ZAGREB, 6. rujna (Hina) - Zakon o zaštiti potrošača, koji utvrđuje prava potrošača i propisuje određene obveze trgovcima, stupa na snagu 8. rujna.
ZAGREB, 6. rujna (Hina) - Zakon o zaštiti potrošača, koji utvrđuje
prava potrošača i propisuje određene obveze trgovcima, stupa na
snagu 8. rujna.#L#
Zakon od trgovca traži da jasno, vidljivo i čitljivo istakne iznos
utvrđene maloprodajne cijene proizvoda te označi da je cijena u
kunama.
Maloprodajnu cijenu trgovac mora istaknuti na tri mjesta - na samom
proizvodu ili ambalaži, na prodajnom mjestu proizvoda i na
proizvodu u izlogu.
Kod proizvoda koji se prodaju u rasutom stanju, cijena se mora
istaknuti samo za jedinicu mjere na prodajnom mjestu proizvoda.
Kod prethodno zapakiranih proizvoda u veća potrošačka pakiranja,
ako su mjera pakiranja i jedinica mjere proizvoda različiti,
trgovac treba, uz maloprodajnu cijenu, istaknuti i cijenu za
jedinicu mjere tog proizvoda.
Trgovac je uz cijenu usluge dužan istaknuti i cijenu rezervnih
dijelova koji se prodaju s uslugom.
Zakon trgovcima zabranjuje da potrošačima naplaćuju vrećice i
torbe koje imaju logotip, odnosno naziv proizvođača ili trgovca,
jer se takva ambalaža smatra promidžbenim sredstvom.
Na zahtjev potrošača trgovac mora zadržati ambalažu prodanog
proizvoda.
Zakon propisuje da ambalaža mora biti neškodljiva za zdravlje,
prilagođena obliku i masi proizvoda te ne smije dovoditi potrošača
u zabludu zbog mase i veličine proizvoda.
Za prodani proizvod ili pruženu uslugu potrošaču trgovac mora
izdati točan, jasno i čitko ispisan račun i omogućiti mu provjeru
ispravnosti zaračunatog iznosa.
Zakon trgovcima ne dopušta dodatno naplaćivanje izdavanja računa i
očitanja mjernih uređaja.
Ako trgovac pojedinim skupinama potrošača odobrava posebne uvjete
prodaje (primjerice umirovljenicima), ti uvjeti trebaju biti jasno
i vidljivo objavljeni u prodajnom prostoru.
Ako trgovac prodaje proizvod s greškom ili kojemu istječe rok
upotrebe, mora ga fizički izdvojiti od ostalih proizvoda te jasno
istaknuti da je riječ o prodaji proizvoda s greškom ili
nedostatkom.
Proizvod na rasprodaji također mora biti jasno označen cijenom
prije i cijenom nakon sniženja. Trgovac mora unaprijed odrediti
trajanje rasprodaje. Maloprodajna cijena proizvoda na rasprodaji
mora biti napisana na proizvodu, na prodajnom mjestu i na izlogu.
Zakon zabranjuje ostavljanje oglasnih poruka i materijala na
kućnim vratima i ulaznim vratima stana potrošača, te u poštanskim
sandučićima ako je takva zabrana na njima jasno napisana.
Trgovci koji pružaju usluge popravaka i održavanja proizvoda, čija
je vrijednost veća od 500 kuna, moraju potrošaču obvezno
ispostaviti predračun i radni nalog s opisom radova te
upotrijebljenog materijala i dijelova za popravak.
Deklaracija je obvezna za svaki proizvod.
Trgovac mora javno objaviti uvjete pružanja javnih usluga (struja,
plin, grijanje) i potrošače unaprijed upoznati sa svim uvjetima
korištenja tih usluga.
Javne usluge koje se naplaćuju periodično moraju se obračunati
prema potrošnji primjenom tarifnog sustava prema posebnim
propisima.
Trgovac potrošaču na njegov zahtjev mora omogućiti besplatno
zaprječavanje određene vrste odlaznih poziva (telefonskih)
odnosno pozive na određene vrste brojeva.
Stupanjem na snagu Zakona o zaštiti potrošača prestaju vrijediti
neke odredbe iz Zakona o trgovini i Zakona o normizaciji kojima se,
uz još neke zakone, do sada uređivala zaštita potrošača.
(Hina) bma sšh