US-EU-FR-DE-KRIZA-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Trgovina-Vlada-Ratovi us-WT 17. II. janusz bugajski: bipolarna europa SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES17. II. 2003.Bipolarna Europa"Kada je ministar obrane, Donald Rumsfeld,
francusko- njemačko protivljenje američkoj politici u pogledu Iraka odbacio kao protivljenje 'stare Europe', u toj je rečenici sažeo sve veći jaz koji dijeli NATO. U Europi postoji još mnogo država, ustvrdio je Rumsfeld, koje podržavaju Ameriku u njenoj borbi protiv 'razbojničkih zemalja'. Aludirao je na istočnoeuropske zemlje izvan NATO-a, ili koje su pozvane da se pridruže, kao i na brojne članice Europske Unije. No europski jaz možda je i dublji nego što su to njegove riječi dale za naslutiti. Nekoliko država EU-a i NATO-a poteze Francuske i Njemačke smatra pokušajima da se utvrdi europska hegemonija, a vjerojatno je da će joj će se oduprijeti. Osim toga, 'novi' Europljani na Istoku ne samo da su zabrinuti zbog potencijala francusko- njemačke dominacije, još i više ih brinu pokušaji da se Amerika isključi iz Europe, kao i nova agresivnost Moskve. Dok Rusija staje uz rame Berlina i Pariza, a protiv Washingtona, napetost u Varšavi, Vilniusu, Budimpešti i Bukureštu zasigurno će
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
17. II. 2003.
Bipolarna Europa
"Kada je ministar obrane, Donald Rumsfeld, francusko- njemačko
protivljenje američkoj politici u pogledu Iraka odbacio kao
protivljenje 'stare Europe', u toj je rečenici sažeo sve veći jaz
koji dijeli NATO. U Europi postoji još mnogo država, ustvrdio je
Rumsfeld, koje podržavaju Ameriku u njenoj borbi protiv
'razbojničkih zemalja'. Aludirao je na istočnoeuropske zemlje
izvan NATO-a, ili koje su pozvane da se pridruže, kao i na brojne
članice Europske Unije. No europski jaz možda je i dublji nego što
su to njegove riječi dale za naslutiti.
Nekoliko država EU-a i NATO-a poteze Francuske i Njemačke smatra
pokušajima da se utvrdi europska hegemonija, a vjerojatno je da će
joj će se oduprijeti. Osim toga, 'novi' Europljani na Istoku ne samo
da su zabrinuti zbog potencijala francusko- njemačke dominacije,
još i više ih brinu pokušaji da se Amerika isključi iz Europe, kao i
nova agresivnost Moskve.
Dok Rusija staje uz rame Berlina i Pariza, a protiv Washingtona,
napetost u Varšavi, Vilniusu, Budimpešti i Bukureštu zasigurno će
se povećati. Moskva uživa u prednostima koje joj je donio Irak.
Predsjedniku Vladimiru Putinu daje priliku da iskoristi
transatlantsku podjelu, radi na ostvarenju 'multipolarnog
svijeta' pokušavajući ograničiti američku silu, daje mu priliku da
zaobiđe bivše američke satelite izravno kontaktirajući s 'jezgrom
EU-a', i da sve više zarađuje na izvozu dok se cijena sirove nafte
bude povećavala. Moskva sigurno posebice uživa u podijeljenosti
unutar NATO-a, nemoći Europljana i frustraciji Amerikanaca.
Istočni Europljani djeluju na temelju dva principa - zadržati NATO
ujedinjenim a Sjedinjene Države uključene u Europi. Čak i u slučaju
da prvi princip propadne, ovaj drugi mora uspjeti da bi osigurali
vlastitu sigurnost. Jasno je da se boje da, ako Francuska ili
Njemačka mogu blokirati planiranje NATO-a za pomoć dugogodišnjem
savezniku kao što je Turska (i tako ignorirati Članak 5 Povelje
NATO-a), onda će reakcija Bruxellesa na potencijalnu prijetnju
Rusije Estoniji, Letoniji ili Poljskoj biti još bojažljivija.
