NEW YORK, 13. listopada (Hina/dpa) - Profiti američke 'velike trojke', General Motorsa, Forda te DaimlerChryslera se smanjuju, a kompanije gube tržišni udio na račun azijskih i europskih suparnika.
NEW YORK, 13. listopada (Hina/dpa) - Profiti američke 'velike
trojke', General Motorsa, Forda te DaimlerChryslera se smanjuju, a
kompanije gube tržišni udio na račun azijskih i europskih
suparnika.#L#
Što se događa s tri najveće američke automobilske tvrtke, koje
predstavljaju temelje američke industrije?
Brojke otkrivaju pravo stanje: Ford je u posljednje dvije godine
izgubio 6,4 milijarde dolara, a američka podružnica
DaimlerChryslera samo je u drugom tromjesečju ove godine imala
gubitak od 1,1 milijardu. General Motors je na prodaji automobila
na američkom tržištu zaradio, no profit mu je manji od profita
kompanija koje ga financiraju.
Iz sindikata United Auto Workers (UAW), koji zastupa oko 300.000
dobro plaćenih radnika u američkoj automobilskoj industriji,
objavili su kako u sjevernoameričkim operacijama GM-a, Forda i
Chryslera postoje prekomjerni kapaciteti. Pod novim predsjednikom
Ronom Gettelfingerom, UAW je u pregovorima o novim
četverogodišnjim radnim ugovorima napravio dalekosežne ustupke
'velikoj trojki' te velikim proizvođačima autodijelova, Delphi i
Visteon Corp. Primjerice, UAW je odobrio zatvaranje ili prodaju 10
američkih tvornica kao i otpuštanja i ukidanja radnih mjesta koji
bi mogli rezultirati gubitkom posla za 50.000 ljudi.
Dok su američki proizvođači automobila suočeni s krizom, japanski
proizvođači automobila Toyota, Honda i Nissan u SAD-u grade
fleksibilnije tvornice automobila. U tim novim postrojenjima
proizvode ne samo svoja popularna osobna vozila nego i kombije i
sportske automobile.
GM, Ford i Chrysler skupa imaju tek nešto manje od 60 posto tržišnog
udjela za sve tipove vozila, dok su 1980-tih imali više od 75 posto.
Japanski proizvođači automobila imaju 28,6 posto američkog
tržišta, europske tvrtke 7,5 posto, a južnokorejske tvrtke 4
posto.
Popusti i drugi oblici poticaja pomagali su prodaji američkih
automobila u protekle tri godine, no 'veliku trojku' su stajali
3.600 dolara po automobilu. Japanci, za usporedbu, po automobilu
daju 1000 dolara popusta, dok europski proizvođači automobila
Volkswagen, Audi, BMW, Porsche, Mercedes- Benz, Volvo i Saab imaju
mnogo strožu kontrolu nad popustima.
Kraj rata cijenama 'velike trojke' se ne nazire. Ako se tržišni udio
i proizvodnja detroitskih proizvođača automobila nastavi
smanjivati, analitičari Wall Streeta slažu se da će dramatičnije
reduciranje kapaciteta i otpuštanja u GM-u, Fordu i Chrysleru biti
nužni.
(Hina) mca sbo