ZAGREB, 27. listopada (Hina)- Predsjednik Republike Stjepan Mesić nakon izbora mandat za sastav nove Vlade ne mora dati čelniku stranke koja je dobila najveći broj zastupničkih mjesta već osobi koja može osigurati potrebnu većinu za
osnivanje Vlade, protumačili su za Hinu ustavnopravni stručnjaci Branko Smredel i Jadranko Crnić.
ZAGREB, 27. listopada (Hina)- Predsjednik Republike Stjepan Mesić
nakon izbora mandat za sastav nove Vlade ne mora dati čelniku
stranke koja je dobila najveći broj zastupničkih mjesta već osobi
koja može osigurati potrebnu većinu za osnivanje Vlade,
protumačili su za Hinu ustavnopravni stručnjaci Branko Smredel i
Jadranko Crnić. #L#
Branko Smerdel, šef katedre za Ustavno pravo zagrebačkog Pravnog
fakulteta i Jadranko Crnić, bivši predsjednik Ustavnog suda,
obojica i članovi nekadašnje stručne skupine predsjednika Mesića
za promjenu Ustava, smatraju da pogrešno čitaju Ustav oni koji
tvrde da predsjednik Republike nakon izbora mandat za sastavljanje
nove Vlade mora dati predsjedniku pobjedničke stranke koja dobije
najviše zastupničkih mjesta.
Njihovo tumačenje suprotno je od mišljenja profesorice Mirjane
Kasapović koje je nedavno iznijela u jednom hrvatskom tjedniku, te
od mišljenja nekih drugih javnih djelatnika i novinara-
komentatora.
"Profesorica Kasapović je u pravu kada tvrdi da je u nekim zemljama
demokratska tradicija da se mandat za sastavljanje vlade daje
stranci koja je pobijedila na izborima, ali radi se o zemljama s
čistim parlamentarnim sustavom", kaže Smerdel.
Objašnjava "da Hrvatska nema čisti parlamentarni sustav već da je
korigiran elementima racionalnog parlamentarnog sustava".
"Vidljivo je to prema odredbi o raspuštanju parlamenta po kojoj se
parlament ne raspušta kada se Vladi izglasa nepovjerenje, ili kada
podnese ostavku, kako bi to bilo u čistom parlamentarnom sustavu,
već se predviđa mogućnost davanja mandata novom mandataru i
formiranje nove vlade u istom sazivu, ako ona osigura potrebnu
većinu", objašnjava Smerdel.
Sukladno odredbama o načinu raspuštanja Sabora, koje ne slijede
čisti parlamentarni sustav, i prema odredbi za sastavljene Vlade
nakon izbora, predsjednik Republike mandat povjerava osobi koja,
na temelju raspodjele zastupničkih mjesta u Hrvatskom saboru i
obavljenih konsultacija, uživa povjerenje većine svih zastupnika,
objašnjava Smerdel.
Ne slaže se s mišljenjima da je ta ustavna odredba nejasna i
rastezljiva već smatra da je treba primijeniti na način na koji je i
napisana, ali i da je predsjednik Republike ne smije
zloupotrijebiti.
Svoje stajalište objasnio je na primjeru. Ako bi HDZ pobijedio na
izborima, a Ivo Sanader bude uživao povjerenje većine svih
zastupnika tada mu predsjednik Mesić, na temelju raspodjele
zastupničkih mjesta i obavljenih konsultacija, mora povjeriti
mandat za sastavljanje vlade. Ali ako HDZ bude stranka s najviše
mandata, ali bez podrške većine zastupnika za sastavljanje Vlade,
tada bi mandat trebala dobiti osoba koja uživa povjerenje svih
zastupnika, navodi Smerdel.
Prema Crnićevom mišljenju kada bi se radilo samo o zbrajanju
osvojenih zastupničkih mjesta i automatizmu u povjeravanju mandata
za sastav Vlade tada Ustav ne bi ni bio potreban.
Crnić upozorava "da se odgovornost predsjednika Republike za
sastavljanje nove Vlade, koja se ne svodi samo na matematiku, može
isčitati i iz Ustavne odredbe po kojoj se on brine za usklađeno
djelovanje i stabilnost državne vlasti".
Smerdel i Crnić slažu se, da su unatoč mogućoj kritici o jasnoći i
konzistentnosti određenih Ustavnih odredbi, one o ovlasti
predsjednika Republike najpodrobnije propisane jer ih je moguće
urediti samo Ustavom.
(Hina) ggrb sšh