ZAGREB, 17. lipnja (Hina) - Sudionici okruglog stola Hrvatskog helsinškog odbora (HHO) i drugih nevladinih udruga zauzeli su se danas u Zagrebu za temeljitu reformu koja bi "autoritarno, nedemokratsko i zaostalo hrvatsko školstvo"
pretvorila u obrazovanje za ljudske vrijednosti, za veću toleranciju i više znanja.
ZAGREB, 17. lipnja (Hina) - Sudionici okruglog stola Hrvatskog
helsinškog odbora (HHO) i drugih nevladinih udruga zauzeli su se
danas u Zagrebu za temeljitu reformu koja bi "autoritarno,
nedemokratsko i zaostalo hrvatsko školstvo" pretvorila u
obrazovanje za ljudske vrijednosti, za veću toleranciju i više
znanja.#L#
Skup je okupio više desetaka sudionika među kojima su predstavnici
nevladinih udruga, političkih struktura, Hrvatskog sabora i
državnih, odnosno entitetskih skupština u BiH.
Predsjednik HHO-a Žarko Puhovski zauzeo se za obrazovanje koje se
može utemeljiti u što većem konsenzusu.
Takav odgoj je odgoj za demokraciju, ljudska prava i vladavinu
prava, rekao je. To nije odgoj za imaginarne ideje nego vrijednosti
u kojima je ljudski život i različitost na prvom mjestu. Puhovski
smatra važnim da učenici mogu sudjelovati u odlučivanju i
preuzimati obveze.
Na prvo je mjesto stavio "ustavno domoljublje" i zatražio da škole
odustanu od "fabriciranja kanonizirajućih slika o jednoj naciji".
Sanja Sarnavka iz Ženske mreže, suorganizatora okruglog stola,
analizirala je sliku žene u udžbenicima osnovne škole i pokazala
kako udžbenici potiču neravnopravnost spolova.
Muškarca prate obilježja sposobnog, odgovornog, hrabrog ratnika, a
žena, pasivna i neobrazovana, ima i druga obilježja stereotipa
osobe s nižerazrednom ulogom u društvu, dodala je.
Direktor "Otvorenog društva" Tomislav Raškovac ocijenio je da je
odgoj za građansku ili državljansku kulturu unaprijed osuđen na
neuspjeh bez temeljite promjene obrazovnog sustava.
U hrvatskim školama nije bitno sudjelovanje i slobodno kreiranje
nego se potiče autoritarnost, pokornost, dogmatičnost,
neupitnost, uniformnost, nepoštivanje različitosti i sl. Učenik se
smatra kladom koju treba istesati, rekao je Reškovac.
Dekan zagrebačkoga Filozofskog fakulteta Neven Budak smatra da je
jedini pravi pomak moguć ako se razvlasti Ministarstvo prosvjete i
športa jer je potrebno omogućiti nastavnicima, roditeljima i
učenicima da u sprezi sa stručnjacima donose odluke, a to ovo
ministarstva neće dopustiti.
Vesna Puhovski rekla je da u svim državama bivše Jugoslavije
postoje neki oblici predmeta građanskog obrazovanja, osim u
Hrvatskoj.
Akademik Ivo Šlaus misli da bi bilo korisnije unaprijediti opće
predmete u pogledu građanskog obrazovanja, jer posebna obrazovanja
mogu izazvati reakcije.
"Ako želite ateista, dajte mu vjeronauk, ako želite antimarksista,
dajte mu nastavu makrsizma", rekao je Šlaus.
(Hina) iluc mc