ZAGREB/WASHINGTON, 21. travnja (Hina) - Žene koje zarađuju za život probijajući se kroz 3D kompjutorski generirane svjetove - ili se time zabavljaju - razočarane su malim zaslonima i grafikom koja favorizira muškarce.
ZAGREB/WASHINGTON, 21. travnja (Hina) - Žene koje zarađuju za život
probijajući se kroz 3D kompjutorski generirane svjetove - ili se
time zabavljaju - razočarane su malim zaslonima i grafikom koja
favorizira muškarce. #L#
Arhitekticama, dizajnericama i letačicama trebaju mnogo širi
kompjutorski ekrani, objavila je skupina znanstvenika sa
sveučilišta Carnegie Mellon u Pittsburghu i Microsoftova
istraživačkog laboratorija u Washingtonu na godišnjoj
konferenciji koja je održana na Floridi, piše New Scientist.
Oni misle da bi širi ekrani i realističnija trodimenzionalna
animacija mogla poboljšati prostornu orijentaciju žena i
sposobnost čitanja trodimenzionalnih karata.
To može zvučati kao seksistička predrasuda, ali čini se da se
sposobnost muškaraca da se bolje snalaze u navigaciji odnosi i na
virtualni svijet. Microsoftova znanstvenica Mary Czerwinski tvrdi
da muškarci u prosjeku brže stvaraju mentalnu kartu okoline i
orijentiraju se unutar nje.
"Nažalost, žene u prosjeku imaju manju sposobnost prostorne
orijentacije od muškaraca i u stvarnom i u virtualnom svijetu",
kazala je Mary Czerwinski.
Ona misli da se razlozi skrivaju u evoluciji. Naime, muškarci su
bili lovci i u potrazi za plijenom stvarali su i slijedili mentalne
karte, dok su žene bile usredotočene na dom i obitelj.
Microsoft je ustanovio da su žene dvadesetak posto sporije od
muškaraca kad se moraju orijentirati u kompjutorski generiranom
svijetu. Zato su Mary Czerwinski i njezin kolega iz Microsofta
George Robertson te Desney Tan sa sveučilišta Carnegie Mellon
proveli istraživanje na dobrovoljcima kako bi vidjeli mogu li to
poboljšati. Ustanovili su da žene imaju jednako dobre rezultate u
virtualnoj navigaciji kao i muškarci kad imaju veliki ekran.
"Razlika među spolovima u tom je slučaju jednostavno nestala",
kazala je Mary Czerwinski.
Standardni monitor omogućuje nam kut gledanja od otprilike 35
stupnjeva. S kutom gledanja od 70 stupnjeva žene su bile bolje u
navigaciji, a s dva ekrana, koja su omogućavala kut gledanja od
stotinu stupnjeva, bile su posve izjednačene s muškarcima.
No, to se dogodilo samo kad se 3D okolina kretala dok su one
napredovale kroz nju, odnosno kad je optički tok simulirao hodanje.
Drugim riječima, žene su se lakše orijentirale u slučajevima kad je
orijentacija bila realistična.
Mnogi paketi 3D softwarea ne omogućuju "glatke" slike, nego skaču s
jedne točke na drugu. "Jednostavno se, kao magijom, pojavite na
novoj točki, što ženama predstavlja problem", objašnjava Mary
Czerwinski.
Znanstvenici se nadaju da će rezultati njihova istraživanja pomoći
ženama da se lakše snađu u virtualnoj stvarnosti. Mary Czerwinski
je na konferenciji za tisak kazala kako žene tradicionalno ne
postižu jednako dobre rezultate kao muškarci u takvim situacijama,
a one se često koriste u školovanju za određena zanimanja, poput
vojske i vatrogasaca.
(Hina) jšk dgk