004. godine eliminira administrativna
kreditna ograničenja i sklona je razmotriti kako da ih zamijeni
ortodoksnijim sustavom novčane politike, razvijajući tijekom
sljedeće godine uobičajene operacije na otvorenom tržištu.
Napravljen je hvalevrijedan pomak u jačanju financijskog nadzora,
no potrebno je osigurati učinkovitu provedbu i dopunu reformi u
ovom području", navodi se.
U izlaganju Anne Krueger istaknuto je i to da je djelomična
privatizacija državne naftne kompanije (Ine) dobrodošao korak u
poticanju veće efikasnosti u proizvodnom sektoru, uz zaključnu
poruku da "nakon prihvaćanja širokog skupa reformi u stečajnom
zakonodavstvu i drugim područjima, vlasti trebaju usredotočiti
pozornost na provedbu tih reformi, te na restrukturiranje i
privatizaciju javnih poduzeća, u cilju održavanja visokih stopa
gospodarskog rasta i daljnjeg napredovanja u izgledima Hrvatske za
priključenje Europskoj uniji".
Iz HNB-a najavljuju da će i najnoviji dokumenti vezani za
realizaciju ovog stand-by aranžmana biti za koji dan (čim se dovrši
prevođenje), kao i svi dosadašnji, dostupni zainteresiranima i na
hrvatskom jeziku na Internet stranici Hrvatske narodne banke
www.hnb.hr.