ZAGREB/LJUBLJANA, 1. rujna (Hina) - Objavljujemo u cijelosti izjavu slovenskog ministra vanjskih poslova Dimitrija Rupela koji je ocijenio neprihvatljivom izjavu hrvatskog ministra vanjskih poslova Tonina Picule da Slovenija nema
izlaz na otvoreno more i da je sporazum o granicama pravno nevažeći. Rupel je kazao kako bi te izjave mogle izazvati pogoršanje odnosa dviju država te bi Slovenija mogla preispitati potporu hrvatskim aspiracijama za uključenje u EU i NATO. Slijedi neslužbeni prijevod sa slovenskog jezika:"Izjava ministra vanjskih poslova dr. Dimitrija Rupela, 1. rujna 2003.1. Republika Slovenija uvijek je željela dobrosusjedsku suradnju s Republikom Hrvatskom. Toj je susjednoj državi nudila potporu u približavanju Europskoj uniji i Sjevernoatlantskom savezu. Predlagali smo "strateško partnerstvo" po uzoru na baltičke države, nordijske države i Benelux. U vezi s najnovijim namjerama Republike Hrvatske da proglasi isključivu ekonomsku zonu u Jadranu Ministarstvo vanjskih poslova Republike Slovenije nastojalo je da se izbjegnu medijska obračunavanja, te je predložilo sastanak šefova pravnih službi obaju ministarstava. Na tom bi sastanku Hrvatska prvi put službeno obavijestila Sloveniju o svojim
ZAGREB/LJUBLJANA, 1. rujna (Hina) - Objavljujemo u cijelosti
izjavu slovenskog ministra vanjskih poslova Dimitrija Rupela koji
je ocijenio neprihvatljivom izjavu hrvatskog ministra vanjskih
poslova Tonina Picule da Slovenija nema izlaz na otvoreno more i da
je sporazum o granicama pravno nevažeći. Rupel je kazao kako bi te
izjave mogle izazvati pogoršanje odnosa dviju država te bi
Slovenija mogla preispitati potporu hrvatskim aspiracijama za
uključenje u EU i NATO.
Slijedi neslužbeni prijevod sa slovenskog jezika:
"Izjava ministra vanjskih poslova dr. Dimitrija Rupela, 1. rujna
2003.
1. Republika Slovenija uvijek je željela dobrosusjedsku suradnju s
Republikom Hrvatskom. Toj je susjednoj državi nudila potporu u
približavanju Europskoj uniji i Sjevernoatlantskom savezu.
Predlagali smo "strateško partnerstvo" po uzoru na baltičke
države, nordijske države i Benelux. U vezi s najnovijim namjerama
Republike Hrvatske da proglasi isključivu ekonomsku zonu u Jadranu
Ministarstvo vanjskih poslova Republike Slovenije nastojalo je da
se izbjegnu medijska obračunavanja, te je predložilo sastanak
šefova pravnih službi obaju ministarstava. Na tom bi sastanku
Hrvatska prvi put službeno obavijestila Sloveniju o svojim
namjerama. Slovenija je predmet pokušala depolitizirati i
postaviti ga u okvir stručnog dijaloga.
2. Slovensko ministarstvo vanjskih poslova je jučer, 31. kolovoza
2003. godine, nakon što se je upoznalo s izjavama hrvatskog
ministra vanjskih poslova Picule u intervjuu za Slobodnu
Dalmaciju, pozvalo veleposlanika u Zagrebu Petera Bekeša na
savjetovanje u Ljubljanu. Izjave hrvatskog ministra za slovensku
su stranu neprihvatljive i mogle bi izazvati ozbiljno pogoršanje
odnosa između Republike Slovenije i Republike Hrvatske.
3. Pojedine izjave hrvatskog ministra, npr. glede "sukladnosti
gospodarskog pojasa sa zahtjevima Europske komisije" naprosto su
neistinite. Da su neistinite, razvidno je iz pisma povjerenika
Fischlera i iz izjava predsjedavajuće EU-a Italije. Nijedna
članica EU-a u Sredozemnom moru nije proglasila isključivu
ekonomsku zonu. Španjolska je na dijelu svoje istočne obale uvela
ograničeno zaštićeno ribolovno područje, što nije isto što i
isključiva ekonomska zona, a osim toga ograničenja ne vrijede za
članice EU-a.
4. Ministar Picula govori o pravu Hrvatske da proglasi isključivu
ekonomsku zonu "ili barem zaštićenu ribarsku zonu ili ekološki
pojas". Nadamo se da se radi o pokušaju relativizacije prvotne
nakane glede isključive ekonomske zone. Iz nekih izjava u intervjuu
moglo bi se zaključiti da je Hrvatskoj stalo prvenstveno do zaštite
okoliša i sprječavanja pretjeranog ribolova za druge, nejadranske
države. Slovenija se pridružuje onima koji žele zaštititi
Jadransko more od neprimjerenog iskorištavanja, ali nas
prvenstveno zabrinjavaju predviđena opterećenja zbog hrvatskog
naftovoda i najava u pogledu povećanja tankerskog prometa.
