VA-AT-HR-knjige-Književnost-Vjerske zajednice RV 18. II. ZBORNIK HRVATSKI KATOLIČKI POKRET RADIO VATIKAN - RV18. II. 2003.Zbornik Hrvatski katolički pokret?Hrvatski katolički pokret? naslov je vrlo obimnog zbornika s međunarodnog
znanstvenog skupa održanog u Zagrebu i na Krku koji je objavila Kršćanska sadašnjost. O knjizi govori Boris Rotar.Nastavši u njemačkim zemljama krajem prve polovice XIX. stoljeća, taj se pokret počeo širiti u zemlje tadašnje Austrougarske monarhije pa tako i u Hrvatsku. U svim zemljama gdje se pojavio zajednička im je bila ideja obrane tada ugroženog položaja i stečenih prava Katoličke crkve te širenje kršćanskog svjetonazora na sva područja javnog života. Nije bilo jedinstvenih organizacijskih oblika jer su katolički pokreti pokretani od samih vjernika i nisu bili izravno poticani od crkvene hijerarhije. Ipak u Hrvatskoj je jak poticaj za organiziranje HKP-a dao krčki biskup Antun Mahnić koji je pokrenuo izlaženje časopisa Hrvatska straža 1903. godine. Taj filozofsko-teološki časopis imao je ulogu branitelja kršćanskih načela u javnom životu i pobudio je veliko zanimanje osobito među mladima. Razlučujući kršćanske katoličke ideje od onih koje to nisu, sam je pokret pokrenuo niz organizacija koje su djelovale na tim temeljima
RADIO VATIKAN - RV
18. II. 2003.
Zbornik Hrvatski katolički pokret
?Hrvatski katolički pokret? naslov je vrlo obimnog zbornika s
međunarodnog znanstvenog skupa održanog u Zagrebu i na Krku koji je
objavila Kršćanska sadašnjost. O knjizi govori Boris Rotar.
Nastavši u njemačkim zemljama krajem prve polovice XIX. stoljeća,
taj se pokret počeo širiti u zemlje tadašnje Austrougarske
monarhije pa tako i u Hrvatsku. U svim zemljama gdje se pojavio
zajednička im je bila ideja obrane tada ugroženog položaja i
stečenih prava Katoličke crkve te širenje kršćanskog svjetonazora
na sva područja javnog života.
Nije bilo jedinstvenih organizacijskih oblika jer su katolički
pokreti pokretani od samih vjernika i nisu bili izravno poticani od
crkvene hijerarhije. Ipak u Hrvatskoj je jak poticaj za
organiziranje HKP-a dao krčki biskup Antun Mahnić koji je pokrenuo
izlaženje časopisa Hrvatska straža 1903. godine. Taj filozofsko-
teološki časopis imao je ulogu branitelja kršćanskih načela u
javnom životu i pobudio je veliko zanimanje osobito među mladima.
Razlučujući kršćanske katoličke ideje od onih koje to nisu, sam je
pokret pokrenuo niz organizacija koje su djelovale na tim temeljima
- Hrvatsko katoličko akademsko društvo Domagoj, Hrvatski katolički
narodni savez, Hrvatski katolički seniorat, Hrvatska pučka stranka
- a ideje pokreta širile su i mnoge novine i časopisi kao što je bila
Luč, Riječke novine, Narodna politika, Seljačke novine, Jadran,
Hrvatska prosvjeta.
Pojavom Katoličke akcije koja je definirana i proglašena
enciklikom Ubi arcano Dei 1922. godine dolazi do unutarkatoličkih
nesuglasica između pokreta organiziranog 'odozdo' i onog 'odozgo',
kako povjesničari nazivaju ovaj drugi tj. Katoličku akciju. Bitna
razlika ove dvije organizirane grupacije vjernika bila je što
svećenici nisu mogli biti članovi Katoličke akcije, za razliku od
uobičajene prakse u katoličkim pokretima, već su oni mogli biti
samo duhovnici u organizaciji Katoličke akcije. Nesuglasice o
načinu organiziranja katolika i ulozi politike i postojanju
katoličke kršćanske političke stranke potrajale su do početka II.
svjetskog rata u Hrvatskoj, a nakon 1945. godine nisu se dalje
dozvolile organizacije hrvatskih katolika ni na načelima Hrvatskog
katoličkog pokreta, a ni Katoličke akcije.
Skup na kojem je sudjelovalo više od 35 autora obrađivao je tu
složenu problematiku u četiri cjeline - od članaka koji
objašnjavaju uvjete u kojima se u hrvatskom društvu mogao razviti
Hrvatski katolički pokret, sam njegov osnutak, djelovanje do I.
svjetskog rata, i četvrta cjelina, djelovanje između dva svjetska
rata. Na kraju zbornika posebice je tiskan niz životopisa
najistaknutijih pripadnika Hrvatskog katoličkog pokreta i
pripadnika Katoličke akcije u Hrvatskoj.
Predsjednik organizacijskog odbora skupa Mile Bogović istaknuo je
da o HKP postoje dvije historiografije - svjetovna i crkvena. Prvu
je svojim djelom Magnum crimen označio Viktor Novak obilježivši je
liberalno-masonskim stajalištem jakog protucrkvenog i
protuhrvatskog tona pišući bez argumenata kako je Katolička crkva
1900. godine zakoračila na područje koje joj ne pripada i tako se
ogriješila o prava moderne države. S druge strane Bogović ističe
kako se Crkva bavila isuviše odnosima unutar pokreta ne uočavajući
nedostatke pokreta u odnosu na širu društvenu zajednicu.
Odnosi Domagojaca i Orlova, pojava Križara - odnosi prema
jugoslavenstvu i hrvatskoj nacionalnoj ideji i niz osoba
uključenih u pokret čini ovaj zbornik vrlo zanimljivim štivom i
referentnom knjigom za proučavanje tog hrvatskog laičkog pokreta.
Valja reći da se naravno današnji laički pokreti koje izuzetno
potiče i Papa i Drugi vatikanski sabor razvijaju na polazištima
današnje teologije i ekleziologije, ali će čitatelj ovog zbornika
ostati osupnut iznimnim angažmanom i aktivnošću pokreta u prvoj
polovici XX. stoljeća.
(RV)