WASHINGTON, 16. travnja (Hina) - America Online (AOL), najveći internet provajder u SAD-u, podnio je pet tužbi na američkom saveznom sudu protiv više pojedinaca i tvrtki optužujući ih da godišnje pošalju njegovim pretplatnicima oko
milijardu netraženih e-mail poruka u kojima reklamiraju hipoteke, steroide i pornografiju.
WASHINGTON, 16. travnja (Hina) - America Online (AOL), najveći
internet provajder u SAD-u, podnio je pet tužbi na američkom
saveznom sudu protiv više pojedinaca i tvrtki optužujući ih da
godišnje pošalju njegovim pretplatnicima oko milijardu netraženih
e-mail poruka u kojima reklamiraju hipoteke, steroide i
pornografiju.#L#
AOL se na tužbu odlučio nakon što je od svojih pretplatnika primio
oko 8 milijuna pritužbi na pošiljatelje neželjenih e-mail poruka.
Tužbe koje je AOL podnio u okružnom sudu u Alexandriji, odmah pored
Washingtona, su prvi ove vrste od 2001., a tvrtka traži 10 milijuna
dolara odštete i prekid slanja poruka.
Neželjene poruke koje primaju neki od 27 milijuna pretplatnika AOL-
a među ostalim sadrže i pornografske fotografije, ponude za jačanje
tijela, dijete i kojekakve financijske mahinacije.
AOL-ova tužba dio je pojačanog nastojanja internet tvrtki, te
zakonodavnih tijela u Sjedinjenim Državama da se suprotstave
poplavi smeća na e-mailu koje tako brzo raste da sada iznosi 40
posto svih e-mail poruka i godišnje košta od 8 do 10 milijardi
dolara.
Većina od najvećih američkih Internet provajdera, uključujući
EarthLink, Microsoft, Yahoo i AOL već je tužila ili namjerava
tužiti one koji proizvode neželjene poruke i šalju ih na e-mail
adrese pretplatnika.
AOL-ova tužba izdvaja dvojicu optuženika, od kojih je jedan
prodavač sredstava za brzo mršavljenje i softwarea protiv virusa iz
Marylenda, a drugi iz države Washington koji djeluje kao njegova
podružnica.
Optužnica kaže da je George Moore, čelnik tvrtke Internet marketing
iz Linthicuma slao poruke za hipoteke s niskim kamatnim stopama i
pakete softwarea protiv virusa preko Michaela Levesquea iz države
Washington. U tužbi se navodi da je Levesque slao i velike količine
pornografskih poruka.
Moore je postao poznat nakon što su protivnici netraženih reklamnih
poruka njegovu adresa i druge podatke stavili na Internet tražeći
da ga se tuži. On je nakon toga dobio i nekoliko prijetnji smrću i
pokušao dobiti sudsku odluku da se uklone njegovi podaci s
Interneta, ali je to sudac odbio.
Drugi optuženici tek trebaju dobiti svoje ime jer AOL nije siguran
tko su oni. Širitelji neželjenih reklamnih poruka putem e-maila u
Americi često prikrivaju svoje vlasništvo nad računalima koja šire
poruke.
Širitelji reklama putem e-maila, koji šalju stotine tisuća poruka
skoro bez ikakvih troškova često se služe vrlo lukavim taktikama
kako bi pronašli nove "korisnike" svojih usluga. Čak i oni
pretplatnici Interneta koji ne dopuštaju da se koristi njihova e-
mail adresa često ne mogu izbjeći poruke jer proizvođači koriste
računalne programe koji nasumce stvaraju vjerojatne e-mail
adrese.
EarthLink iz Atlante se također angažirao u borbi protiv smeća na
Internetu i podnio više od stotinu tužbi protiv proizvođača poruka.
Tvrtka je prošle godine protiv jednoga od njih iz Tennesseeja
dobila presudu u visini od 25 milijuna dolara.
U američkom Kongresu je ponovno pokrenuta procedura za donošenje
zakona protiv proizvođača neželjenih e-mail poruka, koji je prošle
godine spriječila američka reklamna industrija.
Nacrt zakona predviđa kaznenu odgovornost za skupljače e-mail
adresa koji prikrivaju svoj identitet i ne daju mogućnost da se
korisnik ispiše s e-mail popisa. Sada, ako korisnik klikne na
"unsubscribe" u nadi da će se izbrisati e-mail popisa često samo
potvrđuje svoju e-mail adresu za skupljače e-mail adresa da ih
upotrijebe kasnije ili prodaju drugima.
Američka Udruga za izravnu reklamu želi zaustaviti varalice na
Internetu, ali strahuje da bi bilo kakav zakon ugrozio legitimne
tvrtke koje se bave komercijalnim e-mailom i nastoje da njihove
reklamne poruke dođu do korisnika.
Većina reklamnih tvrtki na Internetu sada koristi sustav prema
kojem korisnik sam mora odabrati da ne želi primati reklamne poruke
preko e-maila. Tvrtke za sada odbijaju sustav prema kojem se
netražene reklamne poruke ne bi slale osim ako korisnik sam to
izričito zatraži.
(Hina) sl mp