ZAGREB, 8. svibnja (Hina) - Unatoč brojnim prigovorima, svi parlamentarni klubovi danas su u prvom saborskom čitanju podržali vladin prijedlog zakona o željeznici, uz ocjenu da je transformacija Hrvatskih željeznica (HŽ) nužna zbog
tehnološkog i tehničkog zaostajanja za državama EU.
ZAGREB, 8. svibnja (Hina) - Unatoč brojnim prigovorima, svi
parlamentarni klubovi danas su u prvom saborskom čitanju podržali
vladin prijedlog zakona o željeznici, uz ocjenu da je
transformacija Hrvatskih željeznica (HŽ) nužna zbog tehnološkog i
tehničkog zaostajanja za državama EU.#L#
Većina klubova zastupnika prigovorila je predviđenom prepuštanju
nadležnosti za održavanje pruga lokalnoj samoupravi jer, kako
ocjenjuju, sa sadašnjim proračunskim izdvajanjima regije se neće
moći na odgovarajući način brinuti za kvalitetu pruga.
Mišljenja su da se zakonom mora osigurati veća uloga Sabora u
donošenju bitnih odluka za razvoj i funkcioniranje željezničke
infrastrukture, jer je, tvrde, održavanje pruga i zadržavanje
prometa na njima od vitalnog nacionalnog interesa.
Mario Kovač (Klub HSLS) drži da se Sabor ne smije marginalizirati,
odnosno da se njegova uloga više ne svodi samo na prihvaćanje
izvješća Vlade, posebno kod donošenja Nacionalnog programa razvoja
željezničke infrastrukture za petogodišnje razdoblje.
Upozorava da se regulatorno tijelo za HŽ mora osnovati prije 2007. i
ulaska Hrvatske u EU, jer, tvrdi, bez takvog tijela ne može
funkcionirati tržišni ustroj željeznice.
I Tonči Tadić (Klub HSP/HKDU) prigovorio je Vladi da u zadnje 2,5
godine nije Sabor pismeno izvijestila o stanju u HŽ-u, usprotivivši
se predviđenom razdvajanju HŽ-a na područje prijevoza i
infrastrukture. "Dovoljno je samo računovodstveno, a ne fizičko
razdvajanje jer HŽ još nema dovoljan stupanj modernizacije da bi se
išlo u radikalnu reformu", smatra Tadić.
Klub Libre nužnim smatra podići kvalitetu usluga u HŽ-u i
promijeniti zastarjelu infrastrukturu i vozni park. Željko Pavlic
napominje da je 70 posto HŽ-ovih teretnih vagona i 56 posto
putničkih, starije od 20 godina. Dodao je da veliki postotak
željezničkih dionica omogućuje brzinu tek do 60 kilometara na sat.
Stjepan Živković (Klub HSS) ukazao je na nedovoljnu tehničku i
tehnološku razvijenost HŽ-a, što, kaže, predstavlja prepreku za
funkcioniranje u budućem europskom okruženju. Posebno važnim drži
zakonom definirati koji će operater kontrolirati ispravnost vozila
kako bi se izbjegle prometne nesreće, budući da bi bilo više
željezničkih prijevoznika.
Miroslav Korenika (Klub SDP) rekao je kako se ulaganje u
željezničku infrastrukturu ne može promatrati samo kao potrošnja
već i kao razvoj, jer će se, drži, poslovi na infrastrukturi
povjeriti hrvatskoj industriji i poduzećima.
Klub HDZ-a smatra da će se pojavom konkurentnih željezničkih
prijevoznika u Hrvatskoj stvoriti uvjeti za kvalitetnije
željezničke usluge na tržišnim osnovama, kazao je Ivo Baica.
(Hina) daju/tr sšh