ZAGREB, 16. rujna (Hina) - Hrvatskoj je potrebna promjena modela razvojne politike, rekao je predsjednik Republike Stjepan Mesić otvarajući danas 79. Međunarodno zagrebački velesajam na kome do 21. rujna sudjeluje 1.700 izlagača iz 37
zemalja.
ZAGREB, 16. rujna (Hina) - Hrvatskoj je potrebna promjena modela
razvojne politike, rekao je predsjednik Republike Stjepan Mesić
otvarajući danas 79. Međunarodno zagrebački velesajam na kome do
21. rujna sudjeluje 1.700 izlagača iz 37 zemalja.#L#
Mesić se založio za dva glavna cilja hrvatske razvojne politike:
prvi cilj je ostvarivanje intenzivnog ekonomskog rasta koji bi
morao omogućiti što brže približavanje BDP-a po stanovniku
prosjeku zemalja EU. Drugi cilj politike razvoja jest ostvarivanje
strukturnih promjena u raspodjeli dohotka, kada dolazi do
ravnomjerne raspodjele rasta proizvodnje na ukupno stanovništvo.
Europeizacija Hrvatske znači da se napušta model "ortačkog
kapitalizma", rekao je predsjednik Mesić založivši se za europski
"model socijalno-tržišnog gospodarstva".
Po njegovoj je ocjeni za Hrvatsku prikladan model ekonomske
politike zasnovan na izvozu kao glavnoj komponenti ekonomskog
rasta, ali povezano s ponovnom industrijalizacijom.
Govoreći o udruživanju Hrvatske u EU predsjednik Republike je kazao
kako je podnošenjem službenog zahtjeva za članstvo u Europskoj
uniji, Hrvatska "povisila svoj ulog" i time dala poticaj složenom
procesu europeizacije jugoistočne Europe. Po njegovoj ocjeni odnos
EU prema Hrvatskoj ima velike implikacije na cijelu regiju.
Pritom ističe kako su politička stabilnost i pomak u razvoju
demokracije, te reforme u pravcu izgradnje tržišnog gospodarstva
ključni za pridruživanje Europskoj uniji.
S obzirom na stupanj razvijenosti hrvatskog gospodarstva, Hrvatska
bi morala dobiti pozitivan signal od EU, smatra predsjednik Mesić
napominjući da je potrebno ispuniti i neke prethodne uvjete. Za
ekonomsko približavanje EU, potrebne su strukturalne promjene u
gospodarstvu. Temeljni gospodarski preduvjet izgradnja je
učinkovitog tržišnog gospodarstva, koje treba ostvariti takvu
konkurentnost da nova članica EU može izdržati tzv. "eksterne
šokove".
Zbog toga, u gospodarstvu moramo provesti krupne odluke, kako bi se
obnovila i povećala međunarodna konkurentnost hrvatske privrede,
rekao je predsjednik Mesić ističući da su ekonomski rast i
blagostanje naroda ciljevi su za koje se zalaže.
Pojašnjavajući te ciljeve razvojne politike, Predsjednik je
naglasio da je Hrvatskoj potrebna promjena modela razvojne
politike. Naime, glavni pokretač razvoja prošle godine bila je
isključivo domaća potražnja - privatna potrošnja i javne
investicije. Međutim, neravnoteža na tekućem računu bilance
plaćanja utjecala je na porast vanjskog duga Hrvatske, upozorio je
Mesić.
Po njegovoj ocjeni ovi rezultati i fenomen tzv. "dvostrukih
deficita" upućuju na potrebu preispitivanja koncepta razvoja
Hrvatske.
Model ekonomske politike kakav je prikladan za Hrvatsku, zasnovan
je na izvozu, kao glavnoj komponenti ekonomskog rasta, ali povezano
s ponovnom industrijalizacijom.
Drugi cilj hrvatske razvojne politike - ravnomjerna raspodjela
imovine i dohotka - usko je povezan s europskim integracijskim
procesima.
