DE-RU-US-PROSVJEDI-Književnost-Ratovi RU IZVESTIJA 9. II. 2003. Guenther Grass: demokracijski ratovi RUSIJAIZVESTIJA9. II. 2003.MeđuraćeO moralnim dvojbama pred rat s Irakom piše njemački nobelovac Guenther Grass."Uzaludne opomene o
prijetećem ratu dobivaju rutinski ton s vremenom, pa ipak ostaje ispravnom misao koju je nekoć urimovao Matthias Klaudius: Rat i bubnjevi ratni! / Sakloni, Bože! /Sve riječi strati,/ rat može početi, jao svim, / ne želim tu biti kriv!Toliko uskličnika govori o uzaludnosti koja osigurava dugovječnost ove opomene. Zato je ta pjesmica nadživjela tolike sukobe pa je i ja pretpostavljam svojem uzaludnom 'traćenju riječi', koje, bojim se, neće biti saslušane.Ratna prijetnja? Ponovno iznikla, ili pak ratom prijete samo zato da ne dopuste rata? Da li ta riječca 'samo' označava, dok se gomila američka i engleska vojska, što uz pomoć televizije ilustrira vojnu premoć, samo prst prijetnje koja će biti tek tako napuštena kaso mirovna demonstracija moći, dok se jedan od dvadesetak diktatora na planetu ne pokuša skriti u emigraciji ili, što bi bilo poželjnije,
RUSIJA
IZVESTIJA
9. II. 2003.
Međuraće
O moralnim dvojbama pred rat s Irakom piše njemački nobelovac
Guenther Grass.
"Uzaludne opomene o prijetećem ratu dobivaju rutinski ton s
vremenom, pa ipak ostaje ispravnom misao koju je nekoć urimovao
Matthias Klaudius:
Rat i bubnjevi ratni! / Sakloni, Bože! /Sve riječi strati,/ rat može
početi, jao svim, / ne želim tu biti kriv!
Toliko uskličnika govori o uzaludnosti koja osigurava dugovječnost
ove opomene. Zato je ta pjesmica nadživjela tolike sukobe pa je i ja
pretpostavljam svojem uzaludnom 'traćenju riječi', koje, bojim se,
neće biti saslušane.
Ratna prijetnja? Ponovno iznikla, ili pak ratom prijete samo zato
da ne dopuste rata? Da li ta riječca 'samo' označava, dok se gomila
američka i engleska vojska, što uz pomoć televizije ilustrira vojnu
premoć, samo prst prijetnje koja će biti tek tako napuštena kaso
mirovna demonstracija moći, dok se jedan od dvadesetak diktatora na
planetu ne pokuša skriti u emigraciji ili, što bi bilo poželjnije,
posve napustiti svijet?
Teško. Taj prijeteći rat je poželjan. U glavama onih koji razrađuju
planove, na burzama kontinenata, u dugim emisijama televizije,
ovaj je rat već počeo. Neprijatelj i ciljevi su poznati i vrlo
upotrebljivi i u za slučaj pričuve, da ih se spomene kao prijetnju
kojom se guši svako kolebanje. Poznat nam je vizualni niz koji će
biti očišćen od užasnih pojedinosti, a prava na prikazbu već ima
troslovčana tv-postaja pa možemo čekati novu milijunsku sapunicu
koju će prekidati tek reklame upućene mirnom potrošaču.
Protiv koga se vodi taj rat, koji eto samo prijeti? Kažu - protiv
užasnog diktatora. Međutim Saddam Husein, kao i ostali diktatori,
sudjelovao je u bratstvu po oružju s demokratskom velikom vojnom
državom i njezinim saveznicima. Predstavljajući interese Zapada i
naoružan uz njegovu pomoć, Irak je osam godina ratovao protiv
Irana, gdje je sjedio drugi diktator tada imenovan br. 1.
Osim toga, tvrdi se, Saddam ima oružje za masovno uništavanje. A
kada ga se sruši kraljevat će demokracija. Ali u Saddamovu
susjedstvu, u Saudijskoj Arabiji i u Kuvajtu, gdje će biti
uzletišta za zapadne saveznike, vladaju isti takvi diktatori. Hoće
li te zemlje uskoro biti objektom sljedećih ratova u ime
demokracije?
Svjestan sam uzaludnosti tih pitanja: ambicija velike države
nadilazi odgovor na bilo koji od njih. Pa svatko se može dosjetiti
da se radi o nafti. Točnije: opet se radi o nafti. Licemjerni
izgovori s kojima velika država sa svojim saveznicima u zboru
maskira svoje interese toliko su se puta čuli da im se odvratna bit
pokazala u društvenoj nagosti. Sadašnji predsjednik SAD
predstavlja dokaz te opasnosti.
Ne znam može li UN pokazati upornost protiv američkoga pritiska.
Iskustvo mi govori da će iz željenog rata uslijediti novi, iz istih
poticaja. Nadam se da će vlade i građani moje zemlje pokazati da smo
mi, Nijemci, usvojili ratnu lekciju, koju smo skrivili i da ćemo za
to reći 'ne' nastavku bezumlja koje se zove ratom.
'Što s ubijenima kad noću / jave se ponovo, krvareći,/ u suzama kad
mole, što ću, / i što im mogu reći?
To je pitanje iz druge strofe Mattiasa Klaudiusa, na koje ni do
danas, kad se osvrnemo na naše ratove, ne možemo dati određen
odgovor. Ali taj daleki prijeteći rat, koji se nikad nije ni
prekidao, ponovno će ga postaviti.
Rat može početi, jao svim, / ne želim tu biti kriv!"