DE-IQ-KRIZE-Politika nj 5.II.-dpa-šiiti i suniti NJEMAČKADPA5. II. 2003.Irački šiitski jug u fatalističkom stanju čekanja"Već se iz daleka mogu razabrati velike sjajne zlatne kupole. Džamije Huseina mučenika i Abbasa, ujaka proroka
Muhameda, vladaju središtem Kerbele (100 kilometara južno od Bagdada), jednim od najvažnijih svetišta šiitskog islama. Bitka kod Kerbele 680. godine obilježava razdvajanje islama na sunitski i šiitski smjer.Tada se radilo o pravednom prorokovom nasljedniku i vodstvu nad islamskim svjetskim carstvom koje se brzo širilo. U sirijskom Damasku etablirala se dinastija Omajaden. Šiiti su u Aliju, Muhamedovu zetu, vidjeli zakonitog nasljednika koji je tu bitku ipak izgubio i bio ubijen. Njegov sin Husein i njegovi malobrojni pristaše suprotstavili su se u Kerbeli vojsci kalifa Omajadena i bili poraženi.Na mjestu tog mučeništva danas stoji prekrasna, zlatom pokrivena džamija. Okružena je s dva tornja. Njezina je površina kao i zidine koje ju okružuju, ukrašena umjetničkim ornamentima. U unutarnjem dvorištu vrvi od hodočasnika. Mnogi ljube vrata a zatim se guraju prema Huseinovom kovčegu. Šestorica ljudi uz tužaljke nose kovčeg
NJEMAČKA
DPA
5. II. 2003.
Irački šiitski jug u fatalističkom stanju čekanja
"Već se iz daleka mogu razabrati velike sjajne zlatne kupole.
Džamije Huseina mučenika i Abbasa, ujaka proroka Muhameda, vladaju
središtem Kerbele (100 kilometara južno od Bagdada), jednim od
najvažnijih svetišta šiitskog islama. Bitka kod Kerbele 680.
godine obilježava razdvajanje islama na sunitski i šiitski smjer.
Tada se radilo o pravednom prorokovom nasljedniku i vodstvu nad
islamskim svjetskim carstvom koje se brzo širilo. U sirijskom
Damasku etablirala se dinastija Omajaden. Šiiti su u Aliju,
Muhamedovu zetu, vidjeli zakonitog nasljednika koji je tu bitku
ipak izgubio i bio ubijen. Njegov sin Husein i njegovi malobrojni
pristaše suprotstavili su se u Kerbeli vojsci kalifa Omajadena i
bili poraženi.
Na mjestu tog mučeništva danas stoji prekrasna, zlatom pokrivena
džamija. Okružena je s dva tornja. Njezina je površina kao i zidine
koje ju okružuju, ukrašena umjetničkim ornamentima. U unutarnjem
dvorištu vrvi od hodočasnika. Mnogi ljube vrata a zatim se guraju
prema Huseinovom kovčegu. Šestorica ljudi uz tužaljke nose kovčeg
kroz dvorište kako bi mrtvacu dali malo od svete aure toga mjesta.
Drugi su prostrli svoje molitvene tepihe i utonuli u duboku
pobožnost. Jedna obitelj s četvero djece jede svoj obrok na
stolnjaku.
Staza obrubljena alejom između Huseinove i Abbasove džamije
pripada trgovcima. Nude sve što bi mogli trebati umorni
hodočasnici, od slatkiša do pločica s izrekama iz Kurana.
Potencijalne kupce uglavnom nagovaraju na perzijskom jeziku, jer
većina hodočasnika - i najboljih platiša - su Iranci. U Iranu je
šiitski islam državna vjera. 'Iranci kupuju sve', kaže trgovac,
'jer je sve to sa svetog mjesta'.
Dnevno bilježimo po pet tisuća hodočasnika, većina dolazi iz
Irana', kaže Mehdi el Gorabi, predstojnik Abbasove džamije. 'Bilo
bi ih još i više da nema embarga i da mogu zrakoplovom izravno stići
ovamo.' No nije samo Iran - s gotovo tri put više stanovnika nego
Irak - šiitski, nego i oko 60 posto od 23 milijuna Iračana.
Intenzitet sunitsko-šiitskih suprotnosti bio je različit tijekom
vremena. Obje su grupe jezično i kulturno arapske i u suvremenom
Iraku razvijale su se kao i iračka nacionalna svijest. Većina
vojnika u osmogodišnjem ratu protiv Irana (1980.-1988) bili su
šiiti. Šia se u Iraku probila tek u XIX. stoljeću među arapskim
plemenima na jugu. No vlast je i danas u rukama sunita, što uvijek
izaziva napetosti.
Tako je bilo i 1991. nakon što je vojsku Sadama Huseina iz Kuvajta
protjerala koalicija pod vodstvom SAD-a. Šiiti u Kerbeli, Nadžafu,
Basri i drugim gradovima juga, iskoristili su navodnu slabost
režima za pobunu. Linčovali su dužnosnike vladajuće stranke Baath i
djelatnike tajne službe. Režim je okrutno uzvratio i ugušio pobunu.
Pri tomu su pobijene tisuće. SAD koji ih je hrabrio na pobunu, nije
se umiješao.
Imam El Gorabi u čijoj sobi za prijam vise obvezatne Sadamove slike,
drži isključenim ponavljanje tih događaja. 'Ljudi su danas bolje
pripremljeni i shvatili su da je pobuna bila nezakonita, nahuškana
i podupirana iz Irana', kaže. To točno odgovara službenim izjavama
iračkoga vodstva o šiitskom ustanku 1991.
60-godišnji trgovac Ali sjeća se 'kaosa' koji je tada nastao,
gubitka svoje robe u pljački i toga da se 'svakoga sata skrivao
negdje drugdje'. Drugi općenito nerado govore o tim događajima.
Nadaju se da se ništa neće dogoditi, da će sve ostati mirno, kažu
škrti na riječima. Čak da su zbog prijeteće američke invazije
Sadamovom režimu odbrojani dani, nitko se sada još ne želi
nepotrebno eksponirati. Geslo je čekati i vidjeti što će biti",
piše Gregor Mayer.