Kod nas su, upozorio je, izražene "ekonomske nejednakosti" među
ekonomskim i socijalnim skupinama stanovništva. Društvene
nejednakosti u Hrvatskoj iznad su onih koje postoje u uspješnijim
tranzicijskim gospodarstvima. Primjerice, kod nas "gornja
trećina" stanovništva prisvaja oko 75 posto bruto dohotka, a nakon
plaćanja poreza - još uvijek oko 70 posto.
To je naslijeđe prijašnjeg modela tranzicije koji se provodio od
1990. do 2000. godine. Ovakav model bio je obilježen "ortačkim
kapitalizmom" ("crony capitalism", kako je to nazvala EBRD);
tajkunizacijom; netransparentnom privatizacijom, tzv.
"pretvorbom"; klijentelizmom i državnim populizmom. Takav model
tranzicije nije uspio generirati održivi ekonomski rast, već je to
dovelo do nekoliko razvojnih kriza.
Takav model Katolička crkva proglasila je "grijehom struktura",
podsjetio je Mesić.
Netransparentna privatizacija i brza liberalizacija - uz slabu
državnu regulaciju - doveli su do stvaranja elemenata "ekonomije
zasnovane na traženju rente" ("rent - seeking economy"), koja je
sputavala proizvodnju, izvoz i ekonomski rast. U takvom političkom
i ekonomskom sustavu, pojedine skupine nastojale su osigurati
prihode (rentu), koji su iznad vrijednosti njihovog doprinosa
društvu. Takve skupine, popularno nazvane "lobijima", koji su se
prilagodili političkim promjenama, žele osigurati ekstra profite,
ograničavaju proizvodnju i poduzetnost, te su prepreka bržem
ekonomskom rastu. Na primjer, naveo je, kod nas je vrlo jak "lobi
uvoznika", koji je utjecao na ostvarivanje prekomjernog uvoza.
Loše provedena privatizacija, osnovna je značajka modela "ortačkog
kapitalizma" nastalog devedesetih godina. To je ujedno i pokretač
razvojne krize modela, smatra Mesić.
Nakon djelomične revizije pretvorbe, ustanovljeno je da je
vrijednost kapitala analiziranih trgovačkih društava smanjena za
11 posto, broj zaposlenih smanjen je za 55 posto, 25 posto
trgovačkih društava je u stečaju, a razvojne programe nije
ostvarilo 44 posto društava. Sve to ukazuje da je potrebna promjena
političkog, društvenog i razvojnog modela, ističe hrvatski
predsjednik.
Napominjući da ovakvi odnosi nisu prihvatljivi, Mesić smatra da u
Hrvatskoj mora biti ravnomjernije raspoređen udjel pojedinih
društveno-socijalnih skupina u dohotku i imovini. Novi ekonomski i
politički model mora se temeljiti na europskim standardima.
Europeizacija Hrvatske, u isto vrijeme znači da se napušta model
"ortačkog kapitalizma". Stoga se zalažem, rekao je predsjednik
Mesić, za europski "model socijalno-tržišnog gospodarstva", koji
vrlo dobro funkcionira u uvjetima učinkovitog tržišnog
gospodarstva.
Međutim, upozorio je, ravnomjernija distribucija blagostanja nije
moguća bez ubrzanog gospodarskog rasta.
Osvrćući se na trenutačnu platnobilančnu poziciju Hrvatske Mesić
je kazao kako nije sporno da su učinci mjera monetarne politike HNB
imali stanoviti utjecaj na ublažavanje problema platne bilance.
Ali, to nije bilo dovoljno da značajnije promijeni odnose između
uvoza i izvoza i zaustavi rast trgovinskog deficita. Tako je
pokrivenost uvoza izvozom smanjena na svega 44 posto, naveo je.
Međutim, iako je nastavljeno povećanje deficita u robnoj razmjeni,
ostvaren je veliki rast deviznog priljeva osnovom rasta prihoda od
usluga. To je strukturna karakteristika hrvatske platne bilance.
Ovdje je vidljivo značenje turizma, kao izvozne grane
gospodarstva.
Predsjednik se opširnije osvrnuo na pitanje inozemne zaduženosti,
napominjući kako razina vanjskog duga izaziva brojne polemike, da
li je Hrvatska prezadužena zemlja ili još ima "manevarskog
prostora" za kumuliranje vanjskog duga.
