PARIZ, 10. travnja (Hina/AFP/AP) - Zrakoplovne kompanije Air France i British Airways u četvrtak su objavile da će 1. studenoga obustaviti letove nadzvučnim zrakoplovom Concorde.
PARIZ, 10. travnja (Hina/AFP/AP) - Zrakoplovne kompanije Air
France i British Airways u četvrtak su objavile da će 1. studenoga
obustaviti letove nadzvučnim zrakoplovom Concorde.#L#
Objavljujemo kronologiju ključnih događaja u povijesti ovog
nadzvučnog putničkog zrakplova:
- 29. studenoga 1962.: vlade Francuske i Velike Britanije potpisale
su sporazum o zajedničkom razvoju prototipa nadzvučog putničkog
zrakoplova, nazvanog Concorde. Francuska tvrtka Aerospatiale i
britanska British Aircraft Corporation Ltd (kasnije British
Aerospace PLC) istoga su dana potpisale sličan sporazum;
- prosinac 1967.: tvrtka Aerospatiale predstavlja prvu pokusnu
verziju Concorde 001;
- 2. ožujka 1969.: obavljen prvi pokusni let između Toulousea i Le
Bourgeta u Francuskoj;
- 9. travnja 1969.: prvi let britanskog prototipa Concorde 002;
- 3. prosinca 1973.: prvi let putničke verzije zrakoplova;
- 21. siječnja 1976. prvi komercijalni letovi putničke verzije
zrakoplova: Concorde British Airwaysa leti iz Londona za Bahrein, a
zrakoplov Air Francea iz Pariza leti za Rio de Janeiro u Brazilu;
- 24. svibnja 1976.: Aritish Airways i Air France počinju s letovima
za Washington iz Londona i Pariza;
- 17. listopada 1977.: Vrhovni sud SAD poništio zabranu prometnih
vlasti New Yorka o zabrani letova za Concorde na području New Yorka,
redovni letovi za i iz New Yorka počinju krajem te godine;
- 8. listopada 1988.: veliki dio površine za upravljanje otpada sa
trupa Concordea tijekom leta od Londona za New York, zrakoplov se
sigurno spušta na zemlju;
- 23. srpnja 2000.: British Airways otkriva da su otkrivene sitne
pukotine na krilima svih sedam Concordea koje kompanija posjeduje.
Sljedećeg dana Air France objavljuje da su pukotine pronađene na
krilima četiri od šest francuskih zrakoplova;
- 25. srpnja 2000.: Concorde Air Francea na liniji za New York ruši
se kratko nakon polijetanja iz Pariza, pri čemu gine 109 osoba u
zrakoplovu i četiri na zemlji. Air France prizemljuje preostale
nadzvučne zrakoplove;
- 4. kolovoza 2000.: Francuske vlasti pronašle su na pisti komad
metala koji nije pripadao stradaloj letjelici;
- 10. kolovoza 2000.: Istražitelji kažu da je metalni komad izazvao
eksploziju gume Concordea te da je pri eksploziji oštećen spremnik
za gorivo, nakon čega je nastao požar;
- 15. kolovoza 2000.: British Airways otkazuje letove svojih
Concordea nakon što se doznalo da britanske i francuske prometne
vlasti namjeravaju opozvati dozvolu o tehničkoj ispravnosti
zrakoplova. Britanci i Francuzi ustraju u tvrdnji da je eksplozija
gume primarni razlog nesreće;
- 7. studenoga 2001.: British Airways i Air France ponovo počinju s
letovima za New York nakon što su na zrakoplove montirali ojačane
gume i spremnike za gorivo;
- 5. studenoga 2002.: Otkazuje jedan od motora Concordeu Air
Francea iznad Atlantika ali zrakoplov se sigurno spušta u Parizu;
- 27. veljače 2003.: - Concordeu Air Francea otpadaju dva komada
oplate sa upravljačke površine iznad Atlantika, zrakoplov sigurno
sletio u New York;
(Hina) sb sv