AT-US-S-INTEGRACIJE-Politika-Organizacije/savezi au 5.II.-apa-sad u un-u AUSTRIJAAPA5. II. 2003.Washingtonova praksa 'mrkve i batine' u UN-u"U UN-ovom Vijeću sigurnosti kod glasovanja u stručnim pitanjima potreban je pristanak devet
od 15 članova uključujući pet stalnih članova Vijeća. Ako jedan od stalnih članova odbije dati pristanak - što je jednako vetu - odluka se ne donosi. U vrlo malom broju slučajeva u povijesti Ujedinjenih naroda u kojima je stajalište sedam članova Vijeća sigurnosti s 'juga' dobilo potporu najmanje dviju zemalja 'sjevera' a time i potrebnu većinu, uglavnom je SAD ulagao veto. Da bi sa svoje strane osigurao većinu od devet glasova za vlastiti nacrt rezolucije, SAD je 1990. uložio svoju gospodarsku i političku premoć kako bi stavio pod pritisak države juga. To se događa nedostupno za javnost u neformalnim ispitivanjima među 15 veleposlanika, kako to pokušava dokazati stručnjak za UN Andreas Zumach u svojoj knjizi 'Special Ujedinjeni narodi'.Naknadno su postale poznate i potvrđene od strane veleposlanika pogođenih država prakse 'mrkve i batine' kojima je SAD osigurao pristanak Vijeća sigurnosti za rezoluciju 678, prihvaćenu 29. studenog 1990. Ta je odluka opravdala primjenu vojne sile protiv
AUSTRIJA
APA
5. II. 2003.
Washingtonova praksa 'mrkve i batine' u UN-u
"U UN-ovom Vijeću sigurnosti kod glasovanja u stručnim pitanjima
potreban je pristanak devet od 15 članova uključujući pet stalnih
članova Vijeća. Ako jedan od stalnih članova odbije dati pristanak
- što je jednako vetu - odluka se ne donosi. U vrlo malom broju
slučajeva u povijesti Ujedinjenih naroda u kojima je stajalište
sedam članova Vijeća sigurnosti s 'juga' dobilo potporu najmanje
dviju zemalja 'sjevera' a time i potrebnu većinu, uglavnom je SAD
ulagao veto. Da bi sa svoje strane osigurao većinu od devet glasova
za vlastiti nacrt rezolucije, SAD je 1990. uložio svoju gospodarsku
i političku premoć kako bi stavio pod pritisak države juga. To se
događa nedostupno za javnost u neformalnim ispitivanjima među 15
veleposlanika, kako to pokušava dokazati stručnjak za UN Andreas
Zumach u svojoj knjizi 'Special Ujedinjeni narodi'.
Naknadno su postale poznate i potvrđene od strane veleposlanika
pogođenih država prakse 'mrkve i batine' kojima je SAD osigurao
pristanak Vijeća sigurnosti za rezoluciju 678, prihvaćenu 29.
studenog 1990. Ta je odluka opravdala primjenu vojne sile protiv
Iraka poslije napada na Kuvajt.
U internim konzultacijama pet stalnih članova, samo je Narodna
republika Kina uložila prigovor i nije isključila mogućnost veta.
Istodobno su predstavnici Pekinga Washingtonu dali do znanja
'cijenu' za uzdržanost: ukidanje diplomatske izolacije u kojoj se
Kina našla poslije krvavog ugušenja demokratskog pokreta i pokolja
na pekinškom Trgu nebeskoga mira u lipnju 1989. te gospodarska
pomoć.
36 sati prije glasovanja u Vijeću sigurnosti o Zaljevskom ratu,
Washington je za dan poslije glasovanja najavio sastanak
predsjednika Georgea Busha i kineskog ministra vanjskih poslova
Qian Qichena. Kina se uzdržala od glasovanja. Tjedan dana kasnije
Svjetska je banka obznanila gospodarsku pomoć Narodnoj Republici u
visini od približno 115 milijuna američkih dolara...
Tadašnjim nestalnim članovima Vijeća Etiopiji, Kolumbiji, Zairu
(danas je ponovno Demokratska Republika Kongo) i Jemenu Bushova je
vlada kao protuuslugu za 'da' rezoluciji o Zaljevskom ratu obećala
veliku gospodarsku pomoć i lakši pristup kreditima Svjetske banke i
Međunarodnog monetarnog fonda. Etiopija i Kolumbija dobile su osim
toga i vojne isporuke iz SAD-a.
Povezano s otpuštanjem duga bilo je i očekivanje Amerikanaca da će u
to doba jedinu arapsku državu u Vijeću sigurnosti Jemen navesti na
'da'. No unatoč svim pokušajima podmićivanja i pritisaka, Jemen je,
jedna od najsiromašnijih zemalja svijeta, glasovao protiv
rezolucije. 'Bio je to najskuplji glas protiv koji ste ikada dali',
izjavio je američki diplomat neposredno poslije glasovanja
jemenskom veleposlaniku u UN-u. Preko još neisključenog mikrofona,
ta je pripomena postala javnom. Tri dana kasnije Washington je
opozvao obvezujuća obećanja financijske pomoći u visini od 70
milijuna dolara koja je vladi u Sani dala više mjeseci prije
rasprave o Iraku..."