Kandidatkinje za članstvo u EU-u zabrinute su i zbog izjava
predsjednika Vanjskopolitičkog odbora Europskog parlamenta,
Elmara Broka, koji je ustvrdio kako su zemlje kandidatkinje prerano
podržale američko stajalište u iračkoj krizi: zanemarujući
europska stajališta, one bi mogle ugroziti svoje članstvo u Uniji.
Dok Bruxelles optužuje Washington za zastrašujuće taktike, 'jezgra
EU-a' očito prijeti svojim manjim i ranjivijim susjedima.
Bivši predsjednik Valery Giscard d'Estaing, koji predsjeda
Europskim konventom o budućnosti Europe, upozorio je da sporazum iz
Maastrichta poziva zemlje članice EU-a da bezrezervno podržavaju
zajedničku vanjsku politiku EU-a. Problem je u tome što zajedničko
stajalište EU-a u pogledu Iraka ne postoji, a nekoliko velikih
zapadnoeuropskih država, uključujući Britaniju, Italiju i
Španjolsku, protive se stajalištu Francuske i Njemačke. Saziva se
poseban summit EU-a na kojem bi se trebalo oformiti zajedničko
stajalište zemalja članica i kandidatkinja, no ovo bi moglo
rezultirati još većim podjelama.
I NATO i Europska Unija u nadolazećim će se tjednima suočiti s
ključnim ispitima. Uniju će razdirati razmirice koje će sigurno
blokirati nastanak zajedničke vanjske i sigurnosne politike. Ako
se o takvoj politici u prvom redu odlučuje u Parizu i Berlinu, to će
postati neposredna prijetnja za zemlje članice EU-a koje žele
blisko surađivati sa SAD-om. One vrlo dobro znaju da, kada je
posrijedi učinkovita akcija, kao na Balkanu 1990-tih, francuski i
njemački vojnici neće biti ti koji će ih spasiti.
I sam bi NATO uskoro mogao postati suvišan za američku vanjsku
politiku, ne samo u terminima vojne spremnosti i izvedbe, nego čak i
u pogledu kolektivne političke i diplomatske podrške. Ako Francuzi
i Nijemci nastave blokirati Ameriku u Ujedinjenim Narodima i u
NATO-u, u nadolazećim će se godinama oblikovati novi
transatlantski savez, koji će uvelike zaobilaziti 'stare
demokracije' Europe.
Prema takvom scenariju, Istočni Europljani dobili bi znatniju
stratešku ulogu, ne kada je posrijedi odabir strana, između Europe
i Amerike (kao što su to neki u Bruxellesu dali za naslutiti) nego
štiteći Europu tako što će Ameriku zadržati uključenom u Europi.
Iako je trenutno vojna uloga novih europskih demokracija mala,
Washington se mora potruditi razviti njihovu vojnu spremnost u
slijedećih deset godina. Zajedno s Britancima i Istočnim
Europljanima, mogli bi oformiti protutežu francuskom i njemačkom
pacifizmu. Činjenica da je Poljska nedavno kupila flotu američkih
borbenih zrakoplova F-16 ne samo da je korisna za američku tvrtku
koja je proizvela zrakoplove, ona predstavlja i dobru politiku i
dugoročnu stratešku kalkulaciju Bijele kuće.
Ako Washington u Parizu, Berlinu i Bruxellesu vidi samo
opstruiranje, kritike i odbijanje suradnje, onda svoje resurse i
interese mora preusmjeriti na saveznike koji dijele njegova
stajališta, drugdje u Europi i Aziji. Bile one istinite ili ne,
nedavne glasine koje su krenule iz službenih izvora, kako je moguće
da Washington planira premjestiti svoje vojne baze iz Njemačke u
Poljsku, upućuju na to da se mnoge stare saveznike više ne smatra
pouzdanima. Logično, Amerika bi postupila mudro kada bi odbacila
svoje iluzije o bilo kakvom učinkovitom 'strateškom partnerstvu' s
Rusijom", piše Janusz Bugajski, direktor Istočnoeuropskih studija
pri Centru za strateške i međunarodne studije.