5. No, prema drugim izjavama hrvatskih političara i prema drugim
informacijama zaključujemo da prvotna namjera nije bila povezana s
problemima ekologije i pretjeranog ribolova. U Sloveniji smo to
shvatili kao najnoviji pokušaj poništenja sporazuma o državnoj
granici (Drnovšek-Račan) iz srpnja 2001., kao pokušaj nanošenja
štete gospodarskim i političkim interesima Slovenije, te stvaranja
zamršenih odnosa na granici između proširene Europske unije i
Republike Hrvatske.
6. Sporazum Drnovšek-Račan doista nije definitivno stupio na
snagu, no izjava ministra Picule da taj sporazum "ne proizvodi
nikakve pravne učinke" nije utemeljena i ne pokazuje
dobronamjernost koju inače očekujemo u odnosima između susjednih i
prijateljskih država. Činjenica je da su o sporazumu izravno
pregovarali i dogovorili se predsjednici vlada, a nakon toga su ga
istodobno prihvatile slovenska i hrvatska vlada. Imamo li na umu da
Hrvatska nije ratificirala niti Ribolovni sporazum iz 1995. godine
niti Sporazum o sukcesiji SFRJ iz lipnja 2001, niti Sporazum o
granici između Republike Slovenije i Republike Hrvatske iz srpnja
2001., onda vidimo da se radi o događajima koji se ponavljaju i koji
svi po redu ukazuju na nedobronamjernost i čak na nevjerodostojnost
vanjske politike Republike Hrvatske.
7. Najviše (moralno) sporna jest izjava Picule da Hrvatska "ne
priznaje da Slovenija ima doticaj s otvorenim morem". Slovenija je
takav kontakt imala u prošlosti, u SFRJ. To pravo je Slovenija
ostvarivala cijelo vrijeme i nikad se tog prava nije odrekla iako su
ga pojedini stručnjaci u vrijeme prije Sporazuma Drnovšek-Račan
obrazlagali na različite načine. Najrazličitija stručna i
pojedinačna mišljenja na slovenskoj ili hrvatskoj strani prije tog
vremena bila su "konzumirana" spomenutim Sporazumom. U slučaju da
se Hrvatska odrekne tog Sporazuma, odrekla bi se i temelja iz kojega
je moguće izvoditi priznanje bilo kojih prava u vezi s granicom na
moru.
8. Slovenija je pristala na rješenja u Sporazumu Drnovšek-Račan na
osnovi prava na teritorijalni izlaz na otvoreno more. Sporazum za
Sloveniju predstavlja minimalni standard glede granice na moru. S
obzirom na to da i Hrvatska i Slovenija proizlaze iz SFRJ, koja je
upravljala dijelom Jadranskog mora u ime tih i drugih republika,
Slovenija odlučno otklanja razmišljanja koja uzimaju prava
Hrvatske kao apriorna prava, u ime kojih bi bilo moguće
ograničavati prava drugih nasljednica. Status Slovenije kao
ravnopravne obalne države i njen pristup međunarodnim vodama nisu
stvar hrvatskog priznanja. Politika koju zastupa ministar Picula u
najnovijem intervjuu podsjeća na neke negativne pojave iz
prošlosti i potiče sumnju u Hrvatsku kao državu koja želi davati
doprinos regionalnoj stabilnosti, sigurnosti i međudržavnom
povjerenju.
9. Slovenija je uvijek, ponekad i sama te bez poticaja izvana,
podupirala europsko, odnosno euroatlantsko usmjerenje Hrvatske. S
navedenim izjavama hrvatskog ministra vanjskih poslova dolazi do
stanja u kojem ćemo mi u Sloveniji morati staviti na vagu smislenost
takve politike. Želimo da na hrvatskoj strani - bez obzira na
unutarnjepolitičke, stranačke ili predizborne interese - ipak dođe
do nove procjene o značenju slovensko-hrvatskih i europsko-
hrvatskih odnosa. Držimo da još uvijek ima vremena da se oni
pozitivno reguliraju.
10. Republika Slovenija je uključenjem u EU i NATO učvrstila svoj
međunarodni položaj koji će sa svibnjem 2004. biti još čvršći.
Republika Slovenija time je pretekla sve države koje su nastale na
prostoru bivše Jugoslavije. Takav svoj položaj Slovenija želi
koristiti za potporu drugim državama s tog prostora, kako bi što
prije stupile u euroatlantske integracije. Od tih država, u ovom
slučaju od Hrvatske, očekujemo da će postupati u skladu s pravilima
i standardima tih integracija, a poglavito u duhu pograničnog
prijateljstva i suradnje što ga euroatlantske integracije
postavljaju kao uvjet za članstvo. Zato Republika Slovenija
očekuje da će Hrvatska postupati dosljedno i u skladu s postignutim
dogovorima.
11. Do sada je Slovenija vodila primjerenu politiku jer smo
pretpostavljali da Republika Hrvatska ima europsko usmjerenje. Do
sada o namjerama Hrvatske nismo imali službene informacije, većinu
informacija dobili smo putem medija. Tek 16. rujna sastat će se
pravni stručnjaci obaju ministarstava.
12. Slovenija treba nastupati jedinstveno, jednoglasno - oporba će
u rješavanje tog pitanja biti uključena od srijede, 3. rujna 2003.
nadalje, nakon što se sastane Odbor Državnog zbora za vanjsku
politiku. Takav zaključak Vlada je donijela u četvrtak 28. kolovoza
2003. Tako će Slovenija moći bolje zaštititi svoje vitalne
interese."
(Hina) fl ps