TOKIO, 7. studenoga (Hina/Reuters/dpa) - Japansko biračko tijelo u nedjelju će se, pred teškim izborom - glasovati za dugo vladajuću stranku sastavljenu od reformista i pasivaca ili pokloniti povjerenje još neiskušanoj oporbi koja
obećaje stvarne promjene, vjerojatno odlučiti za već poznato.
TOKIO, 7. studenoga (Hina/Reuters/dpa) - Japansko biračko tijelo u
nedjelju će se, pred teškim izborom - glasovati za dugo vladajuću
stranku sastavljenu od reformista i pasivaca ili pokloniti
povjerenje još neiskušanoj oporbi koja obećaje stvarne promjene,
vjerojatno odlučiti za već poznato.#L#
Predizborna ispitivanja ukazuju naime da bi većina birača mogla
glasvoati za opciju manjeg rizika i tako omogućiti popularnome
premijeru Junichirou Koizumiju i njegovoj Liberalno-demokratskoj
stranci (LDP) uvjerljivu pobjedu na prvim općim izborima otkako je
preuzeo dužnost 2001.
Bude li tako, Koizumi će krenuti u novi mandat nastavljajući svoje
reforme dodatnim kresanjem javne potrošnje, privatizacijom
vladinih korporacija i sanacijom nagriženih državnih banaka.
"Budu li rezultati kakvi se očekuju, ostvarit će se nešto bolji
napredak u reformama, ali ne i veliki korak naprijed", drži
Yasunori Sone, profesor političkih znanosti na Sveučilištu Keio u
Tokiju.
U vladajućoj koaliciji, uz LDP su i njegovi koalicijski partneri -
Novi Komeito, stranka koja uživa potporu nekih osam milijuna birača
budista i za koju neki analitičari tvrde da bi mogla biti ključna za
ishod izbora. Druga u koaliciji je Nova konzervativna stranka.
LDP je vladao Japanom gotovo pola stoljeća a jezgro njegovih birača
su poljoprivrednici, mali poduzetnici i građevinske tvrtke. Velik
dio njih protivi se reformama.
U oporbenom bloku glavna je Demokratska stranka (DPJ), a partneri
su joj manja Komunistička stranka i sasvim mala
Socijalnodemokratska stranka.
Od svog osnutka 1996. Demokrati, koje vodi karizmatični Naoto Kan,
nadaju se da će njihov politički manfiest koji zagovara slabljenje
birokracije u politici i veću autonomiju lokalne vlaste - uvjeriti
birače da su kadri za stvarne promjene.
Prvi put u izbornoj kampanji svaka je od stranaka objavila svoj
manifest u kojem je podrobno predstavila svoja obećanaj.
Demokrati su tako obećali da će iz poreza na dodanu vrijednost
financirati porast izdvajanja za mirovine što je odgovor na
starenje japanskog društva. DPJ obećava i smanjenje projekta
javnih radova za 10 posto te besplatnu vožnju autoputevima.
Posebno je pitanje ovih izbora kako privući žensko biračko tijelo.
Analize pokazuju da žene ne vide velikih razlike između Koizumijeva
LDP-a i Kanova DPJ-a.
U naporima da privuče upravo taj dio birača DPJ je unajmio američku
marketinšku tvrtku koja bi mu trebala pomoći u jačanju imagea
njezinih kandidata. Tvrtka Fleishman-Hillard savjetovala je tako
kandidatima da podšišaju dugu kosu, pripaze da uvijek imaju svježi
dah, da redovito peru kosu i da se smiju prirodno.
Takvo nešto novo je za japanske političare navikle na crna bezlična
odijela.
Profesor masmedija Akira Fujitake sa sveučlilišta Gakushuin
ocijenio je kako, unatoč činjenici što bi stranački manifesti
trebali biti u središtu općih izbora, stvarnost pokazuje da će
Koizumi i Kan odmjeriti snage u njihovu šarmu i izgledu.
(Hina) rt sd