ZAGREB, 10. listopada (Hina) - Hrvatski su speleolozi izračunali da dužinu tunela koje građevinari izbuše na autocesti Zagreb-Split prati slična metraža ukupna zbroja dužine i dubine podzemnih šupljina na koje naiđu tuneli u utrobi
stijena.
ZAGREB, 10. listopada (Hina) - Hrvatski su speleolozi izračunali da
dužinu tunela koje građevinari izbuše na autocesti Zagreb-Split
prati slična metraža ukupna zbroja dužine i dubine podzemnih
šupljina na koje naiđu tuneli u utrobi stijena.#L#
U obje cijevi brinjskog tunela dužine 3081 metar pronađena je i
istražena 71 kaverna dužine 1129 i dubine 2080 metara, objavili su
speleolozi na internetskoj znanstvenoj stranici
"hr.sci.speleologija".
Najduža kaverna dugačka je 215,6 metara, a najveća dubina 93,8
metara, objavio je voditelj speleološke ekipe Mladen Garašić.
Njihove su dimenzije i oblici različiti, a statistički prosječna
kaverna u tunelu "Brinje" dugačka je 15,9 i prosječno duboka 29,30
metara.
Na autocesti Zagreb-Split, na kojoj je projektirano oko 42 km
tunela, po toj statistici, dužina vodoravnih špiljskih kanala
mogla bi iznositi oko 15,5 tisuća metara i oko 28,4 tisuća metara
okomitih jamskih kanala, smatra on.
Do sada je izbušeno više od 80 posto tunela i može se reći da je
statistika vrlo bliska izmjerenim podatcima, procjenjuje
Garašić.
Navedeno iskustvo velik je praktičan dokaz razvijenosti dinarskog
krasa, koji u svjetskoj znanosti slovi za školski kraški primjer.
Dužina speleološkog objekta predstavlja vodoravnu udaljenost
između krajnjih točaka, a dubina okomitu razliku između najgornje i
najdonje točke objekta. Nagnutost kanala izražava se u stupnjevima
i ne utječe na "metražu" objekta.
Po nazivlju koje rabe hrvatski speleolozi kaverna je zatvorena
podzema šupljina na koju se naiđe nekom vrstom građevnih zahvata, a
američki speleolozi kavernom nazivaju sve vrste većih speleoloških
pojava.
(Hina) ilui mc