MADRID, 19. listopada (Hina/AFP) - 138 godina nakon posjeta muzeju Prado, francuski slikar Edouard Manet tema je velike retrospektivne izložbe u tom madridskom muzeju, zajedno sa slikarima koji su imali velik utjecaj na njegov rad -
Franciscom de Goyom i Diegom Velazquezom.
MADRID, 19. listopada (Hina/AFP) - 138 godina nakon posjeta muzeju
Prado, francuski slikar Edouard Manet tema je velike
retrospektivne izložbe u tom madridskom muzeju, zajedno sa
slikarima koji su imali velik utjecaj na njegov rad - Franciscom de
Goyom i Diegom Velazquezom. #L#
Edouard Manet (1832.-1883.), umjetnik kojeg gotovo nema u
španjolskim kolekcijama, "najbolji je Velazquezov učenik" prema
mišljenju ravnatelja muzeja Prado Miguela Zugaze.
Zugaza mu je želio posvetiti veliku izložbu kako bi "potaknuo na
razmišljanje o francuskom prihvaćanju španjolskog slikarstva 19.
stoljeća".
Riječ je o najvažnijoj retrospektivi posvećenoj Manetu,
prethodniku impresionizma, unazad dvadeset godina (Pariz i New
York 1983).
Izložba, otvorena ovih dana, traje do 11. siječnja 2004., a bit će
predstavljeno ukupno 110 djela, od čega 58 slika među kojima slavne
"Flautist", "Bar u Folies Bergeres", "Portret Emilea Zole" i
"Glazba u parku Tuileries", posuđenih iz tridesetak muzeja širom
svijeta, primjerice pariškog Muzeja d'Orsay, muzeja Metropolitan u
New Yorku ili londonske National Gallery.
Na Manetov rad velik je utjecaj imalo španjolsko slikarstvo od
Velazqueza do Goye, ali i Tizian i Rubens. Mnogi njihovi radovi
nalaze se u muzeju Prado, koji je slikar posjetio početkom rujna
1865.
U knjizi posjetitelja iz tog vremena, koja se nalazi u središtu
izložbe, stoji "g. Manet, Francuska, umjetnik, Pariz". Nekoliko
dana nakon tog posjeta Manet je napisao pismo prijatelju Charlesu
Baudelaireu u kojem navodi da je Velazquez najveći slikar koji je
ikad postojao.
Taj posjet Španjolskoj, u doba kad ga je u Francuskoj žestoko
napadala kritika, imao je, kako navode povjesničari umjetnosti,
važan utjecaj na njegovo stvaralaštvo.
Kako kaže kustosica muzeja Prado Manuela Mena, Manet je "umjetnik
koji je najbolje prenio španjolsko slikarstvo i njegovu
stvaralačku snagu.
O tome svjedoče četiri velike slike, "Krista vrijeđaju vojnici",
"Flautist", "Filozof" i "Balkon", koje su nastale pod velikim
utjecajem tog posjeta Pradu iz 1865.
Osim prikazivanja utjecaja španjolskog slikarstva, izložba želi
predstavljati retrospektivu cjelokupne karijere ovog umjetnika i
svih žanrova u kojima se okušao (portreti, mrtve prirode, povijesno
i religiozno slikarstvo, crteži, gravure).
Organizatori jedino žale što neka djela poput "Lole iz Valencije"
ili "Maximilienova smaknuće" zbog osjetljivosti nisu mogla biti
dopremljena u Madrid.
(Hina) abj bnš