BA-VA-US-IQ-rat-vatikan-Glasila/mediji-Politika-Religija/vjerovanje bih-kta-19.III. pape i rat BiHKTA19. III. 2003.Pape 20. stoljeća i rat Papa Ivan Pavao II. iznimno se zauzeo protiv rata u Iraku i kao malo tko drugi svim svojim
moralnim autoritetom poručivao da je rat poraz cijelog čovječanstva - i nije uspio. Tu sudbinu, kako se ističe u komentaru austrijske katoličke agencije Kathpress, poljski Papa dijeli s većinom svojih prethodnika od početka 20. stoljeća. Od Pija X. do Pavla VI. pape novog vremena borili su se protiv rata, no nisu uspjeli spriječiti dva svjetska rata kao ni Vijetnamski rat.Papa Pio X. (1903.-1914.) naslutio je izbijanje Prvoga svjetskog rata i još u svibnju 1913. povjerio je svoja strahovanja brazilskom izaslaniku pri Svetoj Stolici: "Balkan je samo početak velikoga svjetskog požara, koji ne mogu spriječiti niti mu se oduprijeti". Potreseni Papa pozvao je 2. kolovoza 1914. katolike u cijelome svijetu da se molitvama u javnosti zauzmu da bi ratni plamenovi što brže ugasili, a vođe naroda nadahnuli mirovnim težnjama. Njegov nasljednik Benedikt XV. (1914.-1922.) osudio je Prvi svjetski rat
BiH
KTA
19. III. 2003.
Pape 20. stoljeća i rat
Papa Ivan Pavao II. iznimno se zauzeo protiv rata u Iraku i kao malo
tko drugi svim svojim moralnim autoritetom poručivao da je rat
poraz cijelog čovječanstva - i nije uspio. Tu sudbinu, kako se
ističe u komentaru austrijske katoličke agencije Kathpress,
poljski Papa dijeli s većinom svojih prethodnika od početka 20.
stoljeća. Od Pija X. do Pavla VI. pape novog vremena borili su se
protiv rata, no nisu uspjeli spriječiti dva svjetska rata kao ni
Vijetnamski rat.
Papa Pio X. (1903.-1914.) naslutio je izbijanje Prvoga svjetskog
rata i još u svibnju 1913. povjerio je svoja strahovanja brazilskom
izaslaniku pri Svetoj Stolici: "Balkan je samo početak velikoga
svjetskog požara, koji ne mogu spriječiti niti mu se oduprijeti".
Potreseni Papa pozvao je 2. kolovoza 1914. katolike u cijelome
svijetu da se molitvama u javnosti zauzmu da bi ratni plamenovi što
brže ugasili, a vođe naroda nadahnuli mirovnim težnjama. Njegov
nasljednik Benedikt XV. (1914.-1922.) osudio je Prvi svjetski rat
kao samoubojstvo europskih nacija. Pontifikat mu označuju uvijek
novi pacifistički apeli i tajne mirovne misije. Njegova prva
enciklika od 1. studenoga 1914. opisuje kako se narodi visoke
kulture najstrašnijim sredstvima moderne tehnike trude poraziti
protivnike na stravične načine.
Nije imao odjeka ni mirovni apel Pija XII. (1939-1958) uoči
izbijanja drugoga svjetskog rata: mirom se ništa ne gubi, ratom se
može izgubiti sve. Na dan uoči Hitlerova napada na Poljsku 31.
kolovoza 1939. Papa je razmišljao otputovati u Berlin i Varšavu u
još posljednjoj mirovnoj misiji. Umjesto toga uputio je Notu
predstavnicima Njemačke, Italije, Francuske, Engleske i Poljske, u
kojoj ističe kako ne želi izgubiti nadu da se pregovorima može
iznaći pravedno i mirno rješenje, za koje moli cijeli svijet.
Više je uspjeha imao njegov nasljednik Ivan XXIII. (1962.-1965.),
kada je kubanska kriza dovela svijet na rub atomskog rata. Na
vrhuncu napetosti 26. listopada 1962. vođe svjetskih sila upozorio
je da će povijest nagraditi one koji će sudbinu čovjeka staviti
ispred nacionalnih interesa. Pomogla je i činjenica da je tadašnji
američki predsjednik John F. Kennedy bio katolik, a prvi tajnik
sovjetske komunističke partije Nikita Hruščov Papu je vrlo
cijenio. Ivan XXIII. kubanskoj krizi posvetio je 11. travnja 1963.
mirovnu encikliku "Pacem in Terris", koja povezuje crkveni mirovni
nauk s ljudskim pravima. Prvi put Papa je uputio svoju encikliku ne
samo vjernicima, već svim ljudima dobre volje. Zatražio je
prestanak nuklearnih pokusa i utrke u naoružanju, opće razoružanje
i priznaje jednakopravnosti svih ljudi.
Papa Pavao VI. (1963.-1978.) taj je mirovni angažman nastavio
putovanjima - svoje treće putovanje izvan zemlje poduzeo je 5.
listopada 1965. u sjedište Ujedinjenih naroda u New York, gdje je
izričito zatražio mir u Vijetnamu i izrekao žarki "nikad više
rata".
Promatrači ocjenjuju da je od početka pontifikata pape Ivana Pavla
II. 1978. uočljivo jačanje njegova pacifizma. Nakon posjeta
Hirošimi 1981. zaključio je da na kraju 20. stoljeća više ne može
biti vođen pravedni rat. Ipak Sveta Stolica nije snažnije osudila
Zaljevski rat 1991. kao ni napad NATO-a na Srbiju 1999., jer se "
radilo o ratu protiv agresora". No, Papa je ipak uvijek ponovno
isticao: rat je avantura bez povratka i neodgovarajuće sredstvo za
rješavanje političkih problema.