HR-RIBOLOVNA ZONA-HR-EU-Politika ZAŠTIĆENA RIBOLOVNO-EKOLOŠKA ZONA RH I RIBARSKA POLITKA EU Piše: Damir HainskiZAGREB, 4. listopada (Hina)- Zaštićena ribolovno-ekološka zona na Jadranu koju je u petak proglasio Hrvatski sabor, uz
odgodu primjene na godinu dana, izazvala je negativne reakcije EU, Italije i Slovenije, iako su upravo zaštićene ribolovne zone mjera koju Europska komisija predlaže mediteranskim zemljama za učinkovito očuvanje ribljih resursa ugroženih pretjeranom izlovom.
Piše: Damir Hainski
ZAGREB, 4. listopada (Hina)- Zaštićena ribolovno-ekološka zona na
Jadranu koju je u petak proglasio Hrvatski sabor, uz odgodu
primjene na godinu dana, izazvala je negativne reakcije EU, Italije
i Slovenije, iako su upravo zaštićene ribolovne zone mjera koju
Europska komisija predlaže mediteranskim zemljama za učinkovito
očuvanje ribljih resursa ugroženih pretjeranom izlovom.#L#
U sklopu reforme Opće ribarske politike EU (CFP) Europska komisija
je u listopadu 2002. usvojila Akcijski plan za zaštitu i održivo
iskorištavanje ribljih resursa Mediterana.
Među predloženim mjerama na prvom je mjestu razvoj usklađenog
pristupa na pitanju širenja jurisdikcije na otvoreno more. Ostale
su mjere vezane uz: smanjenje pretjeranog izlova; uvođenje
izlovnih kvota; poboljšanje sadašnjih metoda lova kako bi se
smanjili negativni učinci na riblje fondove i okoliš; poboljšanje
nadzora i provedbe zakona i veća uloga znanstvenih istraživanja.
U Akcijskom planu se ističe da je sadašnja situacija s proglašenjem
isključivih gospodarskih pojasa (EEZ) ili zaštićenih ribolovnih
zona (FPZ) u Mediteranu vrlo nekonzistentna.
Samo je jedna članica EU, Španjolska, proglasila zaštićenu
ribolovnu zonu širine 49 nautičkih milja, dok je Malta, buduća
članica, proglasila isključivu ribolovnu zonu širine 25 milja.
Francuska je u ožujku ove godine proglasila ekološku zonu a, iako EK
ne zagovara takve zone, u Akcijskom planu veliku pozornost povećuje
ekološkoj zaštiti Mediterana.
"Proglašenje FPZ, širine do 200 milja, može dati značajan doprinos
unaprijeđenju upravljanja ribarstvom, budući da se 95 posto ulova
flota zemalja EU ostvaruje unutar 50 milja od mediteranskih obala",
navodi se u dokumentu.
Također se naglašava da bi FPZ "olakšale kontrolu i pridonijele
borbi protiv ilegalnog i nereguliranog ribarenja". Ocjenjuje se da
bi proglašenje FPZ bilo "najučinkovitije uz usklađen pristup
članica EU i drugih zemalja regije".
FPZ se za razliku od gospodarskog pojasa odnosi isključivo na
jurisdikciju nad ribljim resursima, dok na druge segmente
jurisdikcije, rudno bogatstvo i prava plovidbe, ne utiče.
Među prednostima proglašenje FPZ, u dokumnetu se navode
primjenjivost mjera upravljanja ribarstvom na puno širem području,
bitno poboljšanje kontrole i provedbe zakona, isključenje ili
kontrola određenih flota (s Dalekog istoka) koje trenutačno ribare
u međunarodnim vodama Mediterana i suzbijanje ilegalnog ribolova.
U nedostatke se ubraja opasnost od gubitka određenih ribolovnih
područja za plovila EU, ako zemlje nečlanice budu slijedile primjer
Unije, a kao primjeri se ističu "Hrvatska i Tunis". No ta se teškoća
može prevladati bilaterelnim ribarskim ugovorima, napominje se.
Također se predviđe mogućnost da u određenim područjima dođe do
"znatnih političkih teškoća" i problema kod određivanja crta
razgraničenja FPZ u uskim područjima Mediterana.
Europska komisija predložila je da se do "usklađenog pristupa" o
proglašenju FPZ dođe kroz raspravu među članicama EU, potom s
kandidatima za članstvo te na kraju sa svim zemljama Mediterana.
Završni korak je sazivanje konferencije na kojoj bi se usvojio
zajednički pristup pitanju zaštićenih ribolovnih zona.
Takva konferencija, posvećena održivom razvoju ribarstva na
Mediteranu, održat će se u Veneciji 25. i 26. studenoga ove godine.
No, Ministarska deklaracija za taj skup, usuglašena na rujanskom
pripremnom sastanku u Bruxellesu, ostavila je puno nedoumica glede
mogućnosti proglašnja FPZ-a kao najdjelotvornije mjere za zaštitu
i očuvanje ugroženih ribljih fondova u Sredozemlju.
Članak 10. deklaracije, koji regulira to pitanje, rezultat je
kompromisa do kojeg je došlo nakon što se se uvođenju FPZ-a, unatoč
prijedlozima EK, usprotivile Italija i Slovenija, te Turska. Među
zagovornicima mjere bile su Grčka, Španjolska i Hrvatska.
U čl. 10 se kaže da "...stvaranje FPZ omogućuje unaprijeđenje
zaštite i kontrole ribarstva i time pridonosi boljem upravljanju
resursima i zajedničkoj borbi protiv ilegalnog ribarenja".
No, kad je u pitanju samo proglašenje FPZ, traži se "detaljnije
razmatranje modaliteta za njihovo stvaranje, uzimajući u obzir
postojeće presedane, ali i usklađeni regionalni pristup prilagođen
potrebema ribarstva i utemeljen ne dijalogu i suradnji".
Grčka i Hrvatska izrazile su rezervu prema takvoj formulaciji koja
znatno komplicira proklamiranu uspostavu FPZ a Komisija je
ostavila mogućnost modifikacije čl. 10 do skupa u Veneciji.
(Hina) dh sd