Prema kriterijima Svjetske banke za procjenu zaduženosti zemlje,
Hrvatska je krajem 2002. pokazivala ovu sliku: omjer ukupnog duga
prema BDP-u 68,1 posto. To upućuje da je Hrvatska visoko zadužena
zemlja. Omjer ukupnog vanjskog duga prema izvozu roba i usluga je
144,9 posto, po čemu smo slabo zadužena zemlja. Omjer ukupne
otplate duga prema izvozu roba i usluga je 25,9 posto. To označava
umjereno zaduženu zemlju. Omjer ukupnog plaćanja kamata prema
izvozu roba i usluga od 5,5 posto upućuje na slabo zaduženu zemlju.
Ovi pokazatelji ne daju jednostavnu sliku zaduženosti. Može se
konstatirati da "udjel vanjskog duga u BDP-u" jest zabrinjavajući,
ali nije alarmantan; dok ostali indikatori zaduženosti još uvijek
ne daju osnova za zabrinutost, kazao je.
Iz pregleda spomenutih pokazatelja moglo bi se zaključiti da
Hrvatska nije suočena s neposrednim problemima njezina vanjskog
duga. Međunarodna tržišta kapitala nisu promijenila svoje procjene
kreditnog rizika i rejting je ostao isti.
Najnovije projekcije HNB-a pokazuju da će do kraja ove godine
razina vanjske zaduženosti Hrvatske iznositi 21 milijardu dolara.
To će pogoršati koeficijent udjela vanjskog duga u BDP-u (iznosit
će više od 70 posto BDP-a), dok će ostali pokazatelji vanjske
zaduženosti ostati na relativno prihvatljivoj razini.
Ali, kod srednjoročne procjene održivosti vanjskog duga potreban
je stanoviti oprez. Međutim, da bi se procijenio razvoj vanjskog
duga u srednjoročnom razdoblju važno je pratiti kretanje deficita
na tekućem računu platne bilance. Da bi platna bilanca bila održiva
potrebno je potaknuti izvoz, koji je stagnantan već gotovo cijelo
desetljeće.
MMF u svojem izvještaju iz srpnja ove godine konstatira da je
"izrazito pogoršana vanjska osjetljivost" (hrvatske platne
bilance). S druge strane, predstavnici EU govore da porast vanjskog
duga, iako zabrinjavajući, nije ključni element, čak niti u
trenutku prijema u članstvo, jer EU prihvaća činjenicu da Hrvatska
mora investirati kako bi potaknula ekonomski razvitak. Ukratko,
takva struktura vanjske zaduženosti Hrvatske upućuje da je platna
bilanca osjetljivija na "eksterne šokove".
Želim reći da hrvatski vanjski dug nije neposredna opasnost, ali ga
se mora pažljivo pratiti, istakuo je predsjednik Mesić.
Pritom je naglasio da je Hrvatska likvidna i solventna, redovito
podmiruje sve obveze prema inozemstvu, ima regularne odnose sa
međunarodnim financijskim institucijama, te uživa neometan
pristup međunarodnim tržištima kapitala, pod povoljnim uvjetima.
Međutim, napomenuo je, vanjski dug pokazuje tendenciju konstantnog
rasta i vjerojatno neće biti stabilan, odnosno njegov udjel u BDP-u
i udio ukupne otplate vanjskog duga u izvozu roba i usluga pokazuju
tendenciju rasta.
Porast vanjskog duga, kazao je, samo se jednim dijelom može
pripisati izgradnji cestovne infrastrukture (autocesta). Svako
zaduživanje, koje je u funkciji ulaganja u privredu, moralo bi biti
"samofinancirajuće", odnosno moralo bi osigurati otplatu kredita
inozemstvu iz tekućih prihoda projekta. Takvo zaduživanje ne bi
smjelo dovoditi u pitanje održivost vanjskog duga Hrvatske.
Problem je, međutim, upozorio je, u zaduživanju za finalnu
potrošnju, što je bila politika prethodnih Vlada.
