ZAGREB, 21. srpnja (Hina) - Državno odvjetništvo je lani primilo 43 kaznene prijave i 48 izvješća o sumnjivim pretvorbama, pa iako je toj vrsti kriminala dalo prednost tužiteljstvu je nezadovoljno rezultatima progona pretvorbenog
kriminala, proizlazi iz Izvješća Državnog odvjetništva za 2002.
ZAGREB, 21. srpnja (Hina) - Državno odvjetništvo je lani primilo 43
kaznene prijave i 48 izvješća o sumnjivim pretvorbama, pa iako je
toj vrsti kriminala dalo prednost tužiteljstvu je nezadovoljno
rezultatima progona pretvorbenog kriminala, proizlazi iz Izvješća
Državnog odvjetništva za 2002.#L#
Nasuprot relativnog zadovoljstva povećanjem učinkovitosti
progona i kažnjavanja općeg i gospodarskog kriminala, u Izvješću se
izražava nezadovoljstvo konačnim rezultatima u progonu
pretvorenog kriminala.
Sva izvješća o sumnjivim pretvorbama provjerena su iako ona sadrže
uglavnom za progon zastarjele događaje ili ne sadrže elemente
kažnjivog djela, već opis nekih drugih protupravnih radnji, kažu u
Državnom odvjetništvu.
Od 1994. podneseno je 1.028 kaznenih prijava za pretvorbeni
kriminal. Odbačeno ih je 368, optužena je 281 osoba, doneseno je 85
presuda od kojih 51 osuđujuća.
U tužiteljstvu smatraju da je glavni problem u progon pretvorbenog
kriminala što zakonima o pretvorbi i privatizaciji nisu istodobno
propisane kazne za moguće malverzacije u tijeku pretvorbe, pa se
nezakonitosti u pretvorbi teško podvode pod postojeća kaznena
djela. Sada se ta vrsta kriminala podvodi uglavnom pod kaznena
djela zloporabe položaja i ovlasti, zloporabe ovlasti u
gospodarskom poslovanju i prikrivanje protuzakonito stečenog
novca.
Tvrdi se da ni promjene Zakon o bankama ne omogućuju prikupljanje
potrebnih podataka za praćenje tijeka novca kao osnovne
pretpostavke za utvrđivanje čije su sredstva korištena u pretvorbi
i na koji ja način novac iz pretvorbe i privatizacije "isisan" iz
trgovačkih društava. Prikupljanjem tih podataka od poreznih i
drugih službi postupak se bespotrebno odužuje jer je za eventualno
progon kaznenih dijela u pretvorbi zastara već nastupila ili bi
uskoro mogla nastupiti.
Po ocjeni Državnog odvjetništva, problem u praćenju tijeka novca je
i neučinkovita suradnja država potpisnica Konvencije o sprečavanju
pranja novca jer se traži da zahtjev za utvrđivanje transfera novca
bude potkrijepljen čvrstim dokazima da ja određeno kazneno djelo
počinjeno, dok Hrvatska traži podatke da bi utvrdila je li ono uopće
počinjeno.
Državno odvjetništvo upozorava da je za procesiranje kaznenih
djela u privatizaciji osobito važna dokumentacija, a ona je u
znatnom dijelu, kako kažu, nedostupna ili manjkava, pa je i za njeno
pribavljanje i korištenje u postupku potrebno specijalizirano
financijsko-knjigovodstveno znanje. Pravosudna tijela takvih
stručnjaka nema i stoga se uglavnom ovisi o vještacima kojih nema
dovoljno, kažu u tužiteljstvu.
Kao problem u tužiteljstvu ističu i što proteklih godina Državna
revizija nije podnosila kaznene prijave iako je na to po Zakonu o
kaznenom postupku bila dužna. Sabor je lani zaključkom obvezao
Državnu reviziju na podnošenje prijava, no u tužiteljstvu su 13
njihovih prijava odmah odbacili, a ostale su još u obradi jer, tvrde
u Državnom odvjetništvu, ne sadrže potrebne kvalitetne činjenice i
dokaze.
Problem je i utvrđivanju vlasništva jer su mnoga pretvorena
poduzeća više put izmijenila vlasnike ili su otišla u stečaj, pa je
na temelju neuredne dokumentacije gotovo nemoguće utvrdit tko je
odgovoran za eventualne malverzacije, stoji u Izvješću Državnog
odvjetništva za 2002.
(Hina) ggrb so