DE-IQ-NJEMAČKA-PROSVJEDI-MIROVNI_POKRET-Ratovi-Masovni prosvjedi-Političke stranke-Politika nj 17. II. SZ: mirovni pokret u antiamerikanizam NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG17. II. 2003.Novi mirovni pokret"Bertolt Brecht kazao je da je
sjećanje na prošle patnje začuđujuće kratkog vijeka - ali još je slabija sposobnost predočavanja budućih patnji. No, milijunima ljudi u Europi, Australiji i SAD nije pomanjkalo te sposobnosti kada su prošlog vikenda izišli na ulice u znak prosvjeda protiv vojnog pohoda na Irak. Predočili su sami sebi što bi rat prouzročio: bezbroj mrtvih na bojnim poljima, bezbroj civilnih žrtava, vojnim jezikom nazvanih 'kolateralnom štetom', egzistencijalnu krizu međunarodnog prava i Ujedinjenih naroda. U Berlinu su Brechtove riječi pročitane pred pola milijuna ljudi. Bila je to jedna od najdojmljivijih demonstracija u povijesti Savezne Republike Njemačke a označava ni manje ni više nego povratak njemačkog mirovnog pokreta na društvenu pozornicu. Ili bi možda bolje bilo reći: njegovo uskrsnuće?U posljednje je vrijeme drugi Brechtov citat daleko bolje odgovarao ostacima pokreta koji je osamdesetih godina obilježio svjetonazor pola generacije: 'Loše nam se piše. Tama biva sve mračnija. Hoćemo li zaostati? Hoćemo li prestati shvaćati druge i hoće li drugi
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
17. II. 2003.
Novi mirovni pokret
"Bertolt Brecht kazao je da je sjećanje na prošle patnje začuđujuće
kratkog vijeka - ali još je slabija sposobnost predočavanja budućih
patnji. No, milijunima ljudi u Europi, Australiji i SAD nije
pomanjkalo te sposobnosti kada su prošlog vikenda izišli na ulice u
znak prosvjeda protiv vojnog pohoda na Irak. Predočili su sami sebi
što bi rat prouzročio: bezbroj mrtvih na bojnim poljima, bezbroj
civilnih žrtava, vojnim jezikom nazvanih 'kolateralnom štetom',
egzistencijalnu krizu međunarodnog prava i Ujedinjenih naroda. U
Berlinu su Brechtove riječi pročitane pred pola milijuna ljudi.
Bila je to jedna od najdojmljivijih demonstracija u povijesti
Savezne Republike Njemačke a označava ni manje ni više nego
povratak njemačkog mirovnog pokreta na društvenu pozornicu. Ili bi
možda bolje bilo reći: njegovo uskrsnuće?
U posljednje je vrijeme drugi Brechtov citat daleko bolje odgovarao
ostacima pokreta koji je osamdesetih godina obilježio svjetonazor
pola generacije: 'Loše nam se piše. Tama biva sve mračnija. Hoćemo
li zaostati? Hoćemo li prestati shvaćati druge i hoće li drugi
prestati shvaćati nas?'. Mirovni pokret zaodjenula je tama.
Njegovi pripadnici nisu uvidjeli da se svijet jako promijenio nakon
Hladnog rata, na čiju su logiku zastrašivanja tako dugo jurišali.
Nisu shvatili da su njihova uvjerenja izgubila na uvjerljivosti pri
suočavanju s bosanskim poljima smrti. Nisu ponudili odgovor na
neumoljivo pitanje koje im je postavila političarka Zelenih
Angelika Beer, pristajući 1999. na njemačko sudjelovanje u ratu na
Kosovu: 'Koja bi bila alternativa?' Nisu znali ukazati na
alternativu ni u slučaju američkog rata u Afganistanu.
No, mirovni pokret upravo se vratio na društvenu pozornicu,
prosvjed ima novo lice i prolazi duž novih fronti. Još jučer njegovi
su pripadnici Zelene, čiji su političari poslali komandose na
Hindukuš u lov na teroriste, smatrali izgubljenom djecom. Danas su
parole demonstranata i politika crveno-zelene vlade više nalik
jedna drugoj nego ikad dosad a zeleni političari revno sudjeluju u
mirovnim marševima (...) Još donedavno mirovni pokret djelovao je
kao da je izašao iz muzeja povijesti Savezne Republike Njemačke.
Prošle je pak subote postigao nešto što mu je ostalo uskraćeno čak i
u najboljim danima massovnih bonnskih demonstracija protiv
dodatnog naoružavanja NATO-a: nastupao je u ime srednjeg
društvenog sloja.
To je - zasada - dobra vijest, iako konzervativci refleksno do
iznemoglosti recikliraju staru predodžbu o neprijatelju u vidu
neodgovorne etike pacifističke ideologije. No, takve predodžbe
postale su neprikladne. Ovaj je puta kroz masovni prosvjed
progovorilo građansko društvo. Riječ je o građanskom društvu
zapadnih demokratskih država koje ne želi rat zato što mu se njegovi
razlozi čine podjednako nedokučivima kao i većini članica Vijeća
sigurnosti UN.
U Njemačkoj je prosvjed istodobno i znak zrelosti. Naime, u
Njemačkoj je rat u Perzijskom zaljevu 1991. g. izazvao strah koji je
kod nekih partnera potpirio sumnje u mentalno zdravlje saveznika.
No, nakon urušavanja civilizacije na Balkanu i terorističkih
napada od 11. rujna njemačka je javnost velikim dijelom prihvatila
stav da vojna sila može a katkad čak i mora biti ultima ratio. Da
NATO-vi bombarderi nisu poletjeli s piste, Slobodan Milošević još
bi i danas sjedio u predsjedničkoj palači u Beogradu umjesto pred
haaškim sudom UN. Nijemci su bez oduševljenja ali s odobravanjem
reagirali na ratne operacije čiji je cilj bila uspostava
međunarodnog prava ili ljudskih prava - dakle, koje su u osnovi bile
policijske prirode.
U Njemačkoj je korak prema prihvaćanju oružanih intervencija -
sasvim prirodno - bio nesrazmjerno veći nego u Engleskoj ili
Francuskoj. Rat je podrazumijevao sjećanje na vlastitu krivnju i
vlastitu patnju. No, upravo društvo koje se pomirilo s realnošću
nužnih vojnih mjera ne mora prihvatiti logiku ratovanja kao golu
činjenicu. Ono može i treba postaviti pitanje: je li rat protiv
Iraka nužan? Sve dok nema dokaza koji bi ponudili uistinu valjano
obrazloženje za potvrdan odgovor, prosvjed građana funkcionira kao
važan korektiv politike.
Širok savez u rasponu od protivnika globalizacije do kršćanskih
konzervativaca ulijeva nadu da novi mirovni pokret neće podleći
starim iskušenjima poput moralizirajućeg čistunstva koje je
rezultiralo sektašenjem. No, već se javljaju pitanja kojim će putem
'Attac' krenuti. Ta je organizacija dala velik doprinos izgradnjih
teoretskih temelja prosvjeda ali nije moguće previdjeti da je
duhovita kritika neoliberalizma u međuvremenu prerasla u priprostu
političku analizu sklonu teorijama zavjere ('Ne damo krv za
naftu'); takve pak analize nisu daleko od novog iskušenja -
antiamerikanizma. No, antiameričke snage još ne dominiraju;
aktualni je prosvjed još uvijek usmjeren na svoj cilj. Citirajmo
Brechta po posljednji put: 'Velik je posao napravljen već ako samo
jedan čovjek ustane i kaže 'ne'", ističe na kraju komentara Joachim
Kaeppner.