Upozoravajući da bi u srednjoročnom razdoblju, nekontrolirani
porast duga mogao limitirati daljnji gospodarski rast po visokim
stopama rasta BDP-a (onima iznad pet posto godišnje), Mesić je
naglasio da zbog toga vanjski dug moramo držati pod kontrolom i
pažljivo pratiti kretanje deficita tekućeg dijela platne bilance.
U svakom slučaju, napomenuo je, to je primarna odgovornost
središnje hrvatske banke, dodajući da je to problem kojim će se
nakon izbora morati baviti i nova Vlada.
Predsjednik drži da se ključ za preokret ovih negativnih trendova u
bilanci plaćanja nalazi u kontinuiranom i snažnom povećanju izvoza
roba, po dinamici bržoj od rasta BDP-a. Povećanje izvoza, posebno
robnog izvoza - zbog deficita platne bilance, ali i ekonomske
globalizacije - mora postati trajni izazov za našu monetarnu i
izvršnu vlast.
Imam dojam, napomenuo je predsjednik Mesić, da monetarna vlast nije
pravovremeno i u dovoljnoj mjeri iskoristila svoje ovlasti da
zaustavi brzi porast vanjskog duga bankarskog sektora. Mjere HNB za
ograničavanje kumuliranja vanjske zaduženosti, po njegovoj su
ocjeni bile primjenjivane sa zakašnjenjem i očito je da nisu dale
potrebne efekte.
S druge strane, izvršna vlast, konkretno Ministarstvo financija
Republike Hrvatske, dobro je radilo, ocijenio je Mesić navodeći a
je fiskalna politika bila konzistentna i stabilizirajuća.
Prvi puta od stjecanja hrvatske neovisnosti, zaustavljen je porast
javnog duga (krajem lipnja 2003. - iznosio je 50,8 posto BDP-a,
dakle, ispod 60 posto BDP-a), te je deficit državnog proračuna pod
kontrolom.
Evidentno je da je "javni dug" u prihvatljivim okvirima, ali
"vanjski dug" postaje zabrinjavajući.
Ekonomska politika mora biti aktivna, te se mora postupno napuštati
naslijeđeni model ekonomskog rata. Moguća su različita rješenja.
Da li će se to ostvariti uvođenjem "kapitalnih restrikcija", ili
povećanjem opće stope obavezne rezerve banaka; uvođenjem uvoznih
restrikcija (posebnih depozita na uvoz, sukladno pravilima WTO-a),
koje imaju efekt kvazidevalvacije ili kontroliranom
deprecijacijom tečaja - to ostavljam onima koji odlučuju o
makroekonomskim politikama i koji su za to odgovorni: Hrvatskoj
narodnoj banci i staroj - novoj Vladi, kazao je.
Ali, naglasio je, nije sporno da središnja banka (HNB) ima najveću
ustavnu i zakonsku odgovornost, ali i sve instrumente potrebne za
očuvanje vanjske likvidnosti zemlje.
Napominjući da je kao predsjednik Republike Hrvatske, na temelju
Ustava odgovoran za političku, socijalnu i ekonomsku stabilnost
Hrvatske, Mesić drži da se moraju poduzeti mjere za smanjivanje
"osjetljivosti platne bilance" na (neočekivane) "eksterne šokove"
i za srednjoročnu održivost vanjskog duga Hrvatske. Ako će to biti
ocijenjeno neophodnim, HNB ne bi trebala oklijevati da uvede čak i
"kapitalne kontrole".
Podsjetio je kako je u zadnje dvije godine, a vrlo intenzivno u
posljednjih godinu dana, iznosio potrebu osmišljavanja izvozne
strategije Hrvatske.
Očekujem da Vlada i HNB predlože konkretne mjere poticanja izvoza.
Pri tome, mislim da središnja banka mora biti mnogo odlučnija, a
Vlada više "intervencionistička" u poticanju izvoza i ekonomskog
rasta, rekao je predsjednik Mesić.
Ako želimo postati članicom EU u slijedećem valu proširenja, tada
moramo prijeći s tranzicije na konvergenciju (prema članicama EU).
Zbog toga moramo ostvarivati visoke stope ekonomskog rasta i izvoza
na srednji rok, zaključio je predsjednik Mesić.
(Hina) ds