PARIZ, 3. listopada (Hina/AFP) - Kao svaka književna ili umjetnička nagrada, Nobelova nagrada je zaobišla pisce koji su se, kako vrijeme prolazi, bez svake sumnje pokazali kao "univerzalni pisci".
PARIZ, 3. listopada (Hina/AFP) - Kao svaka književna ili umjetnička
nagrada, Nobelova nagrada je zaobišla pisce koji su se, kako
vrijeme prolazi, bez svake sumnje pokazali kao "univerzalni
pisci".#L#
Iako je lako naknadno uočiti tu vrst "zaborava", svejedno vrijedi
spomenuti da se Conrad, Strindberg, Tolstoj, Joyce, Proust,
Pessoa, Kafka, H. James, Borges, Musil, Rilke, Greene ali i Broch,
Nabokov, Brecht, Giono, Ungaretti, Kemal i drugi - od kojih neki još
uvijek stvaraju - ne nalaze na popisu nagrađenih.
Može se, na primjer, primijetiti da je nagrađena Pearl Buck ali ne i
Virginia Woolf, te da se Francuzi Sully Prudhomme (1901.) ili
Frederic Mistral (1904.) više uopće ne čitaju, kao ni Nijemci Paul
Heyse (1910.) ili Rudolf Eucken (1908.).
Dobitnik Nobelove nagrade za književnost 1952. godine Francois
Mauriac je ustvrdio: "Desi se ponekad da laureatima ne postanu oni
najveći već oni najučinkovitiji, koji imaju dara utjecati na svoje
suvremenike".
Članovi žirija se pak brane da se "ne radi o Olimpijadi". "O svakom
se slučaju raspravlja više godina. Raspolažemo najboljim
književnim tajnim službama", brani se žiri.
Istina je da je u SAD-u ili, primjerice, Njemačkoj, Nobelova
nagrada pravedno dodijeljena Faulkneru (1950. još slabo čitanom),
Hemingwayju ili Steinbecku, s jedne strane, i Mannu, Boellu i
Grassu s druge strane.
Pisci poput Kafke, Cavafyja ili Pessoe postali su poznati tek nakon
smrti. Proust je preminuo ubrzo nakon što je postao poznat, ne
ostavivši Francuskoj akademiji dovoljno vremena da se udubi u
njegova djela. Niti Musil nije bio poznat za života.
Najvažnija djela Rilkea i Lorce objavljena su prije njihove smrti,
ali također nisu bili poznati za života.
(Hina) vk bnš