HR-SINDIKALCI-LUKE-Promet sindikati lučkih radnika: novi zakon mogao bi uzrokovati krah lučkih poduzeća piše Iva Boban ValečićZAGREB, 28. rujna (Hina) - Iako i novi Zakon o morskim lukama i pomorskom dobru predviđa pravo primarne
koncesije za bivša društvena lučka poduzeća, Koordinacija lučkih sindikata upozorava da bi odredba po kojoj bi jedan koncesionar dobio koncesiju za obavljanje samo jedne lučke djelatnosti mogla uzrokovati krah tih tvrtki, zbog čega bi bez posla moglo ostati oko 2.500 radnika.
piše Iva Boban Valečić
ZAGREB, 28. rujna (Hina) - Iako i novi Zakon o morskim lukama i
pomorskom dobru predviđa pravo primarne koncesije za bivša
društvena lučka poduzeća, Koordinacija lučkih sindikata upozorava
da bi odredba po kojoj bi jedan koncesionar dobio koncesiju za
obavljanje samo jedne lučke djelatnosti mogla uzrokovati krah tih
tvrtki, zbog čega bi bez posla moglo ostati oko 2.500 radnika.#L#
Predsjednik Koordinacije Ivica Marević izjavio je za Hinu da novi
zakon ne rješava niti pitanje naknade tvrtkama koje su do donošenja
važećeg zakona iz 1995. ulagala u podgradnju (izgradnju dokova) i
nadgradnju luka.
Tvrdi da su, naprotiv, novim zakonom nasilno i bez ikakve naknade
izbrisana stečena prava postojećih lučkih tvrtki.
"Očekivali smo da će novi zakon ispraviti stare nelogičnosti, no on
je samo ozakonio otimačinu nastalu zbog nezakonitih koncesijskih
ugovora, koje su lučka poduzeća potpisala pod pritiskom lučkih
uprava i Fonda za privatizaciju", rekao je Marević.
Komentirajući izjavu ministra pomorstva, prometa i veza Rolanda
Žuvanića da novi zakon ne zadire u stečena prava radnika, Marević je
kazao da Žuvanić "nastoji lažima prikriti vlastitu odgovornost za
stanje u lukama".
Upozorio je da se stručno tijelo za luke, pri Ministarstvu
pomorstva, prometa i veza, nije sastalo od prošlih parlamentarnih
izbora.
"Očito misle da u našim lukama nema nikakvih problema", kaže
Marević.
Koordinacija je u petak hrvatskom predsjedniku Stjepanu Mesiću
uputila pismo u kojem od njega traži da ne proglasi novi zakon koji
je u Hrvatskom saboru usvojen u četvrtak.
I HSP-ov zastupnik u Saboru Tonći Tadić slaže se da bi novi zakon
mogao dovesti do otpuštanja lučkih radnika, jer ukida dosadašnji
logični monopol lučkih poduzeća, koja su u održavanje, nadgradnju i
podgradnju u lukama uložila znatan novac.
Nevjerojatno je, kaže Tadić, da se pri izradi novoga zakona
Ministarstvo nije posavjetovalo s pravnim stručnjacima i upravama
velikih luka.
Tadića posebno ljuti Žuvanićeva izjava da je sindikalna jednosatna
blokada morskih luka u četvrtak skrenula tijek roba u druge,
konkurentske luke, čime su sindikalci izravno ugrozili ne samo
državne, nego i vlastite interese.
"Robe u konkurentske luke ne odlaze zbog sindikata, nego zato što
ministar ne razumije svu težinu problema i nije se uspio izboriti da
pojedini pravci imaju bolji promet, nije investirao u obnovu
željeznica, a izostala je i subvencija linijskim brodarima", rekao
je Tadić.
Hrvatska bi, po Tadiću, morala 25 posto dionica hrvatskih luka bez
naknade prenijeti u vlasništvo HŽ-a po grčkom modelu, što bi HŽ
potaknulo na ulaganje u pravce prema morskim lukama, te pripremilo
za otvaranje konkurencije u željezničkom prometu 2006.
To bi trebale biti primarne zadaće ministra, a ne izrugivanje
sindikatima, oštar je Tadić.
SDP-ovac Tonći Žuvela smatra, naprotiv, da će novi zakon stvoriti
preduvjete za zdravu konkurenciju u hrvatskim lukama.
Strah lučkih radnika da će ostati bez posla smatra nerealnim, jer
"dokeri bez posla ne mogu ostati zbog zakona, nego samo ako ostanu
bez roba, a to se kvalitetnim radnicima i tvrtkama ne može
dogoditi".
(Hina) ibob md