LONDON, 1. lipnja (Hina/AFP) - Shakespeareovo djelo "Henrik V.", priča o mladom kralju koji se upušta u problematični rat, igra u londonskom kazalištu National Theatre, u modernoj i vrlo aktualnoj režiji.
LONDON, 1. lipnja (Hina/AFP) - Shakespeareovo djelo "Henrik V.",
priča o mladom kralju koji se upušta u problematični rat, igra u
londonskom kazalištu National Theatre, u modernoj i vrlo aktualnoj
režiji. #L#
Shakespeareov tekst koji veliča rat dio je lektire koju je Pentagon
ove zime podijelio američkim vojnicima, no djelo, koje je
praizvedbu doživjelo 1599., razotkriva i okrutnu stranu vojske
koja širi propagandu i ponižava pobijeđene. U drami kralj drži
srčani govor kojim potpiruje engleske trupe prije napada na
Francuze kod Azincourta 1415.
Prije napada u iračkoj pustinji, britanski pukovnik Tim Collins
isto je tako pun žara poticao svoje irske vojnike izjavama poput
onih Henrika V., čime je zasjenio G.W. Busha i princa Charlesa.
Antologijski govor Henrika V. već je upotrijebio američki general
Norman Schwartzkopf prilikom operacije "Pustinjska oluja" 1991.
godine.
Direktor kazališta National Theatre Nicholas Hytner odabrao je
djelo prošlog ljeta, kad je konflikt već bio na pomolu, a probe su se
održavale dok je rat u Iraku bio u punom jeku.
"To je već 400 godina najbolje djelo o ratu", smatra on.
Shakespeareov poetski jezik upotpunjuju uniforme, džipovi,
strojnice, ali i briljantni Adrian Lester (glumac jamajkanskog
podrijetla) u ulozi karizmatičnog Henrika V.
Kraljevi savjetnici nude ishitrena opravdanja za napad na
Francusku, no nemaju poteškoća u uvjeravanju monarha. Kraljeve
izjave, koje spominju Božju podršku u tom pothvatu, podsjećaju na
religiozni žar Tonyja Blaira. Jedino što nadbiskup iz Canterburyja
potiče na rat, za razliku od svojeg nasljednika mirovnjaka 2003.
godine.
Kraljevi govori, koje glumci ponekad izriču na mikrofon,
pojavljuju se na velikom ekranu, u scenama koje se događaju u kafiću
ili na francuskom dvoru (uz titlove). Ratna retorika u 21. stoljeću
raspolaže medijskom tehnologijom... Henrik se prerušava kako bi
razgovarao sa svojim vojnicima te shvaća da je izgubio odnos i da
neki sumnjaju u opravdanost napada. S druge strane, pokazuje
okrutnost smaknuvši svoje ratne zarobljenike, što se često ispušta
u kazališnim postavama, a možda i ostaje nepoznato predstavnicima
Pentagona.
(Hina) pgo bnš